Det mystiske 2903 SCSI kort - virker! - #1~
Fra : Thomas Neumann [6000~

Dato : 09-07-02 23:40

Hej Mac-folk.
(For egentlig spørgsmål se nederst!)

Jeg har tidligere spurgt lidt til hvordan jeg kunne få mit ava-2903B SCSI
kort til at spille i min G3 B&W. Kortet var lidt mystisk, da et par stykker
vist nok mente at det faktisk var et 2930 og andre er 2906.

Jeg kan nu informere om:

At kortet er et 2903B, men at det anvender 2906 driver. De to kort skulle
vist være identiske, men blot med den forskel at 2903 er OEM.

Grunden til at jeg ikke kunne få kortet til at fungere var at den HDD jeg
satte til, slet ikke spiller sammen med kortet. Disken er nemmerlig en eller
anden Ultra Wide halløj ting, og SCSI kortet kan ikke æde den.

Jeg satte straks min brænder fra pc'en på kortet og uden prob's kan man læse
skiver under OS X. Man kan kun læse skiverne under OS 9 ved at mounte med
SCSI Probe.

Når jeg indsætter en blank skive kommer OS X og siger at man skal formatere
skiven. Ok - et diskværktøj åbnes hvor jeg kan vælge enten min HDD eller den
blanke cd. Jeg kan dog intet foretage mig med den blanke skive.

Er der ikke et brænd-nogle-skiver værktøj i OS X som standard?

Thomas Neumann
PS: Med hensyn til at indsende links til billeder af sig selv i 80'erne, så
synes jeg næsten vi skal gå tilbage til total anonymitet. Haha. Dejligt
billede! Tak for det, Jesper!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-07-02 00:56

On Wed, 10 Jul 2002 00:39:46 +0200,
Thomas Neumann [6000] <nospam@neumann.dk> wrote:

> Når jeg indsætter en blank skive kommer OS X og siger at man skal formatere
> skiven. Ok - et diskværktøj åbnes hvor jeg kan vælge enten min HDD eller den
> blanke cd. Jeg kan dog intet foretage mig med den blanke skive.

Der er tre indyggede værktøjer i MacOS X til at brænde med CD'ere med
- de to kræver at du klargør/formatere disken inden brænding, hvilket
du øjensynlig allerede har gjort. Der er henholdsvis Finder og iTunes.

For at brænde en disk fra Finder trækker du blot filer over på disken på
skrivebordet og trækker disken ned på papirkurven (der ændrer symbol)
Herefer spørges du om du vil brænde disken.

I itunes opretter du en playliste og brænder denne inde fra iTunes.

Sidste mulighed er at du kan brænde images med Disk Copy - disse CD'er
skal ikke klargøres/formateres inden brændingen.

--
venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... <icq:13138233>

Bolig søges i KBH Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?

Fra : Thomas Neumann [6000~

Dato : 11-07-02 20:54

Tjaa... det virker ikke!

Når jeg indsætter en blank skive i Os X sker følgende:

Der fremkommer et skilt som siger at skiven ikke kan bruges, men at den skal
formateres. Vælger jeg så "formater" åbnes et disk-værktøj, og jeg kan her
IKKE formatere CD'en, selvom den vises ligesom harddisken.

Vælger jeg ikke at ville formatere disken, men blor fortsætte har jeg kun et
skrivebord som om der ingen cd sad i drevet. Det er som om at maskinen kun
genkender drevet som et cd-drev og ikke som en brænder.

Skal man fortælle den på nogen måde at det er en brænder?

Den virker fint som almindelig cd-drev.
Åbner jeg systemprofiler eller hvad den nu hedder, så viser den fint nok et
Mashita CD-RW 7205 eller noget i den stil. Men brænde kan den ik.

Hjææælp!

Thomas N

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-07-02 21:10

In article <agknlj$ou0$1@sunsite.dk>,
"Thomas Neumann [6000]" <nospam@neumann.dk> wrote:

> Skal man fortælle den på nogen måde at det er en brænder?

Du skal fortælle softwaren at den kender din brænder.

Mit gæt er at det ikke vil lykkes for dig (beklager).

Fra : Thomas Neumann [6000~

Dato : 11-07-02 21:46

hak
> Du skal fortælle softwaren at den kender din brænder.
>
> Mit gæt er at det ikke vil lykkes for dig (beklager).
hak

tjaa.. ifølge apples hjemmeside understøtter iTunes 2 min brænder. Og jeg
har selvfølgelig hentet iTunes 2 og installeret, samt opgraderet OS X som
det kræves. Men næ nej - den kan ik brænde overhovedet.

Den mangler et gul/sort logo øverst til højre når jeg åbner iTunes. Går ud
fra det er symbolet for "jeg-kan-brænde-en-skive-til-dig"

Thomas

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-07-02 21:58

In article <agkqnh$4h0$1@sunsite.dk>,
"Thomas Neumann [6000]" <nospam@neumann.dk> wrote:

> tjaa.. ifølge apples hjemmeside understøtter iTunes 2 min brænder.

Jeg er overrasket over at iTunes understøtter SCSI-brændere.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-07-02 12:25

> [...]

> Åbner jeg systemprofiler eller hvad den nu hedder, så viser den fint nok et
> Mashita CD-RW 7205 eller noget i den stil. Men brænde kan den ik.

hvad skrive systemprofil om din brænder?