Grafikkort
Fra : Claus

Dato : 09-07-02 12:03

Jeg har formateret min harddisk, og kørt windows 98 ind igen. Nu mangler jeg
driveren til mit grafikkort. Jeg mener at man kan finde den på nettet, men
hvordan finder jeg ud af hvilket grafikkort jeg har?????

Fra : Morten

Dato : 09-07-02 12:14

> Jeg har formateret min harddisk, og kørt windows 98 ind igen. Nu mangler jeg
> driveren til mit grafikkort. Jeg mener at man kan finde den på nettet, men
> hvordan finder jeg ud af hvilket grafikkort jeg har?????

Kortets navn fremgår ikke af Kontrolpanel/System/Enhedshåndtering/
Skærmkort?

Du kan jo kigge på selve kortet, hvor nanvet plejer at stå. Måske står selve
producentens navn med store bogstaver ét sted, hvor du så skal lede
i hjørnerne for at finde modellens præcise nummer.

Eller du kan hente Sisoft Sandra Standard, der fortæller alt muligt om
din pc, og endda kan komme med forslag til optimeringer:
http://www.sisoftware.demon.co.uk/san_dem/html/dload_x86.htm

Mvh.
Morten

Fra : Martin K

Dato : 09-07-02 12:15

Morten wrote:
> Du kan jo kigge på selve kortet, hvor nanvet plejer at stå. Måske
> står selve producentens navn med store bogstaver ét sted, hvor du så
> skal lede i hjørnerne for at finde modellens præcise nummer.

Jeps! Af med motorhjelmen, de plejer sq at være det hurtigste...

--
Martin K

Fra : H3nrik V! [2670]

Dato : 09-07-02 21:40

"Morten" <morten789@hotmail.com> wrote in message

> Eller du kan hente Sisoft Sandra Standard, der fortæller alt muligt om
> din pc, og endda kan komme med forslag til optimeringer:
> http://www.sisoftware.demon.co.uk/san_dem/html/dload_x86.htm

Hmmm.... Er det ikke ud fra driveren den finder ud af det?!?

/H3nrik!

Fra : Morten

Dato : 10-07-02 09:32

> Hmmm.... Er det ikke ud fra driveren den finder ud af det?!?

Hm, det kan da egentlig godt være. Jeg har jo altid vidst, hvilket kort
der sad i mine maskiner, så driveren har ikke manglet, når jeg har kørt
Sandra.
Nå, en anden mulighed var at finde producentens navn på kortet, og
hvis modellen ikke lige fremgår, så tjekke producentens hjemmeside for
et identificerings-program, som flere af dem tilbyder.

Mvh.
Morten

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 09-07-02 12:15

Claus wrote:
> Jeg har formateret min harddisk, og kørt windows 98 ind igen. Nu mangler jeg
> driveren til mit grafikkort. Jeg mener at man kan finde den på nettet, men
> hvordan finder jeg ud af hvilket grafikkort jeg har?????

Prøv følgende i rækkefølge:

1. Kig på kviteringen for din computer eller hvad der nu fulgte med af
manualer m.m.

2. Kig på hvad Windows selv valgte som grafikkort driver, hvis du er
heldig genkendte det kortet - kræver dog at kortet ikke er af nyerer dato.

3. Kør Windows update - så finder computeren måske selv ud af det.

4. Af med låget og kig på kortet - se efter hvad der står på printet og
evt. de største chips.

5. Hvis det ikke fremgår tydeligt hvad det er så søg på kortets
serienummer med google.

Mvh

Bruno

Fra : Søren

Dato : 09-07-02 12:35

Det nemmeste er at kigge på skærmen når du starter op, det aller første du
ser for øverst på skærmen (inden windows starter) er grafikkortet. Du kan
trykke på Pause/Break knappen for at stoppe indlæsningen af window hvis det
går lidt hurtigt.

Søren

Fra : Bent Nielsen

Dato : 10-07-02 10:34

Claus skrev:

> Jeg har formateret min harddisk, og kørt windows 98 ind igen. Nu mangler jeg
> driveren til mit grafikkort. Jeg mener at man kan finde den på nettet, men
> hvordan finder jeg ud af hvilket grafikkort jeg har?????

brug mds.exe som er MS software fra dos/win den kan fortælle hvilken
bios der på den og så henter du bare drivere via winfiles.com

--
Mvh.
Bent Nielsen

Fra : Martin K

Dato : 10-07-02 13:05

Claus wrote:
> [...]
> mangler jeg driveren til mit grafikkort. Jeg mener at man kan finde
> den på nettet, men hvordan finder jeg ud af hvilket grafikkort jeg

Jeg mener faktisk du kan starte op i en dosprompt og skrive noget ligenende:

START - Programmer - dos-prompt - skriv "debug" - skriv "dc000:35" - tryk
"d" for at komme videre i teksten

I nogle tilfælde skal der skrives dc000:50

Så ser man et eller andet med bios'en på gfx-kortet...

--
Martin K