De der finner til at sætte på kavitationsplader tror jeg nu nok er noget hø,
men måske hvis motoren er monteret for langt nede på hækken.
Når jeg sejler med 6 dykkere med dobbeltflaskesæt, så er der ingen
problemmer. Der går motoren 4300 omdrejninger, og uden dykkere, med en
person ombord går den 5100.
Manualen anbefaler mellem 5000 og 5500 omdrejninger, så det burde være ok.
Problemmet med 8 dykkere og dobbelt flaske sæt er jo helt klart vægten. den
nærmer sig jo 2 tons.
Jeg tror man bare skal sige at der er et maximum på antallet af dykkere som
kan komme med. På den måde bliver der også lidt mere plads til at få sit
udstyr på.
En helt anden ting er, at man kan jo ikke bare blive ved med at smide
dykkere ned i båden. efter princippet - Vi kan jo sagtens være der, vi
sidder bare lidt mere tæt. Der er jo en maximum vægt grænse fra fabrikken,
som er sat for at sikre en forsat stabilitet af båden, selv hvis vejret ikke
holde havblik på vejen hjem.
Jeg har før haft en meget lille gummibåd på slæb hjem, efter 5 dykkere var
sejlet ud i godt vejr i en 3 meter gummibåd. Vejret var bare ikke så godt da
de skulle hjem.
Så lad os holde vægtgrænserne inden for rammerne, og så ellers lave noget
hyggeligt og sikkert dykning, med måske ikke så mange dykkere af gangen.
Og ang. en stål propel, så er det desværre nok det sidste jeg vil montere på
min moter.
Jeg kunne godt finde på at have en stål propel liggende som extra i min
værktøjskasse (Ja, det er en stor kasse). Problemmet er at hvis man skulle
være uheldig at ramme et aller andet med en stålpropel, så er den kraftigere
en gearet på moteren. DVS. hvis der er noget som går i stykker, så er det
gearet og ikke propellen.
Fidusen med kompositpropellen, skulle være at det som udgangspunkt er en 4
bladet, men kan laves om til en 2 bladet, hvis man skulle knække et blad.
(Jeg ved godt at man så sikkert vil knække dem alle sammen.) Den anden
fordel skulle være at man når man skal dykke sætter stigningen ned, og når
man skal ud og sejle stærkt ændre stigningen. Den sidste fordel er at den
kun koster det halve af en alm. propel (ihvertfald efter de priser jeg har
fået).
Sikker dykning
Rene S. Nielsen.
PS. Jeg er lige kommet hjem fra et fantastisk dyk på Kanon vreget i det
nordlige Øresund. Ingen strøm