Nosferatu SE 2 disc £7!!
Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 08-07-02 15:47

Fra : Tenzel Kim

Dato : 08-07-02 22:03

Udemærket pris men jeg må indrømme at jeg personligt har fortrudt købet
en hel del siden jeg købte den for et års tid siden. Den nye musik der
er lagt på filmen er efter min mening fuldstændig malplaceret og
ødelægger mere end den gavner. Hvad jeg ikke ville give for at have den
musik der blev fremført inde i Filmhuset da de lavede en speciel live
optræden i februar.

Tenz.

Fra : Nicolai Zoffmann Hei~

Dato : 08-07-02 23:14

"Tenzel Kim" <tenzel_kim@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> ødelægger mere end den gavner. Hvad jeg ikke ville give for at have den
> musik der blev fremført inde i Filmhuset da de lavede en speciel live

Øøøøhhh.... er der ikke det originale lydspor på DVD'en? Eller har du "bare"
haft en sær-oplevelse i Filmhuset, hvor de har brugt en anden lyd?

Nicolai

Fra : ML-78

Dato : 08-07-02 23:55

> Øøøøhhh.... er der ikke det originale lydspor på DVD'en? Eller har du
"bare"
> haft en sær-oplevelse i Filmhuset, hvor de har brugt en anden lyd?

Så vidt jeg ved findes det originale lydspor ikke på nogen af
DVD-udgivelserne af Nosferatu.

ML-78

Fra : Jens Thomsen

Dato : 09-07-02 00:08

"Nicolai Zoffmann Heiredal" <heiredal@paradis.dk> skrev i en meddelelse

> Øøøøhhh.... er der ikke det originale lydspor på DVD'en? Eller har du
"bare"
> haft en sær-oplevelse i Filmhuset, hvor de har brugt en anden lyd?

Nosferatu er en stumfilm, så der findes af gode grunde ikke noget "originalt
lydspor".

MVH
Jens

Fra : ML-78

Dato : 09-07-02 00:05

> Nosferatu er en stumfilm, så der findes af gode grunde ikke noget
"originalt
> lydspor".

Der blev dog komponeret et "lydspor" af Hans Erdman som blev spillet af et
orkester ved filmens første fremvisninger. Det kan muligvis fås på CD for de
interesserede.

ML-78

Fra : Nicolai Zoffmann Hei~

Dato : 09-07-02 00:30

> Nosferatu er en stumfilm, så der findes af gode grunde ikke noget
"originalt
> lydspor".
>
> MVH
> Jens

Chaplin var meget optaget af at komponere den musik som skulle ledsage
filmen (du ved, ham manden på klaver ved siden af lærredet
Jeg har kun set Nosferatu en enkelt gang (på DR2). Jeg kan ikke helt huske
det, men jeg mener da at der var musik i den udgave. Anyhoo, 84 kr. det er
jo ikke meget.....
hygge
Nicolai

Fra : Tenzel Kim

Dato : 09-07-02 00:06

Nicolai Zoffmann Heiredal wrote:

> Øøøøhhh.... er der ikke det originale lydspor på DVD'en? Eller har du "bare"
> haft en sær-oplevelse i Filmhuset, hvor de har brugt en anden lyd?

Nej, det originale lydspor er ikke på DVD'en. Det lydspor der er på
DVD'en er en nyfortolkning af en fransk avantgarde gruppe ved navn Art
Zoyd og den falder efter min mening fuldstændig igennem og ødelagde
oplevelsen en hel del for mig.

Mht. filmhuset, så jo. Det var en sær-oplevelse hvor filmen blev
presenteret med et helt andet lydspor der blev spillet live i salen og
som efter min mening passede perfekt til filmen uden at virke anmasende
som Art Zoyd versionen gjorde.

Tenz.

Fra : Jens Thomsen

Dato : 09-07-02 00:03

"Tenzel Kim" <tenzel_kim@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ødelægger mere end den gavner. Hvad jeg ikke ville give for at have den
> musik der blev fremført inde i Filmhuset da de lavede en speciel live

Den britiske Nosferatu SE bør ikke købes for meget andet end prisen.

Jeg vil til enhver tid hellere anbefale Images amerikanske udgave, selvom
den er dyrere. Udover at tilbyde lidt mere ekstramateriale (bl.a. et ganske
udmærket og informativt kommentarspor med en filmhistoriker), så har Image
også som de eneste forsøgt at genskabe filmens originale tintning - en ikke
helt uvæsentlig detalje: Uden tintning forsvinder skiftet mellem dag og nat,
og alt ser ud til at være optaget på samme tidspunkt, hvilket jo er en smule
uheldigt i betragtning af filmens motiver og klimaks.

