/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Vielse
Fra : Peter G C


Dato : 08-07-02 16:21

Hvis man bliver viet på rådhuset, kan man så senere blive ditto i den lokale
kirke?

- og nej, det er ikke her i huset, der er problemer af den slags!

/Peter

--
http://www.grauslund.com



 
 
Bjørn Jørvad (08-07-2002)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 08-07-02 16:23


"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
news:agcak1$gob$1@tux.netsite.dk...
> Hvis man bliver viet på rådhuset, kan man så senere blive ditto i den
lokale
> kirke?

Naturligvis.

PS: Tillykke.....

--
Mvh
Hr. Bjørn



Thomas Thorsen (08-07-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Thorsen


Dato : 08-07-02 16:32

Peter G C skrev:

> Hvis man bliver viet på rådhuset, kan man så senere blive ditto i
> den lokale kirke?

Hvis parret er gift i forvejen, anvendes et vielseslignende ritual der
består i en kirkelig velsignelse af parret. Det er mest detaljer der
skiller de to ritualer.

TT




P.N. (08-07-2002)
Kommentar
Fra : P.N.


Dato : 08-07-02 16:39
Trine Kornum Christi~ (08-07-2002)
Kommentar
Fra : Trine Kornum Christi~


Dato : 08-07-02 16:41

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> writes:

> Hvis man bliver viet på rådhuset, kan man så senere blive ditto i den lokale
> kirke?

Hvis de kan klare hønsegården, så kan de få svar på deres spørgsmål på
<url:http://www.bryllup.dk> ellers kan de se på
<url:http://www.folkekirken.dk/Tro/liturgi/>. Første er et debatforum,
den sidste er en beskrivelse af de kirkelige ritualer, der iblandt
vielse og velsignelse af borgerligt indgået ægteskab.

Mvh Trine

--
Nyhedsgrupper er ikke Jeopardy, svar efter spørgsmålet!
http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Karsten Jühne (08-07-2002)
Kommentar
Fra : Karsten Jühne


Dato : 08-07-02 16:52

On Mon, 8 Jul 2002 17:20:48 +0200, "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>Hvis man bliver viet på rådhuset, kan man så senere blive ditto i den lokale
>kirke?

Nej, men man kan få en kirkelig velsignelse af den borgerlige vielse.
http://www.danmark.dk/tema.asp?page=tema&objno=1391709
--
Mvh.
Karsten
Andelsbolig: http://www.lysningen.dk/
Jura bøger: http://bogsalg.websajt.dk

Bjørn Jørvad (08-07-2002)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 08-07-02 16:55


"Karsten Jühne" <dontuse@websajt.dk> skrev i en meddelelse
news:h1djiugb76hf91pm1ijdva8gs35do9rbj4@dtext.news.tele.dk...

KLIP

> Nej, men man kan få en kirkelig velsignelse af den borgerlige vielse.
> http://www.danmark.dk/tema.asp?page=tema&objno=1391709

Så kan man da også blive viet = vielsesritualet.

Hvad taler du ellers om?

--
Mvh
Hr. Bjørn



Thomas Thorsen (08-07-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Thorsen


Dato : 08-07-02 17:06

Bjørn Jørvad skrev:

> Så kan man da også blive viet = vielsesritualet.


Nej, man kan ikke blive gift når man er gift i forvejen. Der er, som der
står på de forskellige links, et selvstændigt ritual: kirkelig velsignelse
af borgerligt indgået ægteskab. Det ligner et vielsesritual, men er altså
ikke et vielsesritual, hverken i retslig eller kirkelig forstand.


Ægteskabsloven (Æ1):

| § 9. Den, som tidligere har indgået ægteskab eller

| har været part i et registreret partnerskab, må ikke

| indgå ægteskab, så længe det tidligere ægteskab

| eller registrerede partnerskab består.


| § 15. Ægteskab indgås ved kirkelig eller borgerlig vielse.

| Stk. 2. Ægtefæller kan få et ægteskab, som er indgået

| ved borgerlig vielse, kirkeligt velsignet af en præst i

| folkekirken. Regler herom fastsættes af kirkeministeren.



