Synkronisering af karb
Fra : Christian Andreasen

Dato : 08-07-02 21:14

Hej

Jeg skal til at synkronisere mine karbs. på min FZR1000 EXUP med mit
nyindkøbte synkroniseringsværktøj. Nu er mit problem at der ikke sidder fire
studse på karburatorerne eller på indsugningsgummiet, (som der gjorde på min
gamle gsx-r 750) hvor jeg bare lige kan tilsutte slangerne. Der sidder
derimod en umbracoskrue på topstykket under hver indsugning. Skal jeg skrue
disse skruer ud og derefter påskrue de metalrør/overgangsstykker der fulgte
med synk.værktøjet og sætte slangerne derpå?

Håber I kan hjælpe, da jeg er lidt på Herrens mark som I kan høre.

Christian
FZR1000 EXUP

Fra : T.T.Toft

Dato : 08-07-02 22:07

Hej Christian !

Du beskriver helt korrekt den fornødne arbejdsgang.

De 4 unbraco'er (med kobberskiver) på undersiden af hvert indsugningsrør
skal afmonteres, og i stedet skal overgangsstykker monteres.

Vær opmærksom på, at der er tale om 6mm gevind, idet mange
synkroniseringsure ofte ikke leveres med andet end overgangsstykker med 5 mm
gevind.

Til mine ure gjorde jeg det, at jeg tog 4 stk. 6 x 40 mm bolte, skar toppen
(6-kanten) af, og borede et 2 mm hul i centrum af hver.
Boltene var med gevind på halvdelen af længden, hvorfor jeg efter
gennemboringen, monterede en 6mm møtrik og derefter en 6mm o-ring til
tætning på hver bolt.

Dette har virket perfekt i forbindelse med justering af både Mikuni vakuum-
og kontrol af Keihin FCR tvangsstyrede kraburatorer.

M.v.h.
Thomas Toft
Bakker Yamaha YZF1000 Thunderace (med 39 eller 41 mm Keihin karburatorer,
Arrow 4-2-1 Racing system med BOS racing potte)
og
Bakker Yamaha FZR1000 (1040 med portet top incl. 3 vinklede sæder ,hot
street knaster,rustfri stål ventiler og fjedre,carillo
plejlstænger,forstærket kobling, PowerPack justerbar tænding , 39 eller 41
mm Keihin FCR kaburatorer, Arrow 4-2-1 Racing med BOS racing potte)

Fra : cruiser

Dato : 08-07-02 22:08

Hej Christian
Ja du skruer bare de små umbracoskruer ud og de små rør der passer i og
sætter slangerne på - det har jeg i alt fald gjort på min vtr1000 for nylig
og en cbr600 og det fungerede fint - hvis du har ure så husk at drosle dem
ned fra starten med den deritl indrettede skrue for eller farer viserne
febrilsk rundt.
Nu kan jeg ikke længere huske hvordan det er på en Yamaha men hvis du har en
vacumstyret benzinhane sætter du den ene slange på den studs, da der
formentlig ikke er en umbracoskrue ved den cylinder som benzinhanen er
koblet på.
Glæd dig til køreturen bagefter du kan tydeligt mærke forskel !
Bjarne

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 08-07-02 22:04

> [...]
fulgte
> med synk.værktøjet og sætte slangerne derpå?

ja. ;>)

Dan
(Ducati 748 + MZ TS250/2 + ex. 1000exup)
www.dethlefsens.dk
slet "FJERNMIG" fra adr. ved svar

Fra : Armand

Dato : 08-07-02 22:38

> [...]
> jeg skrue disse skruer ud og derefter påskrue de
metalrør/overgangsstykker der
> fulgte med synk.værktøjet og sætte slangerne derpå?

Kort: JA!

Sync.-tip:
Gå ud fra at den karbunade, som gaskablet ender ved (= ofte #2!), har
det rette vacuum, og juster naboerne ind derefter, for slutteligt at
gøre
det samme med den tiloversblevne yderste!

--
Armand.

Fra : Christian Andreasen

Dato : 08-07-02 23:09

> [...]
> gøre
> det samme med den tiloversblevne yderste!

Tak for hjælpen til alle. Nu kan jeg se, at jeg skal skaffe/lave 6mm
overgangsstykker, da det selvfølgelig er 5mm som fulgte med mine ure. Det er
iøvrigt en meget svær manøvre at få påsat overgangsrørene, det var noget
lettere på den gamle gsx-r!

Christian

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 09-07-02 07:07

> Det er
> iøvrigt en meget svær manøvre at få påsat overgangsrørene, det var noget
> lettere på den gamle gsx-r!

Så bare vent til du skal havde dem af igen når motoren er varm, jeg fik
ihvertfald ikke mere end 22 brandmærker første gang.

Dan
(Ducati 748 + MZ TS250/2)