Badeværelse på første sal - muligheder
Fra : Chrib

Dato : 08-07-02 19:46

Hej

Vi skal til at lave et badeværelse på første sal.
Det oprindelige oplæg var forandring af bjælker i etageadskillelsen, mere
spærtræ, metaltrapez plade og støbning af beton med armering og
gulvvarme.... det siger sig selv at det er ret kostbart. Altsammen fordi det
hedder sig at man ikke kan lægge fliser på træunderlag. Men..

Naturligvis med korrekt vådrumssikring.:

Kan man virkelig ikke lægge fliser på krydsfiner uden de knækker?
Hvad nu hvis man går ned flisedimension - f.eks. til mosaik.
Erfaringer?
Når vådrumssikringen er i orden, hvad må man ellers lægge som gulv?
Vinyl - erfaringer?
Hårdt-træs-fliser med mosaikker i bruseren - erfaringer?
Skibs-planker - erfaringer?

Kort sagt - indspark der kan spare mig for at skulle støbe - 50.000+ er jo
også en slags penge at spare.

PFT Chris

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 08-07-02 20:41

> Kan man virkelig ikke lægge fliser på krydsfiner uden de knækker?

Jeg har fået lagt fliser på spånplader, men har lagt 2 lag spångulvplader,
og eller sæfølig alt det som der nu skal til vådrumsikring, det har lagt i
10 mrd ca og bliver brugt dagligt uden probs, fliserne er ca 20 x 20 cm, jeg
har ikke selv lagt fliserne, men der blev snakket noget om det fliseklæber
og fuge der blev brugt var noget mere grov, og derfor kunne klar at bevæge
sig mere, men som muren sagde, det som man skulle være mest obs på var at
vådrumssikring blev 101% OK, fliser var faktisk kun til pynt

Mvh Jesper

Fra : Per H

Dato : 08-07-02 20:59

On Mon, 8 Jul 2002 20:45:49 +0200, "Chrib" <cbdkp@yahoo.dk> skrev:

>hedder sig at man ikke kan lægge fliser på træunderlag. Men..
>
>Naturligvis med korrekt vådrumssikring.:
>
>Kan man virkelig ikke lægge fliser på krydsfiner uden de knækker?

joda.

læg en fiberplade f.ekd 22 mm, men husk på at der skal være ca 30 cm
imellerm strøerne. ifgl reglerne. for vådrum.

Og så bare fliser.

Jeg har selv lige lagt det , med el varme i gulvet.
En god løsning, uden de store armbevægelser.

Husk den gummihud. også i de utætte hjørner!!

> [...]
>Vinyl - erfaringer?
>Hårdt-træs-fliser med mosaikker i bruseren - erfaringer?

alt, hvad du har lyst til, bare der er vådrumssikring.

>Kort sagt - indspark der kan spare mig for at skulle støbe - 50.000+ er jo

jep.
Vh Per
ICQ 8212837

Fra : J Hansen

Dato : 08-07-02 21:57

Du vil have erfaringer!
Her er mine: Har haft et badeværelse på 1. sal, lagt gulvspånplader og
ovenpå lagt vinyl, idag skal det udføres af en prof. da det skal svejses
sammen i hjørnerne, det gik ca 7 cm op ad væggen, var utroligt nemt at
holde, kun skal man passe på ikke at tabe en kniv eller anden skarp genstand
så der går hul.
Hvis man lægger fliser på "træ" skal man huske at tilsætte noget til
fliseklæb der gør det elastisk( kan ikke huske hvad det hedder) det ved de i
byggemarkedet, det "glemte vi og efter et par år måtte vi tage fliserne op
igen.
Jytte

Fra : Marc Friis-Møller

Dato : 09-07-02 08:33

Chris,

Før du overhovedet overvejer at lave en let konstruktion (træunderlag) bør
du kigge i SBI anvisning 200.
Her har de meget fornuftigt opdelt typer af konstruktioner alt efter hvor
stor en vandbelastning der forventes. De lette konstruktioner er ikke videre
anbefalet med mindre man benytter vinyl som endelig afdækning.
Personligt ville jeg til enhver tid foretrække den tunge konstruktion i
beton.

SBI 200 giver desuden anvisninger til hvorledes man kan anvende træ i
vådrum, så dine spørgsmål ang. træfliser/planker kan givetvis afklares her
også. Bogen kan købes i Byggecentrum eller lånes på biblioteket.

Mvh. Marc