TT




Peter G C (08-07-2002)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 08-07-02 17:07

Thomas Thorsen <tt1@thomasthorsen.dk> skrev:

[klip]

>> § 15. Ægteskab indgås ved kirkelig eller borgerlig vielse.
>> Stk. 2. Ægtefæller kan få et ægteskab, som er indgået
>> ved borgerlig vielse, kirkeligt velsignet af en præst i
>> folkekirken. Regler herom fastsættes af kirkeministeren.

Tak for en god, juridisk argumentation.

/Peter

--
http://www.grauslund.com



Bjørn Jørvad (08-07-2002)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 08-07-02 17:13


"Thomas Thorsen" <tt1@thomasthorsen.dk> skrev i en meddelelse
news:dLiW8.172$s76.35804@news010.worldonline.dk...

KLIP

> Nej, man kan ikke blive gift når man er gift i forvejen.

Det er jeg for så vidt med på.

> Der er, som der
> står på de forskellige links, et selvstændigt ritual: kirkelig velsignelse
> af borgerligt indgået ægteskab. Det ligner et vielsesritual, men er altså
> ikke et vielsesritual, hverken i retslig eller kirkelig forstand.

Nu har jeg ikke granske detaljerne i selve ritualet (den kirkelige vielse
kontra den kirkelige velsignelse).

Er der forskel i selve ordlyden af ritualet kontra velsignelsen?

Den retslige er jeg også med på.

Den kirkelige.... vil det sige at denne ikke regnes for lige så "god" som
den ægte vare..?

Nu er jeg vist OT...sorry.

--
Mvh
Hr. Bjørn



Thomas Thorsen (08-07-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Thorsen


Dato : 08-07-02 17:26

Bjørn Jørvad skrev:

> Er der forskel i selve ordlyden af ritualet kontra velsignelsen?

Ja. Der er flere forskelle. Et eksempel:

Vielse:

Ligeså tilspørger jeg dig N.N. (brudens navn):
Vil du have N.N. (brudgommens navn),
som hos dig står, til din ægtemand? - Ja!
Vil du elske og ære hende,
og leve med hende både i medgang og modgang,
i hvad lykke Gud den almægtige vil tilskikke jer,
som en ægtemand bør leve med sin ægtehustru,
indtil døden skiller jer ad? - Ja!

Velsignelse:

Så spørger jeg dig N.N. (ægtemandens navn):
Vil du elske og ære N.N. (hustruens navn)
og leve med hende både i medgang og modgang,
i hvad lykke Gud den almægtige vil tilskikke jer,
som en ægtemand bør leve med sin ægtehustru,
indtil døden skiller jer ad? - Ja!

> Den kirkelige.... vil det sige at denne ikke regnes for lige så "god" som
> den ægte vare..?


Lad os ikke føre tråden ud, men eftersom kirken har et sådant
velsignelsesritual, må det betyde at kirken anerkender det borgerlige
ægteskab som et ægteskab. Der er ikke tale om at kirken opfatter en
kirkelig velsignelse af borgerligt ægteskab som en indgåelse af ægteskab,
og man kan ikke sammenligne de to handlinger som sådan. Men man kan
selvfølgelig sammenligne de to resultater. Men om kirken vurderer et
kirkeligt velsignet borgerligt ægteskab som dårligere end et kirkeligt
indgået ægteskab, er ikke en vurdering der hører hjemme her.


TT




Bjørn Jørvad (08-07-2002)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 08-07-02 17:58


"Thomas Thorsen" <tt1@thomasthorsen.dk> skrev i en meddelelse
news:82jW8.181$s76.37303@news010.worldonline.dk...
> Bjørn Jørvad skrev:
>
> > Er der forskel i selve ordlyden af ritualet kontra velsignelsen?
>
> Ja. Der er flere forskelle. Et eksempel:

KLIP en masse fornuftig argumentation.

Herfra skal også lyde en tak for et godt og grundigt svar.

--
Mvh
Hr. Bjørn



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177513
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408606
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste