Kæde knækket v. 140 km/t
Fra : Jens Bering

Dato : 09-07-02 19:29

Hej NG

En af mine venner har netop været i Frankrig. På vej derned (over Kassle
bakker), hvor det jo går temmeligt stejlt opad (eller nedad afhængig af
kørselsretningen!), lagde han sig ud i en overhaling på sin Suzuki gsx 600
fra 1999.

Der lød et ordentlig "klunk" fra baghjulet, gudskelov blokkerde baghjulet
ikke....

Nu sidder man så nok og tænker over hvordan det kunne lade sig gøre på en
cykel der lige havde været til sevice (kørt 1400 km siden da!), og fået
skiftet NY kæde og tandhjul????

Kæden var ikke engang samlet med clips - nej den var nittet, og så meget
desto mere grotesk!!!

Der var nogle der fik røde ører ude hos ÅGESEN i mandags!

Man har indvilget i at betale for alle dele som gik itu ved ulykken
(manglede også bare)

Moralen må være: Hvis du ikke kan/gider skifte kæde selv - så tjek lige om
lille Ronny "mekaniker-lærling" ikke har "glemt en detalje"

I det hele taget bryder jeg mig ikke om at få gjort noget af andre, jeg
stoler ikke på deres håndværk. Erfaringen gennem et langt MC-liv har
bekræftet dette.

--
Spring over hvor gærdet er tilstrækkeligt lavt
- der er for lang vej til det laveste punkt!

Fra : Jens Bering

Dato : 09-07-02 19:38

"> [Klip]

> Kæden var ikke engang samlet med clips - nej den var nittet, og så meget
> desto mere grotesk!!!

Vigtig tilføjelse - kædden var sprunget op i samleleddet....ret så væsentlig
tilføjelse...

Fra : Thomas Jensen

Dato : 09-07-02 21:09

> En af mine venner har netop været i Frankrig.

bare det var mig

> Der lød et ordentlig "klunk" fra baghjulet, gudskelov blokkerde baghjulet
> ikke....

trillede kæden bare af eller hvad ?

mvh

Thomas Jensen
XJ600s ´96

Fra : Janner

Dato : 09-07-02 21:52

Hej,

Nu skal jeg ikke generalisere .... men fantastisk nok er der en fra vores
klub gugmc der på en GSX600 ikke mindre end 3 gange på 3 forskellige ferier
på vej til Camping Moto har sprunget en kæde ........ gudske lov hver gang
uden person skade .... Carsten Lund ønsker selvfølgeligt at optræde anonymt
i denne sammenhæng.

Hvordan er det lige det er ... er en 99'er en ny model GSX eller wha' , for
på den gamle er kæden oxo noget klein i forhold de fleste andre motorcykler
af en hvis kaliber *S* ...

Onkel Jan .... Godt våd efter en dejlig tur ude i den silende torden vejr

Fra : Armand

Dato : 10-07-02 15:39

Janner <jan@tjaaa.dk> skrev i en

> [...]
, for
> på den gamle er kæden oxo noget klein i forhold de fleste andre

I gode gamle dage var der en anskuelig forskel på kædens fysiske
størrelse alt afhængig af motorcyklens ydeevne - Jeg husker bl.a. GS
750, for at køre med en særdeles solid kæde!

Idag er stort set alle kæder fra mellemklassen og op i samme dimension:
530 (eller på klassisk: 5/8" X 3/8" (ledafstand X bredde!)), og
forskellen ligger i kvaliteten á: "std./forstærket/ekstra forstærket".

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 09-07-02 22:04

"Jens Bering" <jdbnospam@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Kæden var ikke engang samlet med clips - nej den var nittet, og så meget
> desto mere grotesk!!!

Tjah, et dårligt nittet nitteled er jo stadig noget ringere end et korrekt
samlet clipseled.

Rittig
(Som ikke har sprunget en kæde i 10 år nu)

Fra : Steffen Voss Winkler

Dato : 10-07-02 08:22

> "Jens Bering" <jdbnospam@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Tjah, et dårligt nittet nitteled er jo stadig noget ringere end et korrekt
> samlet clipseled.

Enig, men omvendt er det vel nemmere at få sin ret overfor et værksted med
en dårligt nittet kæde end et dårligt samlet samleled ?!?.. bevisbyrde osv,
eller hvad ? Jeg bliver da lidt i tvivl når jeg høre om alle disse knækkede
kæder...

Steffen
SL1000 - LeoVinci.

Fra : Claus Rittig

Dato : 10-07-02 15:16

"Steffen Voss Winkler" <svjepsen@image.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
osv,
> eller hvad ? Jeg bliver da lidt i tvivl når jeg høre om alle disse

Måske. Men det afhænger nok mest af hvem der samlede kæden: Værkstedet eller
dig. Hvis du selv samler nitteledet, tror jeg værkstedet er inderligt
ligeglade, i fald det springer - fuldstændig som var det et clipseled.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 10-07-02 21:55

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
> [...]
> dig. Hvis du selv samler nitteledet, tror jeg værkstedet er inderligt
> ligeglade, i fald det springer - fuldstændig som var det et clipseled.

Jeg forstod skepsis'en mere i retning af: Et samleled kan i mellemtiden
have været afmonteret af ejeren, hvilket ikke er så sandsynligt for et
nittet led
:-/

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 10-07-02 10:29

Claus Rittig wrote:

> Tjah, et dårligt nittet nitteled er jo stadig noget ringere end et korrekt
> samlet clipseled.

Hmm, joeh. Jeg har alligevel oplevet at opdage at clipsen pludselig
manglede, og jeg er altså ret siker på at leddet blev samlet rigtigt.
Jeg klemte leddet sammen med det rette værktøj, så rillerne fra fra nok til
at der var masser at plads, jeg vendte clipse rigtigt og et let dask med en
hammer og dorn fik den på i første hug. Ikke noget med at den blev vredet
op eller noget, den kom bare på vupti. Jeg kan ikke tro at jeg gjorde noget
forkert, for gik bare som fod i vante.. eller noget i den stil
At resten af leddet så var næsten umuligt at få af, selvom clipsen
manglede, det var på en måde rart nok

--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Claus Rittig

Dato : 10-07-02 15:20

"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Hmm, joeh. Jeg har alligevel oplevet at opdage at clipsen pludselig
> manglede, og jeg er altså ret siker på at leddet blev samlet rigtigt.

Tjah...
Jeg bruger altid clipseled, og jeg har som sagt ikke haft problemer i den
retning i 10 år, men derfra og så til at give andre råd... HVIS jeg nu havde
oplevet problemer med clipseled, så kunne det da ikke udelukkes at jeg ville
skifte type, men da de altid virker for mig, synes jeg det der nitteri er
for besværligt til at jeg gider.

Måske skal det indskydes at på mine terræn-cykler udsætter jeg jo kæden for
alskens ulykker og sand og vand i rå mængder. De cykler er udstyret med
nogle solide kædestyr som slider samleleddet fordi det er bredere end resten
af kæden, derfor køber jeg altid et ekstra samleled, og skifter det halvvejs
i kædens levetid.

Rittig