"Kædebrev" på nettet - lovligt eller ulovl~
Fra : Thomas Rokamp

Dato : 09-07-02 21:22

Hej!

Nu har jeg efterhånden modtaget temmelig mange af de her breve med "Send 5$
til 5 mennesker og bed om at få nogle rapporter tilsendt... osv".
Og gang på gang melder spørgsmålet sig... Er det lovligt i DK?
Hvad gør det lovligt hhv. ulovligt?

Det har garanteret været oppe at vende her før, men jeg vover alligevel at
spørge.

Mvh.
Thomas Rokamp

Fra : Henning Makholm

Dato : 09-07-02 22:28

Scripsit "Thomas Rokamp" <mail@crax.dk>

> Nu har jeg efterhånden modtaget temmelig mange af de her breve med "Send 5$
> til 5 mennesker og bed om at få nogle rapporter tilsendt... osv".
> Og gang på gang melder spørgsmålet sig... Er det lovligt i DK?

Ikke spor.

> Hvad gør det lovligt hhv. ulovligt?

Indsamlingslovens §2:

| §2. Offentlig gade- og husindsamling ved personlig eller telefonisk
| henvendelse må ikke finde sted. Det samme gælder indsamling ved
| anvendelse af kædebreve.

<http://www.retsinfo.dk/delfin/html/A1986/0062329.htm>

I 2000 er der endvidere indsat en paragraf der udtrykkeligt forbyder
pyramidespil og lignende arrangementer:

<http://www.retsinfo.dk/delfin/html/A2000/0022930.htm>

--
Henning Makholm "It's kind of scary. Win a revolution and
a bunch of lawyers pop out of the woodwork."

Fra : Kim Noer

Dato : 10-07-02 00:22

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message

> [...]

Kan man f.eks. putte en spilleklub ind i den paragraf? Jeg tænker på et
opslag jeg så for lang tid siden, hvor en klub søgte medlemmer til
lottospil. Der blev krævet at man indskød et minimum, men chancerne var
større jo større indskud, blev der senere lovet. Jeg kan se at alle 3
stk. er opfyldt?

--
"I'm suffering from amnesia and deju vu at the same time.
I think I've forgotten this before." - Steven Wright

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 10-07-02 08:02

In <3d2b7025$0$16813$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk> "Kim Noer" <kn@nospam.dk> writes:

> [...]

>lottospil. Der blev krævet at man indskød et minimum, men chancerne var
>større jo større indskud, blev der senere lovet. Jeg kan se at alle 3

Punkt 3 er ikke opfyldt, da en vinding stammer fra tipstjenesten og ikke
fra andres indskud.

Mvh
Martin

Fra : Jonathan Stein

Dato : 10-07-02 11:25

Martin Moller Pedersen wrote:

> Punkt 3 er ikke opfyldt, da en vinding stammer fra tipstjenesten og ikke
> fra andres indskud.

Det hører med til historien, at man kan få en vinding (gratis spil eller kontant
udbetaling) ved at hverve nye medlemmer til pyramiden. Da Lotto-spil statistisk set er en
underskudsforretning, må vindingen "hovedsageligt hidrøre fra indskud fra deltagere".
Da under halvdelen af betalingen går til Lotto-spil, må pyramide-betalingen siges at
være en væsentlig del af konceptet.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Henning Makholm

Dato : 10-07-02 12:30

Scripsit Jonathan Stein <jstein@image.dk>

> [...]
> pyramiden. Da Lotto-spil statistisk set er en underskudsforretning,
> må vindingen "hovedsageligt hidrøre fra indskud fra deltagere".

Ved afgørelsen af om arrangementet er et pyramidespil eller ej vil der
typisk blive lagt vægt på om det giver mening at betale for at deltage
*uden* at give sig til at hverve medlemmer selv.

Det er ikke i sig selv nogen hindring for lovlighed at spillet
statistisk er en underskudsforretning. Man må formode at spændingen og
forventningen om en gevinst subjektivt er lige så meget værd for
deltagerne som indskuddet - ellers ville folk jo heller ikke spille
lotto på egen hånd. Men jeg tror (uden lige at have definitioner ved
hånden) ikke at det falder under det juridiske begreb om "vinding".
Jeg ville snarere kalde det "nytte".

Men hvis markedsføringen stiller deltagerne i udsigt at de kan
*forvente* (snarere end have lov at nære et stille håb) at få flere
penge ud af arrangementet end de skyder ind, vil det nok kun kunne
skyldes pyramidespilselementer.

--
Henning Makholm "Slip den panserraket og læg
dig på jorden med ansigtet nedad!"

Fra : Jonathan Stein

Dato : 10-07-02 13:23

Henning Makholm wrote:

> Ved afgørelsen af om arrangementet er et pyramidespil eller ej vil der
> typisk blive lagt vægt på om det giver mening at betale for at deltage
> *uden* at give sig til at hverve medlemmer selv.

Nu begynder det at blive subjektivt, men jeg ser ikke meget mening i at betale
mere end dobbelt så meget til Lotto-klubben, som et tilsvarende spil direkte hos
Dansk Tipstjeneste ville koste.
Jeg tror egentlig kun det kan lade sig gøre fordi man narer folk til at tro,
at de får flere gevinst-penge udbetalt, men så snakker vi jo andre paragraffer.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-07-02 22:36

In article <RBHW8.195$QP6.62949@news010.worldonline.dk>,
"Thomas Rokamp" <mail@crax.dk> wrote:

> [...]
> til 5 mennesker og bed om at få nogle rapporter tilsendt... osv".
> Og gang på gang melder spørgsmålet sig... Er det lovligt i DK?

Nej det er ikke. Det regnes som en offentlig indsamling, hvilket kun er
tilladt med politimesterens accept. Såsan var det engang, men der var
noget snak om at lave nye love omkring pyramidespil / kædebreve.

Det er også ulovligt i USA, hvor der er en eller anden postlovgivning
der forhindrer det. Hvis du får de penge du loves, og det samme for de
andre, så vil postvæsnet bryde sammen.

Ting bliver ikke mere lovlige at at komme på nettet. Du må heller ikke
plyndre din netbank bare fordi den er på nettet.

Fra : Thomas Rokamp

Dato : 10-07-02 15:03

Tak for svarene!

Mvh.