ASP
Fra : Bart Bendtsen

Dato : 09-07-02 19:50

Hej

Jeg ved ikke hvad ASP bruges til?

Jeg bruger FrontPage til at lave min hjemmeside med og det er nemt når jeg
nu ikke kender et ord til HTML og diverse andre koder som kun folk med flere
RAM-udvidelser i hjernen kender.

Hvad kan jeg bruge FrontPage i forhold til ASP på mit webhotel?

Jeg vil meget gerne lave forskellige formularer i FrontPage (enten selv
eller via skabeloner) og jeg ved ikke om FrontPage Extensions på mit
webhotel kan klare alene eller kræves der ASP (og andre?) og om dette klares
uden nogen kendskab til ASP?

Jeg vil også lave et diskussionsforum via FrontPage og administrere det med
brugernavne og adgangskoder således at kun udvalgte personer får adgang -
samme sprøgsmål ang. ASP ovenstående.

Jeg kan huske at jeg har forsøgt at lave sådan et forum plus formularer til
min hjemmeside med FrontPage Extensions (uden ASP) og at de ikke virkede
efter hensigten og der var noget galt som jeg ikke kunne finde ud af at
løse.
F.eks. når jeg lavede de forskellige ting i FrontPage og overførte dem til
hjemmesiden på mit webhotel virkede tingene ikke på hjemmesiden - noget
kunne ikke udføres efter at jeg har f.eks. klikket på en knap i formularen
eller forummet.

Jeg håber på en rigtig god forklaring fra jeres side så jeg bliver klogere.

Kan I også forklare mig hvad PHP, CGI og andre ting betyder og bruges til
hvad?

Tusind tak på forhånd!

Venlig hilsen Bart Bendtsen

Fra : Lars Raaby

Dato : 09-07-02 20:30

Bart Bendtsen skrev i et tidliger indlæg:

> Kan I også forklare mig hvad PHP, CGI og andre ting betyder og bruges
> til hvad?

Prøv at starte med at kikke på www.html.dk

Lars Raaby
Der findes 2 slags kvinder, dem som altid taler og dem som aldrig tier.

Fra : Camilla Scharff

Dato : 09-07-02 20:30

"Bart Bendtsen" <bart@privat.dk> skrev...
> Jeg ved ikke hvad ASP bruges til?

SNIP

Jeg er nok ikke lige den bedste til at forklare disse ting - men det "har vi
da heldigvis folk til"

Du kan ihvertfald starte her: http://www.html.dk/ - der er forklaringer og
lær-selv til HTML, CSS, ASP m.fl., og giver dig en grundlæggende idé om,
hvad de forskellige ting er for noget.

Har ikke kunnet finde nogle gode sider med beskrivelser af Perl mv. - men
det kommer nok fra nogle andre.

Mvh. Camilla

Fra : Camilla Scharff

Dato : 09-07-02 20:31

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> skrev...
SNIP igen...
> Har ikke kunnet finde nogle gode sider med beskrivelser af Perl mv.

Mente selvfølgelig PHP og CGI...

/Camilla

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 10-07-02 08:30

"Bart Bendtsen" <bart@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg ved ikke hvad ASP bruges til?

Jeg har oversat lidt tekst fra www.asp.dk , som skulle fortælle
dig, hvad det hele går ud på.

ASP står for Active Server Pages eller Application Service
Provider .
En ASP er en hjemmeside som indeholder HTML og indlejret
programmeringskode skrevet i VBscript eller i Jscript. Det blev
introduceret med version 3.0 i Microsofts Internet Informations
Server (IIS). Når IIS kommer i kontakt med en ASP side, der
bliver kaldt af en browser, udfører den det indlejrede program.
ASP'er er Microsofts alternativ til CGI script og JavaServer
Pages (JPS), som tillader hjemmesider at interagere med
databaser og andre programmer. Trediepartsprodukter tilføjer
ASP-muligheder til ikke-Microsoft webservere. ASP-teknologien er
et ISAPI- program og ASP-dokumenter benytter en .ASP ekstension.
(=det, der står efter punktummet efter en fil - f.eks. : test.asp

> [...]
folk med flere
> RAM-udvidelser i hjernen kender.
>
> Hvad kan jeg bruge FrontPage i forhold til ASP på mit webhotel?

Du kan kun benytte det, hvis din udbyder har en IIS -webserver,
og i praksis kun, hvis denne tilbyder det. En anden mulighed er
at finde produkter, der minder om asp. F.eks. tilbyder FrontPage
ekstensions nogle muligheder, som ligner nogle af asps
funktioner. Andre programmer som f.eks. dreamweaver gør det også.

> [...]
på mit
> webhotel kan klare alene eller kræves der ASP (og andre?) og om

Du kan sagtens lave formularer med din FrontPage (f.eks. 2002),
men visse muligheder vil du ikke have uden asp. Prøv at skrive
asp i hjælpemenuen i FrontPage 2002 - du vil så blandt andet
kunne se følgende svar:
"Microsoft ASP (Active Server Pages) er en serverbaseret
scriptingteknologi, du kan bruge til at oprette og køre
dynamiske, interaktive Webserverprogrammer. Med ASP kan du
kombinere HTML-sider, scriptkommandoer og COM-komponenter for at
oprette interaktive Websider eller effektfulde, Webbaserede
programmer, der er nemme at udvikle og redigere.

ASP-teknologien er indbygget direkte i Microsoft Webservere,
f.eks. Microsoft Internet Information Server 3.0 eller nyere
(IIS). I følgende eksempler vises det, hvordan ASP kan bruges
sammen med IIS:

a.. En medarbejderhåndbog med oplysninger fra en database kan
opdateres og gennemses vha. ASP. De ændringer, du foretager i
databasen, er straks synlige for medarbejderne. I modsætning til
trykt materiale behøver onlineoplysninger aldrig at blive
forældede.
b.. Giv hver besøgende på Webstedet en personlig visning af
præcis de oplysninger, han eller hun søger. På et intranet kan du
f.eks. bruge ASP til at registrere brugerens logonnavn. Når
brugeren besøger en side med medarbejderoplysninger, er
standardvisningen brugerens egne personlige data, således at der
ikke er brug for en anden logonskærm. "

> [...]
hjemmesiden - noget
> kunne ikke udføres efter at jeg har f.eks. klikket på en knap i

Det kan være at du har deaktiveret dine asp-muligheder i
programmet, og så afhænger det naturligvis også om den pågældende
komponent kræver asp eller kan nøjes med FP-extensions.
Men læs mere om det i hjælpemenuen - det er faktisk sådan at
mange spørgsmål i denne gruppe let kunne besvares ved at man
benyttede denne udmærkede menu - så prøv det, så er jeg sikker på
at du bliver klogere.

> Jeg håber på en rigtig god forklaring fra jeres side så jeg
bliver klogere.
jf.ovenover.

> Kan I også forklare mig hvad PHP, CGI og andre ting betyder og
bruges til
> hvad?

PHP er ligeledes en serverudvidelse, der normalt ligger på
servere, der betjener sig af f.eks. linux-produkter, og som
tillader dig f.eks. at ændre en tekst on-line, hvis du har
programmeret en hjemmeside til at fungere med PHP - du kan
sagtens kombinere det med FrontPage, men programmeringen må du
selv tage dig af.
CGI er ligeledes noget, der kræver programmering. Mange udbydere
tillader ikke at man benytter CGI på deres servere, fordi man kan
risikere at lægge en hel server ned med den programmering.

Håber det besvarede nogle af dine spørgsmål.

Arne H. Wilstrup