Andet multimedie
bentjuul 3670
rotation til vandret
Fra : Ole Rosted

Dato : 08-07-02 19:19

Hej,

Jeg står med et billede, jeg skal have roteret således at kanten i
bund og top er vandrette (billedet er drejet ca. 10 grader.
Jeg véd godt hvordan man roterer canvas/billed i PS 7.0
men det forekommer mig, at der er en eller anden måde at rotere en
valgt linie/kant til vandret eller lodret.
Det var i hvert fald tilfældet i Adobe PhotoStyler, så mon ikke også
det kan lade sig gøre i PS. Spørgsmålet er: HVORDAN?

Er der nogen hér der véd det og vil øse af deres viden?

På forhand tak

vh. Ole Rosted

ps. Jeg har selvfølgelig trevlet help-filen igennem - uden resultat.

Fra : B. Sørensen

Dato : 08-07-02 21:08

"Ole Rosted" <Ole.Rosted@get2net.dk> wrote
> [...]
> Det var i hvert fald tilfældet i Adobe PhotoStyler, så mon ikke også
> det kan lade sig gøre i PS. Spørgsmålet er: HVORDAN?

Snap to guides, eller som du selv er inde på: Rotate canvas arbitrary.
Når du nu ved det drejer sig om 10 grader, hvorfor da ikke rotere canvas?

--
/B. Sørensen
»Qued Erat Demonstrandum«

Fra : Ole Rosted

Dato : 08-07-02 22:17

On Mon, 8 Jul 2002 22:07:34 +0200, "B. Sørensen"
<mediaREKVALME@digitalessex.com> wrote:

Hej,

Tak for svaret!

>Snap to guides, eller som du selv er inde på: Rotate canvas arbitrary.
>Når du nu ved det drejer sig om 10 grader, hvorfor da ikke rotere canvas?

Jeg skrev ca. 10 grader. I PhotoStyler kunne man trække en linie langs
fx. horisonten, en telefonpæl el.lign. og derefter med et enkelt klik
rotere billedet, så linien blev vandret/lodret.
Det pågældende billede ER drejet (arbitrary), men for i en fart at
sætte et billede "på plads" var PhotoStyler's feature nu rar.
Hvad mener du iøvrigt med "snap to guides"?? Jeg kan jo sagtens lave
guides, men hvordan "snapper" jeg fx. horisonten til en vandret guide?
Det er måske den feature jeg leder efter.

vh. Ole Rosted

Fra : B. Sørensen

Dato : 08-07-02 23:40

> [...]

> guides, men hvordan "snapper" jeg fx. horisonten til en vandret guide?
> Det er måske den feature jeg leder efter.

Du burde nok afprøve measure tool [M] som anden nævner. Du bliver nødt til
at "croppe" dig ud af denne pine...dette er en meget neat feature ved
measure tool:
Træk en lige linie fra din telefonpæl (op ned) og gå derefter i arbitrary
rotate hvor
den korrekte rotate værdi er angivet. Trækker du en vertikal linie fra top
af pæl
og ned, og aflæser at den måske er 73 grader, vil der i arbitrary være
angivet en
rotate på (90-73=) 17 grader. Det samme er selvfølgelig gældende for
horisontalt
180 grader.

Hvor smart det er i forhold til Styler tør jeg ikke udtale mig om, men
hurtigt er det.

--
/B. Sørensen
»Qued Erat Demonstrandum«

Fra : Storm

Dato : 09-07-02 09:12

> [...]
> guides, men hvordan "snapper" jeg fx. horisonten til en vandret guide?
> Det er måske den feature jeg leder efter.

Der er jo altid mange måder at gøre tingene på.
Sørg for at du ikke arbejder i laget Background (omdøb laget eller lav
et nyt).
Træk en hjælpestreg ned hvor du vil rette op vandret eller lodret.
Gå i edit - transform - rotate. Stil dig uden for canvasset og din pil
bliver til en buet pil. Nu kan du rotere frit, så dit emne flugter med
hjælpestregen.
obs. Du skal evt. lave din canvas size større og placere motivet i
midten for at undgå at rotationen beskærer billedet hvor du ikke vil
have det.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Ole Rosted

Dato : 09-07-02 19:14

On Tue, 9 Jul 2002 10:12:24 +0200, Ninzen@ofir.dk (Storm) wrote:

Hej,

>Der er jo altid mange måder at gøre tingene på.
>Sørg for at du ikke arbejder i laget Background (omdøb laget eller lav
>et nyt).

Ja, det har du ret i!

> [...]
>obs. Du skal evt. lave din canvas size større og placere motivet i
>midten for at undgå at rotationen beskærer billedet hvor du ikke vil

Jg var ad div. snirkelveje kommet frem til omtrent det samme, men den
elegante løsning ligger åbenbart i "Measure" værktøjet (som jeg aldrig
har brugt).
Din metode virker ganske udmærket, den jeg selv havde "opfundet" var
noget mere kompliceret.
Tak for svaret!

vh. Ole Rosted

Fra : Storm

Dato : 10-07-02 15:56

> [...]

> har brugt).
> Din metode virker ganske udmærket, den jeg selv havde "opfundet" var

Det er jo helt fint at bruge dk.edb.grafik til løbende opdatering i
programmernes muligheder.
Jeg kendte heller ikke "Measure"-tricket, som er temmelig smart.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Niels Andersen

Dato : 08-07-02 23:13

Ole Rosted wrote in <2rljiuscflpsv74nag5ot6t9k2fs4nmkod@4ax.com>:
> Jeg véd godt hvordan man roterer canvas/billed i PS 7.0
> men det forekommer mig, at der er en eller anden måde at rotere en
> valgt linie/kant til vandret eller lodret.

Der er et værktøj til at måle afstande og vinkler. I 7'eren ligger det vist
i samme knap som pipetten.

Nu du vha. dette værktøj har fundet en vinkel, og derefter vælger rotation,
så skulle den gerne udfylde grader-feltet. Den kører nok i den forkerte
retning, men det er bare at fjerne eller indsætte et minus foran. :)

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Ole Rosted

Dato : 09-07-02 19:14

> [...]
>så skulle den gerne udfylde grader-feltet. Den kører nok i den forkerte
>retning, men det er bare at fjerne eller indsætte et minus foran. :)

Tusind tak skal I have! Det er lige dén slags operation jeg ledte
efter!
Det virker upåklageligt og er hurtigt og nemt i stedet for at gætte
sig til grader i "Rotation | Arbitrary" -- Super!!

vh. Ole Rosted

Fra : B. Sørensen

Dato : 09-07-02 20:31

> [...]

> Det virker upåklageligt og er hurtigt og nemt i stedet for at gætte
> sig til grader i "Rotation | Arbitrary" -- Super!!

Det var så lidt.

BS....hehe

--
/B. Sørensen