Wokmad!
Fra : Helle Nielsen

Dato : 08-07-02 21:24

Hejsa.

Nu har vi IGEN her i aften fået min LIVRET som er så fedtfattig og som jeg
sværger på jeg kunne spise HVER dag. Det smager SÅ godt.
Det drejer sig om en nem type wokmad som man spiser ris til.

1 spsk olie kommes på en meget varm pande. Skært kalkunkød i små stykker som
har stået i en lækker færdiglavet marinade kommes på panden og steges. Når
det er steg hældes en hel del rødvinseddike og masser af soya hen over samt
det krydres med salt og peber. Så kommes der bambusskud og store stykker
gulerødder i og det står og simrer/damper under låg på panden.
Efter 10 min. hældes store stykker løg, bønnespirer og brokkoli buketteri
mens det vendes rundt og står i ca. 10 min mere. Serveres med ris til.

det smager bare SÅÅÅ godt! Og så er det fedtfattigt og fyldt med en masse
sunde vitaminer.

/Helle

Fra : Mette Frederiksen

Dato : 09-07-02 21:08

> det smager bare SÅÅÅ godt! Og så er det fedtfattigt og fyldt med en masse
> sunde vitaminer.

Hejsa!

der er lige kommet en ny kogebog der hedder thai for to....

det er fedtfattige opskrifter på thaimad... *S* Måske det var noget for
dig?!!? *S*

Jeg kan ikke lige huske hvad forlag eller pris er! *S*

MVH Mette

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 10-07-02 12:14

Hej

Det lyder rigtigt godt. Det er mit indtryk at wok mad generelt er
fedtfattigt, er det rigtigt?

Skal man have en wok for at lave disse rette, eller kan en alm. stegepande
bruges? Hvormeget skal man give for en god wok?

Mvh
Kim

Fra : Helle Nielsen

Dato : 10-07-02 14:21

"Kim Jørgensen" <kim.jorgensen2@sas.dk> wrote in message
> [...]
>
> Skal man have en wok for at lave disse rette, eller kan en alm. stegepande
> bruges? Hvormeget skal man give for en god wok?

---------------
Hejsa.

Vi bruger en høj pande - en alm stegepande. Det er vigtigt at den er
forholdsvis høj for alle grønsagerne fylder ret godt

/Helle

Fra : Steen F.

Dato : 10-07-02 19:16

"Helle Nielsen" <helle@jirty.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
[snip]
> [...]
> Efter 10 min. hældes store stykker løg, bønnespirer og brokkoli buketteri
> mens det vendes rundt og står i ca. 10 min mere. Serveres med ris til.

Det lyder rigtig lækkert! Kan du gi' lidt flere detaljer omkring opskriften?
F.eks. nøjagtig hvor meget rødvinseddike og soya du bruger og hvordan du
laver marinaden (eller er den købt færdiglavet?).

MVH
Steen

Fra : Helle Nielsen

Dato : 10-07-02 20:04

"Steen F." <feedback56@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> F.eks. nøjagtig hvor meget rødvinseddike og soya du bruger og hvordan du
> laver marinaden (eller er den købt færdiglavet?).

Marinaden køber jeg - det er sådan en lille blå pose og så hedder den
Original eller sådan noget lignende. Jeg bruger nok omkring 2 dl
rødvinseddike og godt med soya - hælder sådan set bare en hel del på
Til to personer bruger jeg 250 gr kød, ½ brokkoli hovede i små buketter, 3-4
gulerødder, en halv bakke bønnespirer og en halv dåse bambusskud.

VH Helle

Fra : Steen F.

Dato : 11-07-02 02:14

> [...]
3-4
> gulerødder, en halv bakke bønnespirer og en halv dåse bambusskud.

Tak for det! En lille bitte ting mere... har du tilfældigvis købt marinaden
i en landsdækkende supermarkedskæde? I så fald hvilken kæde?

MVH
Steen

Fra : Katrine

Dato : 11-07-02 08:37

Ud fra beskrivelsen synes jeg det lyder som "Marinad" fra Santa Maria - de
kan købes næsten overalt (Jeg ved de kan købes i Bilka, Obs og Løvbjerg) men
jeg tror de kan købes næsten overalt.

Mvh
Katrine

Fra : Helle Nielsen

Dato : 11-07-02 11:17

> [...]
marinaden
> i en landsdækkende supermarkedskæde? I så fald hvilken kæde?

Katrine har ret - det er fra Santa Maria og kan købes stort set alle
butikker men prøv Kvickly eller brugsen så er du i hvert fald sikker!

VH Helle