Hvorfor hilser vi ?
Fra : Denise

Dato : 09-07-02 11:59

Hej
Er der nogle der ved, hvordan det er opstået med at MCister hilser på
hinanden.
Har selv et bud men er ikke sikker, vil godt høre om I ved det.
Hilsen Denise

Fra : Jimmi

Dato : 09-07-02 12:07

Et bud kunne være at det er et begrænset folkefærd med fælles interesse?
Billister har somregel ikke samme passion for deres køretøj som mc'ister, og
så ville det jo nok være praktisk umuligt at hilse på alle andre billister.

Er der nogen der ved om det er en worldwide tradition, eller hvordan?

/Jimmi
(XJ600S)

Fra : Martin Sørensen

Dato : 09-07-02 13:03

> Er der nogle der ved, hvordan det er opstået med at MCister hilser på
> hinanden.
> Har selv et bud men er ikke sikker, vil godt høre om I ved det.

Det er vel nok fordi det kun et et begrænset folkefærd. Da min far var i
sine unge dage og kørte rundt i en Dyane, hilste Dyane-ejere også altid på
hinanden.

Ligeledes gør bus- & lastbilchauffører, veteranbilejere m.v., alle der kører
en type køretøj der ikke er så mange af.

Dem der hilser på familiebiler er for længst døde pga. alle de trafikuheld
de forårsager, fordi de konstant kørte med én hånd.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Denise

Dato : 09-07-02 18:40

Hej

"Martin Sørensen" <mosREMOVE@laxity.dk> skrev i en meddelelse

> Det er vel nok fordi det kun et et begrænset folkefærd. Da min far var i
> sine unge dage og kørte rundt i en Dyane, hilste Dyane-ejere også altid på
> hinanden.

Ja, og da vi havde en MG Montego fandtes der heller ikke mange af dem, og
når man så andre nikkede man til hinanden.
Med hensyn til Motorcykler så tror jeg det opstod i 60'erne. Alle kendte
stort set hinanden i hvert tilfælde i Storkøbenhavn. Og man hilste på alle.
Var man i tvivl, så snakkede man altid med de andre om hvem det var man
havde set. Det kan godt være jeg husker helt forkert og er gal på den, men
jeg skal være sammen med nogle af de rigtig gamle i starten af august, så
vil jeg lige spørge, for man er jo nysgerrig.
Hvordan er det iøvrigt i dag, hvis der holder en der er gået i stykker
stopper man så, eller er det kun på landet ? Hvorfor jeg kommer i tanke om
det er, at der på vej hjem på motorvejen ved Tårnby holdt en med rygmærke,
hi, ja altså ikke fordi jeg overhovedet overvejede at stoppe altså Men
gør I det ?

Hilsen Denise, Brøndby
XJ600S, '02, rød og bare lækker.

Fra : Steen Schmidt

Dato : 10-07-02 02:38

> Hvordan er det iøvrigt i dag, hvis der holder en der er gået i stykker
> stopper man så, eller er det kun på landet ?

Hvis det er praktisk muligt, så stopper jeg hellere en gang for meget end én
for lidt.

> [...]
> det er, at der på vej hjem på motorvejen ved Tårnby holdt en med rygmærke,
> hi, ja altså ikke fordi jeg overhovedet overvejede at stoppe altså

Jeg har desværre kørt forbi en enkelt skruende rygmærkebærer - jeg turde sgu
ikke stoppe. Nu hvor jeg skriver det kan jeg da egentlig godt se det er
tosset - han kan da vel ikke blive sur over at man stopper for at hjælpe.
Han siger nok højst "jeg *har* styr på det"

Mvh
Steen

Fra : Futte

Dato : 10-07-02 16:17

> [...]
> det er, at der på vej hjem på motorvejen ved Tårnby holdt en med rygmærke,
> hi, ja altså ikke fordi jeg overhovedet overvejede at stoppe altså

Jeg stopper altid , selv når jeg kører i min transit. Sidste gang var det
een med en 38-39 årgang Triumph der stod mellem alt sit værktøj på Sdr.
Ringvej i Brøndby. Triumphen blev rullet ind i varekassen, via min
hjemmegjorte rampe, manden inviteret ind i førerhuset og det hele kørt til
Bagsværd, manden ud på gaden , Triumphen forsigtigt rullet ud af varekassen,
"du gir' en kop øl en dag, farvel".
Det er nemmere at hjælpe når man kører i transit med medbragt rampe.

Jørgen , Brøndby
CB550F, den delvis sorte, lettere anløbne årgang ca. 76
Ford Transit, hvid, lettere anløbne årgang 91 med rampe i kassen,
beslag i vognbunden så mc'en kan spændes godt og sikkert fast.

---

Fra : Ukendt

Dato : 21-07-02 23:34

> [...]
kører
> en type køretøj der ikke er så mange af.

Ja - og os der sejler!

Mvh
Allan Rasmussen

Fra : Armand

Dato : 22-07-02 00:46

Allan Rasmussen <jawa350 at HOTMAIL . COM> skrev i en
> Ja - og os der sejler!

Hva' så når kronrørslejerne er blevet skiftet - Holder i så op igen?

--
Armand.

Fra : c petersson

Dato : 09-08-02 22:01

Hejsa
Personligt hilser jeg på alle med undtagelse af Harlyer. Jeg har i mange år
kørt i UK, hvor de absolut ikke hilser på andre, og hjælper heller ikke
andre, de har deres eget areal ved tref, så f*** dem.

Politi er gerne MC kører i deres fritid, og hilser da også som regel. (Og
laver da også andet end at skrive fart bøder, dem er vi jo selv lidt uden
om)

Jeg ved ikke hvorfor militæret ikke hilser. Hvis rockerne ikke hilser er det
sikkert fordi de er lidt dumme, (hænger sikkert også sammen med køretøjet)
dem tager vi os ikke af.

Hilsner i UK, ja der kan man lige vifte lidt med hånden, men ellers er det
mest brugte nok at blinke md det lange lys.

I UK har køreundervisningen været meget lemfældig, og folk kører md hovedt
under armen, der er gode chancer for at blive kørt ned bagfra, fra siden og
lige på. Man skal køre ret defencivt, og jeg kørte altid med det lange lys,
om dagen for at give folk en bedre chance for at se mig. Lidt for ofte har
jeg hørt :"sorry did´nt see you there mate"

Håber at dette var til lidt hjælp
Charlotte

Fra : Claus Rittig

Dato : 09-08-02 22:40

"c petersson" <egersundvej@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> kørt i UK, hvor de absolut ikke hilser på andre, og hjælper heller ikke
> andre, de har deres eget areal ved tref, så f*** dem.

Tjah, nu er vi altså i DK, og her lever HD-ejere ikke afsondret fra resten
af verden.

> [...]
det
> sikkert fordi de er lidt dumme, (hænger sikkert også sammen med køretøjet)

Fordomme er for snævertsynede mennesker.

Rittig

Fra : Bikerboy CPH

Dato : 09-07-02 16:53

Jeg syntes det er frækt når en knægt på en 45ér hilser på mig... og jeg i
farten kommer til at hilse på ham! har i også prøvet det? PINLIGT !!!!

Løftet venstrelab til alle mcíster uanset nationalitet (tyskere og svenskere
hilser som regl ikke...)

Morten / Dominator650

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 09-07-02 17:30

"Bikerboy CPH" <mgn@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg syntes det er frækt når en knægt på en 45ér hilser på mig... og jeg i
> farten kommer til at hilse på ham! har i også prøvet det? PINLIGT !!!!

Hvorfor dog i alverden er er det pinligt?? hvis han hilser på dig, er det
vel et tegn på at han også har en passion for 2 hjulede kørestøjer!, men
måske ikke lige har råd eller lyst til noget dyrt og voldsomt! og ja, jeg
ved godt det med afgifter, køreundervisning osv!
Selv hilser jeg på MC'er og jeg kører 30 knallert, dog som var det en MC!
kald mig åndsvag!?

--
Michael Frederiksen
Honda SFX - Junior MC

Fra : Brian

Dato : 09-07-02 17:53

Vi hilser fordi vi kan.
Brian

Fra : flemsus

Dato : 09-07-02 18:00

"Michael Frederiksen" <chipmasterNOSPAM@get2net.dk> wrote in message

> [...]
> ved godt det med afgifter, køreundervisning osv!
> Selv hilser jeg på MC'er og jeg kører 30 knallert, dog som var det en MC!
Okay.

> --
> Michael Frederiksen
> Honda SFX - Junior MC
> ICQ: 121663556
> Fjern NOSPAM ved svar på email ;-P

Skal vi så også til at hilse på dem inde på cykelstien? Hold nu
op!!!
Det har været diskuteret før og jeg tror de fleste var enige om at det hører
mc'ister til.
Mvh. Flemming Sørensen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 10-07-02 10:40

Michael Frederiksen wrote:

> Selv hilser jeg på MC'er og jeg kører 30 knallert, dog som var det en MC!
> kald mig åndsvag!?

Hvis knallertkørere hilser først er det jo nok mc'ist wannabes og dem vil
jeg sgu gerne hilse på Der er ingen fine fornemmelser her
--
mvh Jes Vestervang - med lappen i vejret
FZS600

Fra : Anneli

Dato : 10-07-02 22:03

"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis knallertkørere hilser først er det jo nok mc'ist wannabes >og dem vil
jeg sgu gerne hilse på Der er ingen fine >fornemmelser her

Helt enig! Og skulle jeg komme til at hilse først, så pyt da ;0)

Hilsen Anneli, der hilser på alt med stor plade med eller uden blå blink,
rygmærker o.a. :0)

Fra : Jens Bering

Dato : 10-07-02 19:23

"Michael Frederiksen" <chipmasterNOSPAM@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> "Bikerboy CPH" <mgn@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

[KLIP]

Det er sku mere pinligt at komme at hilse på en M-spjætter eller en Java..

Jeg husker i de glade 80'ere; før der blev installeret 12v i de østeuræpiske
maskiner - der var der ingen problemer med pinlige situationer. I dag kan
selv lyset på en knallert bringe mig i tvivl....

Skal vi ikke blive enige om at det fortsat kun er de japanske modeller vi
bøjer hovedet for ...

JB

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 11-07-02 07:44

Jens Bering wrote ...

> Det er sku mere pinligt at komme at hilse på en M-spjætter
> eller en Java..

Hva' kører du på? Jeg skal nemlig lige huske at hilse på dig med kun én
finger.

--
Mikkel
MZ

Fra : Mads Lund

Dato : 11-07-02 08:16

> Hva' kører du på? Jeg skal nemlig lige huske at hilse på dig med kun én
> finger.

Rolig nu, dit nye autonome liv er ved at tage overhånd.

Lav istedet en lang wheelie så skulle den sag være sat på plads.

Mads Lund, som stadig erindrer da vi solgte en mz på baggrund af en lille
opvisning af hvad sådan en kan bruges til.
Suzuki GS500 sænket 12 cm - pure drag style

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 11-07-02 08:37

Mads Lund wrote ...

> Rolig nu, dit nye autonome liv er ved at tage overhånd.

Ja. Undskyld.

> Lav istedet en lang wheelie så skulle den sag være sat på plads.

Hmm... Jeg må vist hellere få samlet den igen så...

--
Mikkel

Fra : Claus Rittig

Dato : 12-07-02 16:40

"Jens Bering" <jdbnospam@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> selv lyset på en knallert bringe mig i tvivl....
>
> Skal vi ikke blive enige om at det fortsat kun er de japanske modeller vi

Hmmm... Hvad skal jeg så gøre?

Rittig
på 6v Yamaha

Fra : Jes Vestervang

Dato : 09-07-02 18:00

Bikerboy CPH wrote:

> Jeg syntes det er frækt når en knægt på en 45ér hilser på mig... og jeg i
> farten kommer til at hilse på ham! har i også prøvet det? PINLIGT !!!!

Næh, det synes jeg egentlig ikke. Hvis en mc'ist wannabe gerne vil vise at
han støtter og synes om vores fællesskab, så er det da uhøfligt ikke at
hilse tilbage.

> Løftet venstrelab til alle mcíster uanset nationalitet (tyskere og
> svenskere hilser som regl ikke...)

Hvordan h...... når du at se hvor de er fra?
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Bikerboy CPH

Dato : 09-07-02 19:45

> [...]
> hilse tilbage.

> Hvordan h...... når du at se hvor de er fra?

Jeg har venner i tyskland og sverige som fortæller at de ikke plejer at
hilse på andre mcister på vejene. Det er derfra jeg ved det.
Men undskyld jeg blander mig :-/

Fra : Christian H

Dato : 10-07-02 00:37

"Bikerboy CPH" <mgn@vip.cybercity.dk> wrote in message
> Jeg har venner i tyskland og sverige som fortæller at de ikke plejer at
> hilse på andre mcister på vejene. Det er derfra jeg ved det.
> Men undskyld jeg blander mig :-/

Ingen undskyldninger nødvendige!

Jeg bor i Sverige, og de fleste mc'ister hilser.
De få der ikke hilser, kører gerne på goldwinger eller den dur. Dette
skyldes måske jeg kører racer, but who knows?

mvh
Christian H
02' R1

Fra : Jes Vestervang

Dato : 10-07-02 10:38

Bikerboy CPH wrote:

> Jeg har venner i tyskland og sverige som fortæller at de ikke plejer at
> hilse på andre mcister på vejene. Det er derfra jeg ved det.

Nåeh, ok, den mulighed glemte jeg vist lige

> Men undskyld jeg blander mig :-/

Æhm, hvorfor siger du det? Du er vist ny på usenet, er du ikke? Man skal
forvente at få noget modspil og at folk tager lidt gas på en! Sådan
skal det være Husk nu på at de fleste indlæg herinde bliver skrevet med
gode intentioner og et smil på læben, vi er ikke nogle halvgnavne stoddere
der sidder og kværulerer ved tastaturet For det meste ikke ihvertfald

--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : stange

Dato : 09-07-02 21:36

"Bikerboy CPH" <mgn@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Løftet venstrelab til alle mcíster uanset nationalitet (tyskere og
svenskere
> hilser som regl ikke...)

........det er nu ikke min erfaring efter en del km i begge lande.

Knud Stange

Fra : imko

Dato : 10-07-02 03:27

d. 9-7-2002 16:52 skrev Bikerboy om hilsning:

> Jeg syntes det er frækt når en knægt på en 45ér hilser på mig... og jeg i
> farten kommer til at hilse på ham! har i også prøvet det? PINLIGT !!!!
endnu værre: man hilser på ham FØRST! brrrr... Xp
-det har jeg heldigvis ikke gjort siden mc-undervisningens første timer :)

> Løftet venstrelab til alle mcíster uanset nationalitet [...]
yes yes yes

> [..] (tyskere og svenskere hilser som regl ikke...)
ved ikke med de sidste, men de første var da meget flinke til at hilse da
jeg var dernede for nyligt. En anelse mere reserverede end danskerne måske.
Mon ikke det er som Rittig skriver: det afhænger af hvor man kører.
Vi kørte hovedsageligt på landevejene og de heeeelt små veje. (vudn 8)

Hollænderne var til gengæld de mest begejstrede hilsere jeg har mødt til
dato. Det er jo noget der varmer en gammel hollænder som mig :)

-imko

XS-750
A/øumc/cbmma

Fra : Olsen

Dato : 09-07-02 22:09

> [...]
> hinanden.
> Har selv et bud men er ikke sikker, vil godt høre om I ved det.

Der hilses fordi det er en sjælden art...
I tidernes morgen hilste bilisterne vel også...

Men måske mere dêt, det er en livsstil..vi bilister
kører jo bare..UDEN hjelm..og nyder sommerens
dufte ind ad soltaget mens musikken spiller
og der lige er taget hul på den halve liter Matilde Cacao..,o))

Ses vi alligevel i Skagen Lørda ?

Fra : Denise

Dato : 10-07-02 07:50

> [...]
> dufte ind ad soltaget mens musikken spiller
> og der lige er taget hul på den halve liter Matilde Cacao..,o))

Er da også bilist ind imellem, men soltaget er da i den gamle bil, den lidt
nyerere har heldigvis A/C. Og så er det da absolut ikke Cacao hos mig, men
Coca Cola - og for guds skyld Classis - the real thing - på glasflaske,
ikke plastic shit, de er for dovne og mangler brus

> Ses vi alligevel i Skagen Lørda ?
Desværre nej for mit vedkommende men til alle ha' en god tur.

Hilsen Denise, Brøndby
XJ600S, '02, Rød med bundkåbe og kort bagskærm endnu - øj hvor flot.

Fra : Armand

Dato : 10-07-02 21:52

Olsen <olesen@jubiipost.dk> skrev i en

> "Denise" <Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> skrev i en meddelelse

Jeg tror at det var James, der engang beskrev en linie fra tidlige
tiders ryttere og frem til motorcyklister; men jeg kan ikke finde den
frem

I bund og grund er motorcyklister jo meget lig ryttere, hvor bilister i
modsætning er inkarnationen af de hestevogns-passagerer, som sidenhen
lod sig transportere motoriseret af en kusk (á: chauffør), og først
sidenhen (så sent som i 60'erne!?)
selv overtog ekvipagens kontrol

Kan man måske ligefrem konkludere at den gamle ryttertradition har
overlevet iblandt dem der transporterer sig i det fri, frem for dem der
gemmer sig bag glas og stål :-/

--
Armand.
(der også indrager bilister i åbne sportsvogne og cabriolet'er i