Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Øv ha - er der andre det kender det?
Fra : Jesper Amstrup

Dato : 09-07-02 12:06

Jeg har fået fremkaldt nogle billeder hos Merlin (Fujinet). Jeg tog nogle
billeder af samme motiv i forskellig opløsning og kompression. Det var for
at teste det bedste kvalitet/kilobyte komprimis. Desværre er alle billederne
pixelerede. Ja, ja hvis man går 2 skridt tilbage ser de jo fine ud. Jeg har
fået billeder i 10X15, 13X18 og 20X30. Der er ingen af billederne der serlig
gode. Pixeleringen ses tydeligst på lige kanter men hvis man går tæt på er
den over hele billedet. Det er jo ærgeligt når det var for at bedømme hvor
meget kompressionen forringede kvaliteten. F.eks. ser et 3.2mp foto med
laveste komp. nøjagtig ud som et 2mp billede med højeste komp. i 20X30 cm.

Jeg håber og tror ikke på at det er mit Canon S30 der fejler noget. Jeg har
tidliger fået fremkaldt billeder fra et Olympus C700 og Minolta S404 hos
www.fotolabo.dk i super kvalitet. ingen mistanke om digitale billeder falder
på dem.

Har jeg bare været uheldig? er det mit kamera? (næppe) eller er Fuji bare
dårligt (men billigt)?

Jesper

Fra : John

Dato : 09-07-02 13:14

"Jesper Amstrup" <amstrup_please_dont_spam_me@oncable.dk> skrev i en
meddelelse news:3d2ac39a$0$41318$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> på dem.
>
> Har jeg bare været uheldig? er det mit kamera? (næppe) eller er Fuji bare

Jeg har brugt Merlin før, og har aldrig oplevet det du nævner. Men det skal
for en god ordens skyld også nævnes, at jeg bruger filer i størrelsesordenen
15-20 Mb.
--
MVH
John K Hansen

Fra : Karsten Madsen

Dato : 09-07-02 13:40

Hejsa !

Jeg har nøjagtig samme erfaring med Merlin som dig: Elendig kvalitet, som
jeg kan klare langt bedre på min HP psc 750 inkjet printer.

Har pt. 4 "testbilleder" hos Photocare - så får vi at se om de er bedre

Mch.

Karsten

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 09-07-02 14:06

> [...]

> forringede kvaliteten. F.eks. ser et 3.2mp foto med laveste komp.
> nøjagtig ud som et 2mp billede med højeste komp. i 20X30 cm.

Du mener det omvendt ikke? 3.2 MP + maximal kompression = 2 MP + minimal
kompression..

> Har jeg bare været uheldig? er det mit kamera? (næppe) eller er Fuji
> bare dårligt (men billigt)?

Jeg har været meget tilfreds med Merlin, både på 10*15, 15*21 og 20*30. Det
er scannede 35 mm negativer som jeg har skaleret til at matche 300 DPI i
printformatet og jeg har prøvet både Jpeg og PNG (ala TIFF - tabsfri
kompression) og resultatet har været det samme. Har du de eksakte billeder
du sendte til Merlin online et eller andet sted?

--
Kind regards / Med venlig hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP

Fra : Jesper Amstrup

Dato : 09-07-02 16:42

"Kenneth Darling Soerensen" <dont@sp.am> skrev i en meddelelse
> [...]
.. F.eks. ser et 3.2mp foto med laveste komp.

> Du mener det omvendt ikke? 3.2 MP + maximal kompression = 2 MP + minimal

Nej Største filstørrelse i 3.2 mp og mindste filstørrelse i 2 mp

> [...]
> kompression) og resultatet har været det samme. Har du de eksakte billeder
> du sendte til Merlin online et eller andet sted?

Her er de kedelige billeder af min datters sandkasse
www.sommerhus-til-salg.dk/fotos/

Jesper

Fra : itgrafen

Dato : 07-08-02 08:15

"Jesper Amstrup" skrev d. 09-07-02 12:06 dette indlæg :
> Jeg har fået fremkaldt nogle billeder hos Merlin (Fujinet).
> laveste komp. nøjagtig ud som et 2mp billede med højeste komp. i 20X30
cm.
Klip
> Har jeg bare været uheldig? er det mit kamera? (næppe) eller er Fuji
bare
> dårligt (men billigt)?
>
> Jesper

Hej Jesper

nej fuji er ikke bare dårlige - men det er dit kamera heller ikke
du er bare røget i et storlab's fremkalder. den vil konsekvent forsøge
at gøre alle dine billeder ensartede.
få dem fremkaldt et sted hvor labbet ikke korrigerer så meget og gerne
med en bemærkning om at det er
testbilleder du har taget.
prøv eks. struer foto - men her skal du huske at lave bemærkningen,
deres lab laver nemlig meget korrektion,
hvis den ikke bliver stillet til ikke at gøre det

venlig hilsen
dorthe

http://www.kandu.dk/

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 07-08-02 08:39

"itgrafen" <itgrafen.news@kandu.dk> wrote in

> [...]
> at gøre alle dine billeder ensartede.
> få dem fremkaldt et sted hvor labbet ikke korrigerer så meget og gerne

Merlin (dvs. Eurocolor) korrigerer ikke billeder baseret på digital
billeder ifølge de svar jeg har fået fra dem. Det er der for den sags skyld
ikke mange labs der gør, fordi det tager tid og fordi labbet undgår
reklamationer pga. fejlskøn omkring hvordan billedet skal se ud. I og med
at billedet er digitalt er det nemt for labbet at fraskrive sig ansvaret
for hvordan slutresultatet ser ud, for kunden kunne jo bare have editeret
billedet selv, så det så bedre ud. Dette argument holder ikke hvis labbet
korrigerer printet.

Se fx Jubii foto's ansvarsfraskrivelse
(http://foto.jubii.dk/info.asp?group=terms):
"Når vi fremkalder digitalt, skyldes dårlig billedkvalitet praktisk taget
altid for lav opløsning eller andre fejl og mangler i billedfilen, og vi
kan derfor ikke påtage os at refundere pengene eller omkopiere billederne"

Fra : Jesper Amstrup

Dato : 11-08-02 21:39

Nu er det ikke fordi at der er korigeret i billederne. De er pixelerede -
som hvis billederne var printet ud i for stor størrelse i forhold til
opløsningen. Mine fotos består simpelthen af små firkanter, det holder ikke.
Jeg har dog senere fåer de samme billeder fremkaldt andetsteds med
fremragene resultat. Min konklusion må så være at Merlin/Fuji stinker -
sådan er det bare. Jeg har overvejet at give dem en chance mere
så............... lad os nu se.

Jesper