Bagdæk på forhjul. Et problem?
Fra : Martin Sørensen

Dato : 09-07-02 11:15

Jeg har lige fået øje på at dækket på mit forhjul er præcis det samme som
mit det der sidder på mit baghjul.
Der er Pirelli MT65 både for og bag, men den forreste er ikke 'front'
udgaven.
Det betyder, at der ikke er nogen aqua-rille i forhjulet og at den bliver
belastet den 'forkerte' vej, da rotationspilen vender ens på både for og
bagdæk.. Et forhjul bliver jo belastet den anden vej, når man bremser.
Der står også 'rotation rear' under pilen.

Er det noget jeg skal gøre noget ved? Jeg har lige købt et nyt Pirelli MT65
til mit baghjul, da det er ved at være slidt, men burde jeg også snart
skifte mit forhjul, selv om det egentligt ikke ser specielt slidt ud?

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Henry

Dato : 09-07-02 11:35

> [...]
> til mit baghjul, da det er ved at være slidt, men burde jeg også snart
> skifte mit forhjul, selv om det egentligt ikke ser specielt slidt ud?

Undskyld men er det en knallert du kører på? Jeg har ikke set mange
motorcykler der har samme dækdimmension for og bag, er du nu helt sikker på
et de er "præcist de samme"?
Står der ikke noget med 110/90-18 eller sådan noget?
Hvad er det for en knallert du har?

Hvad mener du med at der ikke er nogen aqua rille foran? Betyder det, at det
er et slickdæk (helt uden mønster) over hele dækflade, at det er en dæk der
engang da det var nyt have en rille midt på slidbanen men at den nu er slidt
væk eller betyder det at dækkonstruktionen med et slaom mønster?
Hvis det er det sidste så er det dækkonstruktørens kreativitet der gør at
der mangler en langsgårende rille, noget skal de jo finde på, der er
forskellige teorier om fortrængning af vand, silleben den ene vej, den anden
vej osv.

mvh
Henry

Fra : Martin Sørensen

Dato : 09-07-02 12:52

> Undskyld men er det en knallert du kører på?

Er der nogle der kalder den.

> Jeg har ikke set mange
> motorcykler der har samme dækdimmension for og bag, er du nu helt sikker

> et de er "præcist de samme"?
> Står der ikke noget med 110/90-18 eller sådan noget?

Jeps, det er 3.50-18 både for og bag.

> Hvad er det for en knallert du har?

En Yamaha XS400 Seca.

> [...]
slidt
> væk eller betyder det at dækkonstruktionen med et slaom mønster?

Det betyder at der på de fleste forhjul er en aquarille midt på dækket. Det
er der også på 'MT65 Front' som er beregnet til forhjul. På mine dæk har der
aldrig være en aquarille i midten.

> [...]
> der mangler en langsgårende rille, noget skal de jo finde på, der er
> forskellige teorier om fortrængning af vand, silleben den ene vej, den

Du kan se de to MT65 her:
http://www.pirellimoto.com/tires/catalogo/scheda.asp?ID=145

Som std. er forhjulet 3.00-18, men min er jo 3.50-18, hvilket er lidt
bredere..
Mit baghjul skal være 4.00-18 iflg. manual, så den der nu er monteret er
derfor smallere end std.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Henry

Dato : 09-07-02 13:14

> Jeps, det er 3.50-18 både for og bag.

Det er nu en fin knallert sådan en karl,

> En Yamaha XS400 Seca.
Hvis det er en som den jeg har postet i news:dk.binaer.motor så skal du
kører på 3.0" og 4.10", dvs. at ingen af størrelserne er "korrekte".

3.00-18 47SF&R MT65

4.00-18 64S MT65

Er nok de størrelser du burde få monteret, men hvis der er masser af mønster
tilbage og du ikke har problemer med køreregenskaberne (underlig i sving,
wobbler osv.) så ville jeg nok kører videre på dem, men få de "rigtige"
monteret næste gang, men nu kører jeg også meget sjælent i regnvejr
Kører du efter forholdende og færdselsreglerne så vil du næppe opleve
problemer med den manglende "rille".

mvh
Henry

begin 666 spazio.gif
K1TE&.#EA`0`!`(#_`,# P ```"'Y! $`````+ `````!``$```("1 $`.P``
`
end

Fra : Armand

Dato : 10-07-02 20:38

Martin Sørensen <mosREMOVE@laxity.dk> skrev i en
> [...]
> til mit baghjul, da det er ved at være slidt, men burde jeg også snart
> skifte mit forhjul, selv om det egentligt ikke ser specielt slidt ud?

Jeg husker specielt de "gamle" Pirelli Phantom for at kunne monteres
foran også.
Problemet/brugen var specielt afledt af at de dengang nye og brede 16"
forhjul, men netop som du pointerer omkring kræfterne der er på spil,
skulle de vendes "modsat" når de brugtes som fordæk.
Derfor skal MT65'eret også følge samme procedure, hvis det overhovedet
er beregnet for montering fremme!
Men ifølge deres hjemmeside findes MT 65 både i Front og Rear -udgave,
hvorfor der ikke er nogen undskyldning for at du har en bagdæk på
foran - og så endda forkertløbende :-|

Skaden er vel ikke værre, end at du har kunnet køre med dækket til d.d.;
men jeg ville brokke mig tungt, hvis jeg kom ud for en ny-montering á
din :-|

--
Armand.