Fodplacering, eller det.
Fra : Bjørn S

Dato : 09-07-02 15:42

Hej i varmen.

Nu spurgte Denise om støtteben, så vil jeg spørge om noget andet som virker
lige naturlig, sådan gør man bare, og tænker ikke mere over det.
På køreskolen lærte vi at når vi stopper op skulle vægten over mod højre
side, og højre fod på jorden, vænstre forblev på fodhvileren.
I går fik jeg høre det modsatte af en som har været på DMC kørekursus, men
vedkommende kunne ikke huske begrundelsen. Foden på fodhvileren med
bremsepedalen hele tiden, hvis ikke kom instruktøren og tråkket en på tærne.
Men hvorfor ?
Egentlig er det da mest logik i at have foden ned på den side man drejer
imod, eller så bagenforkørende/passerende ikke kører over ens fod, eller det

Bjørn

Fra : Mads Lund

Dato : 09-07-02 15:48

Der er vist en lille dans, som hedder "stop for rødt" Trinene går på at man
bremser ned, sætter venstre fod på jorden, mens man holde bagbremsen
aktiveret, lige før der bliver grøn ( eller der holder en bil bagved, som
kan dæmme om for påkørsel bagfra) skifter man så man har højre fod nede,
herved kan man skifte i et passende gear, og har foden klar til at ligge
næste program i gearboksen, når lyskrydset forladen i drag style eller på
baghjul

Mads Lund
Ræs skal køres på baner

Fra : Jimmi

Dato : 09-07-02 15:56

Tjoe, jeg har nu vænnet mig til højre fod ned, så er venstre klar til
gearet. Jeg ved ikke hvad jeg skal bruge højre fod til på bremsen, den
styrer højre hånd da, og der er jo kun et gear, så logikken må vel være at
jeg har adgang til alle kontroller hvis jeg sætter højre fod ned.

Desuden er det rart at have vanen, så man kan sætte den i frigear hvis man
skal holde for rødt i længere tid.
Det bliver svært med kun venstre fod nede.

/Jimmi
(XJ600S)

Fra : Steen Schmidt

Dato : 09-07-02 16:16

> Tjoe, jeg har nu vænnet mig til højre fod ned, så er venstre klar til
> gearet. Jeg ved ikke hvad jeg skal bruge højre fod til på bremsen, den
> styrer højre hånd da,

OK - scenario: du bliver påkørt bagfra, netop så hårdt som et ordentligt
skub i ryggen. Når du bremser med forbremsen vil MC'en tilte til den
modsatte side som du har drejet en smule til - helt sikkert. Havde du
derimod bremset med bagbremsen, var du blot blevet skubbet en lille smule
fremad, og ville dermed slippe for at vælte.

> og der er jo kun et gear, så logikken må vel være at
> jeg har adgang til alle kontroller hvis jeg sætter højre fod ned.

Du har allerede lagt første gear ind, idet du kommer hen til stop-linien i
krydset, så du har ikke brug for yderligere omgang med gearpedalen.

> Desuden er det rart at have vanen, så man kan sætte den i frigear hvis man
> skal holde for rødt i længere tid.
> Det bliver svært med kun venstre fod nede.

Det er godt nok, for du skal ikke holde i frigear ved et lyskryds - du har
aldrig overvejet at det kunne være en fordel at kunne komme af vejen hvis et
40 ton lastvognstog bag dig ikke lige så det var rødt? Du holder altid i
første gear når du holder i et kryds. Kan du ikke klare at holde koblingen
inde så længe, så skal du enten smøre koblingen eller gå til lidt
styrketræning.

Mvh
Steen

Fra : Carsten

Dato : 09-07-02 21:18

Hmmm, ville blot lige bemærke, at dine teorier lyder gode nok,
men vist ikke holder i virkeligheden. Her er en anden teori:

Scenario: du holder for rødt lys i 1. gear med venstre fod nede
og højre fod på bremsepedal. Du bliver nu påkørt (let) bagfra
og hvad sker der så ? Din krop laver et lille "piskesmeld"
hvorved dine hænder helt sikkert slipper styret (cyklen er på
vej fremad men du står delvis på jorden). Når du slipper
styret kobles til hvorved cyklen kører fremad og dermed
vælter alligevel.

