Hjælp til pasning af orkide!!!
Fra : Joachim Baltzer

Dato : 09-07-02 07:24

Hej!
Jeg har spurgt om dette tidligere, men jeg prøver lige igen...!
Min orkide (hybrid) blomstrede flot i januar, februar og marts. Så klippede
jeg de to stængler halvt ned og stillede den lidt mørkt i stuen. Nu har den
givet en lang flot ny stængel med flere knopper på. Mine spørgsmål lyder:
Skulle jeg have klippet stænglerne helt ned?
Skal jeg stille den lyst nu?
Jeg troede først den skulle blomstre til næste år....men skudene udvikler
sig hurtigt....?
Håber på svar..!
Hej fra Christina

Fra : Ulrik

Dato : 09-07-02 20:16

Hej

Den skal have sol om vinteren. Da den har stået mørkt i lang tid kan den
ikke tåle for meget direkte sol.
Den skal have lov til at skyde, og så vil den blomstre igen.
Du skal kun klippe det visne af stænglen af, når den er afblomstret. Den kan
sagtens blomstre flere gange om året.

Mvh Heidi.

Fra : Karen Frederiksen

Dato : 10-07-02 07:33

Hej Christina

Jeg går udfra at der er tale om en phalaenopsis hybrid, blade sidder
tæt overhinanden lige over jorden i en slags vifteform.

Ved at klippe stænglen halvt ned har du snydt plante til at tro at
dens blomstring er forfejlet og at den derfor heller må skynde sig at
gøre noget ved det, derfor det nye skud. Om det er rigtigt at klippe
helt eller halvt ned er nærmest et religiøst spørgsmål blandt orkide
dyrkere, men er planten i god vækst tager den ikke skade.

Hvis der er tale om en phalaenopsis hybrid behøver den ikke ret meget
lys, men den skal selvfølgelig ikke stå decideret mørkt, men direkte
sol i et sydvindue vil hurtig skolde den. Hvis du flytter den så prøv
at noter blomsterstænglens retning i forhold til lys, bliver planten
drejet for meget laver stænglen gerne et uattraktivt knæk.