Carsten

"Steen Schmidt" <sschmidt@nospam.dk> skrev i en
meddelelse news:F6DW8.73$QP6.19912@news010.worldonline.dk...
> [...]
> derimod bremset med bagbremsen, var du blot blevet skubbet en lille smule
> fremad, og ville dermed slippe for at vælte.
[snip]

Fra : Martin Sørensen

Dato : 09-07-02 21:47

> [...]
> vej fremad men du står delvis på jorden). Når du slipper
> styret kobles til hvorved cyklen kører fremad og dermed

Det er derfor at man på et bronzekursus øver sig i at koble cyklen ind og ud
af frigear hurtigt når man holder.

Når man stopper ved et kryds, trækker man håndbremsen, stiller sig på højre
fod, sætter i frigear, sætter venstre fod ned og højre fod op på bremsen.
Til sidst slipper man forbremsen. Så holder man i frigear med bagbremsen
aktiveret. Når man skal til at køre, så laver man den lige omvendt, dvs.
håndbremse, højre fod ned, venstre fod op og sæt i gear, ned med venstre og
op med højre fod på bremsen og slip håndbremse. Så er man klar til at køre.

Det kan være, at det lyder kompliceret, men når man først får det øvet, kan
man lave hele manøvren på under 1 sek, og så er det ret let. Så behøver man
faktisk ikke at have højre fod ned at røre asfalten da man man kan lave hele
manøvren uden at have en fod til jorden midtvejs.

Men indrømmet, jeg bruger det ikke så meget som jeg burde. Jeg bruger det
ikke, hvis jeg regner med at jeg kommer til at holde i under ca. 10 sek. i
krydset.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 09-07-02 23:50

On Tue, 9 Jul 2002 22:46:57 +0200, "Martin Sørensen"
<mosREMOVE@laxity.dk> wrote:

Hej.

>Det er derfor at man på et bronzekursus øver sig i at koble cyklen ind og ud
>af frigear hurtigt når man holder.

Det kan jeg nu ikke lige huske

Men jeg finder ideen med at have venstre fod i jorden og højre på
bremsen god.
Dels er der lys på bremselygten der fortæller at man holder stille, og
dels vil en MC der påvirkes bagfra (påkørsel) blive presset sammen i
affjedringen, og det har man en chance for at ballancere.
Hvis forhjulet er blokeret risikerer man at bagenden løfter sig, og
den redder man ikke

> [...]
>op med højre fod på bremsen og slip håndbremse. Så er man klar til at køre.

Jeg forstår slet ikke den "stepdans".
Når jeg kører op mod et kryds gearer jeg ned og anvender motoren som
bremse - en række hurtige nedgearinger, og så holder jeg stille i 1.
gear med koblingen trukket, højre fod på bremsen, og venstre i jorden.
Når der skiftes til grønt er det blot at smide koblingen og af sted.
Det med at køre MC handler meget om at tænke fremad og vælge det rette
gear inden man foretager sig det man har i sinde.
Vær i 1. gear lige før et kryds hvor der stoppes helt op, og vælg det
rigtige gear inden der køres ind i et sving, så man har motoren
liggende i det område hvor der kan trækkes hele vejen gennem svinget.
Jeg har den opfattelse, at lige så kedeligt det er at skulle skifte
gear i et sving og dermed miste trækket, lige så fjollet er det at
udføre stepdans i et kryds fordi man ikke har forberedt sig rigtigt på
det der kommer.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Martin Sørensen

Dato : 10-07-02 02:14

> Det kan jeg nu ikke lige huske

Ok, det gjorde de nu meget ud af de første 2-3 timer da jeg tog det.

> [...]
> gear med koblingen trukket, højre fod på bremsen, og venstre i jorden.
> Når der skiftes til grønt er det blot at smide koblingen og af sted.

Jeps, argumentet fra bronzekurset var så at man var i frigear og derfor ikke
kom til at tabe koblingen, hvis der skulle køre en op bagi. Men som sagt, så
trækker jeg for det meste også bare koblingen og står i 1. gear med venstre
fod til jorden. Det andet sker kun, hvis jeg skal vente i længere tid et
sted.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Claus Rittig

Dato : 10-07-02 15:25

<Steen Gruby> skrev i en meddelelse

> Men jeg finder ideen med at have venstre fod i jorden og højre på
> bremsen god.

Det er nemlig rigtig godt!
Hvis nu du kører op ad en stejl skrænt, lidt stejlere end du kan klare, så
kommer der et tidspunkt hvor cyklen taber fart, og du ved at "nu skal der
gøres noget, ellers går det snart nedad igen". Hvad så? Man kan gøre lissom
de gør i HillClimb'ene på TV, holde gas på, gå bagover og slå vejrmøller
hele vejen ned igen. Det er bare så dyrt...
Eller man kan dreje cyklen på tværs af skrænten MOD HØJRE. For så kan man
støtte med skrænten med venstre ben, og holde cyklen på både fod- og
håndbremse, når begge hjul er bremset, løber cyklen ingen steder.

Rittig
(som vistnok af og til kører nogle uorthodokse steder)

Fra : Jes Vestervang

Dato : 10-07-02 11:02

Martin Sørensen wrote:
> [...]
> med venstre og op med højre fod på bremsen og slip håndbremse. Så er man
Aka DMC-baletten
Men jeg pljer nu egentlig heller ikke at sætte i frigear, det er jeg for
doven til. Men jeg kan nu udmærket følge grunden til at gøre det.
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Bjørn S

Dato : 09-07-02 22:24

> [...]
> derimod bremset med bagbremsen, var du blot blevet skubbet en lille smule
> fremad, og ville dermed slippe for at vælte.

Tak, jeg tror det var noget i den retning vedkommende forsøgte at huske, og
som de havde lært på bronzekursuset.
Jeg var bare nysgærrig på logikken bag.

Idag var jeg forøvrig ude og rulle ca. 200 km, for første gang med
bagsædepassager, og da fandt jeg det bedst at sætte begge ben i jorden, jeg
havde jo glemt at fortælle hvilken side jeg foretrak, puha, pludselig kom
der ekstra vægt på

Bjørn

Fra : Jens Blaabjerg

Dato : 10-07-02 00:36

"Steen Schmidt" <sschmidt@nospam.dk> wrote in message
> Du har allerede lagt første gear ind, idet du kommer hen til stop-linien i
> krydset, så du har ikke brug for yderligere omgang med gearpedalen.

Hmm efter at have laver hovedrenovering på min RD er jeg ikke så glad for
dit forslag. Jeg ved ikke hvordan det er på andre cykler, men på en RD
bliver koblingen aktiveret af en trykstang der rammer en kugle, der igen
trykker på en anden stang. Dette foregår inde i en af gearakslerne, så
smøringen er ikke for god og kuglen, der i udkoblet tilstand kommer til at
være udsat for en enorm belastning er kun ca. Ø10. Stangen der trykker på
den er på min model blevet helt blå.
Jeg kan ikke lade være med at tænke på denne stakkels lille kugle, hver gang
jeg ikke når at ramme frigear før jeg holder stille. Det er ikke muligt at
finde frigear stillestående, dette er fælles for de RD'er jeg har prøvet,
ved ikke om det er pga. alderen.
Jeg gør derfor mit yderste for at holde i frigear hver gang jeg holder
stille.

> [...]
et
> 40 ton lastvognstog bag dig ikke lige så det var rødt?

Da jeg ikke har sidespejle vil jeg leve lykkeligt, lige til den rammer
mig...

Jens
RD

Fra : Armand

Dato : 10-07-02 21:50

> [...]
smule
> fremad, og ville dermed slippe for at vælte.

Jeg har faktisk set scenariet fra 1. parket, da en klubkammerat
besluttede at standse for gult, hvor den bagvedkørende bilist ikke
regnede en
motorcyklist for sligt, og gav gas for at komme med over. Først for sent
opfattede bilisten fejlen og endte med at give "Ebbe'r" og hans Laverda
et ordentligt skub!
Havde Laverda'en ikke været bremst, havde den nok endt på den anden side
af krydset, eller mindst lige ude midt i - Nu endte den med bagdækket
lige forbi fodgængerfeltet og kun i den tværgående cykelsti's linie
Havde det været forbremsen der var benyttet, var ekvipagen med sikkerhed
endt i jorden!

> [...]
hvis et
> 40 ton lastvognstog bag dig ikke lige så det var rødt?

Måske meget rigtigt tænkt; men sandsynligheden for en alvorlig påkørsel
bagfra er ringere end for en mildere - Derfor er det den sidstnævnte man
bør gardere sig imod!!

Forøvrigt er basis for brugen af bremse ved kryds, at man jo kan holde
på en bakke-op eller bakke-ned, og når man for at forhindre en
"bortrulning" skal bremse modellen ved holdt, èr bagbremsen den
fornuftigste!
Men det store antal af københavnske skribenter på gruppen kan måske ikke
forestille sig andet en storbyens flade vejnet?

--
Armand.

Fra : Ken Madsen

Dato : 09-07-02 16:32

Når man er til kørerøve skal man sætte venstre fod i jorden for at
overbevise den motorsagkyndige om at du ikke nøjes med at bremse med
håndbremsen.

det er i hvert fald min kørelæres overbevisning.

Jeg tror jeg følger hans råd i morgen når jeg skal til køreprøve, jeg vil
sgu ikke riscikere at lige præcis det gør forskellen

Ken Madsen

Moto Guzzi v35 Imola, som forhåbentligt skal ud og køre en tur på
landevejene i morgen eftermiddag.

Fra : Jørgen Winther

Dato : 09-07-02 16:45

"Ken Madsen" <kenhvm@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> håndbremsen.
>
> det er i hvert fald min kørelæres overbevisning.

Interessant nok mente min kørelærer, at det var vigtigt altid at sætte højre
fod ned. Han skældte og smældte i øresneglen, hvis vi kom til at sætte
venstre ned i stedet! Ovenikøbet skulle vi så helst sætte højre fod på
kantstenen, hvis der var en sådan.

Jeg gjorde, hvad han bad om, og jeg bestod da prøven.

På DMC's kørekursus har jeg så lært, at højre fod skal være på bremsen, og
det giver da bestemt mening, når man lige tænker lidt over det.

> Jeg tror jeg følger hans råd i morgen når jeg skal til køreprøve, jeg vil
> sgu ikke riscikere at lige præcis det gør forskellen

Gør hellere dét, da du så gør flest mulige ting på rygmarven, hvilket giver
dig det bedst mulige overblik til at håndtere uventede situationer. Så kan
du altid overveje senere, hvad der i grunden er bedst at gøre.

> Moto Guzzi v35 Imola, som forhåbentligt skal ud og køre en tur på
> landevejene i morgen eftermiddag.

Ja da, held og lykke! Vi ses på vejene!

--
Jørgen

Fra : Ole Sørensen

Dato : 10-07-02 11:33

> [...]
> fod ned. Han skældte og smældte i øresneglen, hvis vi kom til at sætte
> venstre ned i stedet! Ovenikøbet skulle vi så helst sætte højre fod på

Det er der åbenbart lige så mange meninger om, som der findes kørelærer
- Min blev vild i varmen, hvis man rørte kantstenen...gerne ud til
kantstenen ved højresving, men selve kantstenen var iflg. ham noget der er
forbeholdt fodgængere...han var derimod fuldstændig ligeglad med hvilken fod
man satte ned hvornår

Mvh /Ole
YZF-R6
(Der sætter den fod han nu lige har lyst til i jorden først...på de gode
dage måske enda begge, hvis jeg skulle få lyst

Fra : Denise

Dato : 10-07-02 11:54

> Mvh /Ole
> YZF-R6
> (Der sætter den fod han nu lige har lyst til i jorden først...på de gode
> dage måske enda begge, hvis jeg skulle få lyst
Hej Ole
Ja nogle er heldige, andre har for korte ben
Hilsen Denise
XJ600S

Fra : Armand

Dato : 10-07-02 20:32

Denise <Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> skrev i en
> Ja nogle er heldige, andre har for korte ben

Nu skal du ikke neddømme din egen benlængde så meget Denise.
Jeg har hørt samme historie fra mange kvindfolk, som føler sig meget
svag og usikker fordi de kun har én fod i jorden ved stilstand. Men i
praksis er det et problem der er gældende for snart alle
motorcyklister - Knægtene er blot ikke så kyste!

Prøv at bemærk andre motorcyklisters brug af én/to fødder hhv. flad
fod/tåspids, og du vil givetvis opdage at du langtfra er alene; men blot
ny på den og lidt skræmt!

--
Armand.
(selv kun med 30" skridtlængde i sine bukser)

Fra : Steen Schmidt

Dato : 10-07-02 21:25

> Prøv at bemærk andre motorcyklisters brug af én/to fødder hhv. flad
> fod/tåspids, og du vil givetvis opdage at du langtfra er alene; men blot
> ny på den og lidt skræmt!

Ja, jeg kunne præcis nå med tåspidserne på begge sider af mine SV'ere, men
jeg følte jeg havde mere kontrol med én flad fod nede på venstre side, når
jeg holdt stille, i stedet for to tåspidser. Jeg havde allligevel næsten
altid en fod på bagbremsen, når jeg holdt stille, så det gjorde jo ikke
noget...

Det er jo heller ikke en ubetinget fordel at kunne nå jorden med flad fod på
begge sider - så vil man i hvert fald sidde ret sammenkrøbet når man har
fødderne på fodhvilerne under kørsel.

Mvh
Steen

Fra : Denise

Dato : 10-07-02 21:50

> [...]

> begge sider - så vil man i hvert fald sidde ret sammenkrøbet når man har

Hej
Det fik mig lige til at tænke. Sætter I aldrig fødderne på bagfodhvilerne
hvis I kører langt, altså selvfølgelig ikke ved bykørsel ?.
Hilsen Denise, Brøndby
XJ600S, '02

Fra : Steen Schmidt

Dato : 10-07-02 22:01

> Det fik mig lige til at tænke. Sætter I aldrig fødderne på bagfodhvilerne
> hvis I kører langt, altså selvfølgelig ikke ved bykørsel ?.

På SV'eren kunne jeg vist ikke nå bagfodhvilerne fra forsædet, men jeg har
aldrig prøvet. Jeg kunne forestille mig man mister en god del af den kontrol
man havde over ekvipagen? Jeg holder hellere en pause hvis jeg bliver træt i
kroppen.

Mvh
Steen

Fra : Denise

Dato : 11-07-02 08:13

> [...]
kontrol
> man havde over ekvipagen? Jeg holder hellere en pause hvis jeg bliver træt

Hej Steen
Jeg kører af og til med fødderne på bagfodhvilerne, især hvis jeg kører og
nyder vejret og ikke skal skifte gear foreløbig. Det føles som man er mere i
eet med motorcyklen, hvis du forstår hvad jeg mener. Jeg slapper rigtigt af
i benene.
Hilsen Denise, Brøndby
XJ600S, '02

Fra : Claus Rittig

Dato : 12-07-02 16:27

"Denise" <Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> eet med motorcyklen, hvis du forstår hvad jeg mener. Jeg slapper rigtigt

Tjoh, men der er en markant forskel på kørestillingen på din og Steens
cykler, groft sagt kunne man næsten sige at Steen nomalt sidder i ca. den
stilling du indtager når du rykker fusserne ud bagpå.

Rittig

Fra : Claus Rittig

Dato : 10-07-02 21:13

> Prøv at bemærk andre motorcyklisters brug af én/to fødder hhv. flad
> fod/tåspids, og du vil givetvis opdage at du langtfra er alene; men blot
> ny på den og lidt skræmt!

Gaston Rahier kunne faktisk slet ikke nå jorden fra sin 1000cc BMW, det år
han vandt Paris-Dakar på den, men han var nu også en ret lille fyr.

Rittig

Fra : Denise

Dato : 10-07-02 21:45

> [...]
>
> --
> Armand.
> (selv kun med 30" skridtlængde i sine bukser)

Hej Armand
Ja, ny på den men absolut ikke skræmt. Håber ikke jeg lyder negativ for det
er jeg ikke. Jeg er vild med at køre på min bare så flotte MC. Jeg ved godt
jeg ikke er alene, men jeg ville foretrække at kunne nå ned med flad fod.
Der er jo visse ting der er irriterende og man skal passe på med, bl.a. skal
jeg passe på med at sidde på cyklen og bakke, for hvis vejen pludselig
skråer, så mister man balancen. Kører man op over en kant eller fortov skal
man fortsætte, for hvis forhjulet står højere oppe og man stopper, ja så kan
man altså ikke nå jorden. Bronzekurser, f.eks. at køre i mindre og mindre
cirkler uden at kunne sætte begge ben ned når det er ved at gå galt, glem
det, jeg skal ikke have ødelagt min flotte bundkåbe. Kan ikke komme i tanke
om mere lige nu. Men det er altsammen bare noget man skal vende sig til, så
ligger det bare i baghovedet og så passer man på. Og det ødelægger jo ikke
køreglæden overhovedet, bare et mindre irritationsmoment nogle gange.
Var oppe at sidde på en Yamaha Virago i går og der kunne jeg sagtens nå ned,
så jeg kunne jo bare have købt en sådan hvis det var det vigtigste for mig,
men det var det jo ikke.

Hilsen Denise, Brøndby
XJ600S, '02

Fra : RuneR \(TDM850\)

Dato : 11-07-02 09:35

> [...]
>
> --
> Armand.
> (selv kun med 30" skridtlængde i sine bukser)

Tja, at have de lange stænger er sku heller ikke altid en fornøjelse, man
kan ikke vælge og vrage mellem alle mc typer jeg ville simpelthen få kramper
af at sidde på en 250R maskine, eller at få mig ned på en 125, betegner jeg
som en umulighed. Jeg ville nu gerne kunne sidde ordentlig på de små
maskiner men det er desværre umuligt Men jeg kan smække begge ben ned på
jorden i et kryds hvilket jeg dog sjældent gør alligevel.

Rune med 36 i benlægde på sine cowboydere

Fra : Claus Rolsted

Dato : 17-07-02 13:04

"Jørgen Winther" skrev

> [...]
højre
> fod ned. Han skældte og smældte i øresneglen, hvis vi kom til at sætte

Min kørerlærer lærer også os, at vi skal sætte højre fod ned. Da jeg i
torsdags efter mørke- & motorvejskørsel spurgte ham, hvad årsagen var, sagde
han, at det var det, politiet selv gjorde. Da de motorsagkyndige er
mc-betjente, læres vi altså at gøre det samme, som de gør.

Således forklaringen fra Tip-Top Trafik på Frederiksberg.

--
mvh. Claus Rolsted
Pt. Vespa ET2 - Skal til mc-teoriprøve på fredag d. 19. juli

Fra : Jørgen Winther

Dato : 17-07-02 17:57

"Claus Rolsted" <rolsted@nospamNOSPAM.dk> wrote in message
> [...]
> han, at det var det, politiet selv gjorde. Da de motorsagkyndige er
> mc-betjente, læres vi altså at gøre det samme, som de gør.

Det var da en slags forklaring! Men hvorfor gør mc-betjentene så sådan?!

> mvh. Claus Rolsted
> Pt. Vespa ET2 - Skal til mc-teoriprøve på fredag d. 19. juli

Held og lykke!

> Midt i AUGUST skulle jeg stå med pappet i hånden

Det tog også mig hele foråret og hele sommeren, da der hele tiden var
diverse datoer, der blev flyttet - og en motorsagkyndig, der blev syg, så al
planlægning gik i vasken for mange kørelærere! Sådan er der så meget - så
sparede jeg da pengene til en mc dét år :-\

--
Jørgen

Fra : Claus Rolsted

Dato : 20-07-02 13:53

"Jørgen Winther" <jwi@condia.dk> skrev i en meddelelse

> Det var da en slags forklaring! Men hvorfor gør mc-betjentene så sådan?!

Haven't got the foggiest .......
Nogen der ved det?? Evt. nogen som til dagligt kører BMW med blink
(Steen/Reno el.a.)??

> Held og lykke!

Taaaaak Det gik godt - rigtig godt tilmed. Så nu er jeg på vej mod
køreteknisk anlæg og køreprøven. Glæder mig som et lille barn og drømmer
ikke om andet om natten

--
mvh. Claus Rolsted
Pt. Vespa ET2 - MC-teoriprøve bestået - Køreteknisk Anlæg den 1. aug.

Fra : Armand

Dato : 21-07-02 18:59

Claus Rolsted <rolsted@nospamNOSPAM.dk> skrev i en
> [...]
> mc-betjente, læres vi altså at gøre det samme, som de gør.
> Således forklaringen fra Tip-Top Trafik på Frederiksberg.

Fik man til gengæld så besked på at "holde" modellen med forbremsen -
Eller havde de overhovedet ingen forstand på motorcykler selv?? :-|

--
Armand.
(der i tidens løb har hørt på utallige uforklarlige floskler fra

Fra : Claus Rolsted

Dato : 22-07-02 12:21

> Claus Rolsted skrev
>
> Fik man til gengæld så besked på at "holde" modellen med forbremsen -
> Eller havde de overhovedet ingen forstand på motorcykler selv?? :-|

Nøh, ikke hvis det ikke er nødvendigt , - dvs. hvis det ikke skråner, og
cyklen triller for- eller baglæns.

> --
> Armand.
> (der i tidens løb har hørt på utallige uforklarlige floskler fra
> kørelæreres side)

Den lader vi lige stå lidt endnu..... Man bør altid være kritisk over for
det, man får at vide.

--
mvh. Claus Rolsted - meget kritisk forbruger m.v.

Fra : Søren Lindholt

Dato : 22-07-02 14:15

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in article
<ahf0n6$cn3$12@news.cybercity.dk>...
> --
> Armand.
> (der i tidens løb har hørt på utallige uforklarlige floskler fra
> kørelæreres side)

Hvor mange gange har du da gået til kørelærer .. høhø. Den lå lige for...
--
Søren
http://motortosse.dk

Fra : Armand

Dato : 22-07-02 23:44

Søren Lindholt <lindholt@FJERNperson.dk> skrev i en

> Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in article
> <ahf0n6$cn3$12@news.cybercity.dk>...
> Hvor mange gange har du da gået til kørelærer .. høhø. Den lå lige
for...

Jeg hár nu kun været til prøve for hver af de tre kategorier der er på
mit kørekort; men jeg har grundet eget engagement som køre-instruktør
altid haft ørerne ude når en kørelærer udtalte sig i min nærhed - Og jeg
tror ikke at jeg har kunnet bruge nogetsomhelst til at videregive

Klassikeren er de to kørelærere der lærer deres elever hhv. "at
forbremsen er fatal i tilfælde at den blokerer, hvorfor man skal undgå
brug af den til andet end at holde motorcyklen med under stilstand" og
"bagbremsen har ingen bremseeffekt overhovedet, hvorfor man kun skal
bruge forbremsen" !?!?!?

For slet ikke at nævne de utalligt forskellige udredninger man kan
opleve
hvis man spørger til hvad kontrastyring er

--
Armand.

Fra : Claus Ruglund Jakoib~

Dato : 23-07-02 22:46

Armand wrote:
> Søren Lindholt <lindholt@FJERNperson.dk> skrev i en
snip
> [...]
> brug af den til andet end at holde motorcyklen med under stilstand" og
> "bagbremsen har ingen bremseeffekt overhovedet, hvorfor man kun skal
snip

Jeg ku nu godt lide den forklaring jeg fik af en kørelærer i Vejen da
jeg tog pappet " når du skal bremse ska det være bagbremsen og så
firbremsen lige derefter lisoom en kirkeklokke DING-DONG" (det sidste
skulle siges _meget_ tydeligt) =)

MVH CLaus

Fra : Armand

Dato : 24-07-02 20:35

Claus Ruglund Jakoibsen <Claus_ruglund@NOSPAMjakobsen.tdcadsl.dk> skrev
i en news:3D3DCEAF.7020006@NOSPAMjakobsen.tdcadsl.dk...

> [...]
> jeg tog pappet " når du skal bremse ska det være bagbremsen og så
> firbremsen lige derefter lisoom en kirkeklokke DING-DONG" (det sidste

Meget visuelt og særdeles fornuftigt!
Han må være reglen der bekræftes!

--
Armand.

Fra : Denise

Dato : 09-07-02 16:44

Hej Bjørn
> [...]
> Egentlig er det da mest logik i at have foden ned på den side man drejer
> imod, eller så bagenforkørende/passerende ikke kører over ens fod, eller

Jeg kan ikke huske hvad jeg lærte på køreskolen, det er alt for længe siden

Men jeg gør følgende, når jeg nærmer mig et kryds skifter jeg ned og er jeg
nødt til at holde skifter jeg til 1ste gear og sætter hele venstre fod ned
mens jeg har højre på bremsen og også hånden på forbremsen. Skal jeg holde
ret længe og måske ordne noget på hjælmen, kan jeg da godt sætte i frigear.
Grunden til at jeg holder i 1ste er at jeg kan komme hurtigere afsted, men
også at jeg ikke kan nå med begge fødder samtidig og sidde der og steppe
gider jeg altså ikke. Og så er der også det når man ikke kan nå med flad fod
så skal man passe på i højre side, da vejen tit skrår nedad for vandafløb,
og så kan man risikere at tabe cyklen hvis der pludselig er længere ned end
man troede. Det var noget jeg talte med Jørgen Aagesen om, som jeg iøvrigt
købte min første Uha-uha af i '67. Jeg skulle have taget noget af min saddel
pga min højde, og da han heller ikke er ret høj, fortalte han hvad der
virkede for ham, og det virker også for mig.
Hilsen Denise, Brøndby
XJ600S, '02, Rød og bare så flot. En rigtig sød bamse.