MVH
Jens

Fra : ML-78

Dato : 09-07-02 00:03

> [...]
smule
> uheldigt i betragtning af filmens motiver og klimaks.

Kommentarsporet findes vist også på den britiske DVD, men i en lidt
opdateret udgave. Men ellers har du ret i at Images R1 version er bedre. Den
skulle efter sigende også have det skarpeste billede.

En anden mulighed er R2-udgaven udgivet af British Film Institute. Det er
den mest komplette udgave af Nosferatu (nogle få minutter længere end Images
version), og har et lydspor af James Bernard der er bedre end på de fleste
andre udgivelser. Desuden er denne version restaureret, og der er brugt den
originale tintning. Denne versions bagside er, at den digitale overførsel
ikke blev udført med den nyeste teknologi, så selv om billedet er af rigtig
god kvalitet, er Images udgivelse lidt skarpere. Desuden er det ret sparsomt
med ekstramateriale.

For at opsummere - BFI's R2-udgave er den mest komplette med godt lydspor,
mens Images R1 har godt med ekstramateriale og lidt skarpere billede.

ML-78

Fra : Jens Thomsen

Dato : 09-07-02 00:27

"ML-78" <mhl78@NOSPAMobel.auc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
rigtig
> god kvalitet, er Images udgivelse lidt skarpere. Desuden er det ret

Den lyder interessant. Coveret er også rimeligt lækkert, men jeg kan ikke
umiddelbart finde nogen anmeldelser af den? Jeg har ganske vist tre
versioner af filmen i forvejen (inkl. det tyske filmmuseums restaurerede
udgave fra firserne), men man kan vel altid bruge en ekstra...

MVH
Jens

Fra : ML-78

Dato : 09-07-02 00:35

> [...]
> versioner af filmen i forvejen (inkl. det tyske filmmuseums restaurerede
> udgave fra firserne), men man kan vel altid bruge en ekstra...

Du kan roligt købe filmen - Bernard-lydsporet og det, at det er den
komplette version skulle være grund nok. Det eneste rigtige ekstra-materiale
er et slags dokumentarprogram om filmen. Der er ingen kommentarspor.

Lokke Heiss, som er kommentatoren på Images version, skriver på
nyhedsgruppen alt.movies.silent. Hvis du vil have nogle uddybende
kommentarer om BFI's version kan det være interessant at læse denne post:

http://groups.google.com/groups?q=nosferatu+author:lokke+author:heiss&hl=da&
lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&scoring=d&selm=984c1d33.0201221818.46b727a3%40posting.
google.com&rnum=2

ML-78

Fra : Jens Thomsen

Dato : 09-07-02 01:11

> [...]
> nyhedsgruppen alt.movies.silent. Hvis du vil have nogle uddybende
> kommentarer om BFI's version kan det være interessant at læse denne post:

Spændende læsning. Heiss har nogle interessante forbehold for Bernards
score, men er bestemt ikke negativt indstillet.

I samme tråd bliver der i øvrigt omtalt en version med elektronisk musik af
Hans Posegga, som ZDF sendte i anledning af Murnaus 100 års-dag. Den har jeg
liggende på VHS et sted. Musikken er SVJH ikke ligefrem en nydelse, men
mellemteksterne er klart de flotteste, jeg endnu har set.

MVH
Jens

Fra : Morten DH

Dato : 09-07-02 05:53

> [...]
> versioner af filmen i forvejen (inkl. det tyske filmmuseums restaurerede
> udgave fra firserne), men man kan vel altid bruge en ekstra...

Rart at høre jeg ikke er alene, mine venner (af typen der ikke mener der
findes gode film fra før 1998 eller der omkring) tror jeg er åndssvag fordi
jeg har en tysk stumfilm fra 1921 på dvd... Men jeg mener at ha læst engang
at den ville komme i en speciel udgave hvor gruppen "Type O-negative" sku ha
lavet musik til - og det lyder jo ret interessant.... Nogen der ved noget
mere?

Fra : ML-78

Dato : 09-07-02 07:43

> [...]
ha
> lavet musik til - og det lyder jo ret interessant.... Nogen der ved noget

Den er udkommet på R1 og hedder "Nosferatu - the First Vampire". Den er vist
nok også udgået, men bliver solgt i store mængder på eBay, så der skulle
være god chance for at få den billigt. Jeg kender ikke rigtig noget til
indholdet, men er det ikke den version, som DR har vist et par gange inden
for de sidste par år?

ML-78

Fra : Jens Thomsen

Dato : 09-07-02 10:46

> [...]
> indholdet, men er det ikke den version, som DR har vist et par gange inden

Den kan stadigt findes ny både på VHS og DVD igennem ifilm.coms søgemaskine.
Om nogle af forhandlerne så vil sende til Danmark, må stå hen i det uvisse.
Amazon sælger forøvrigt tilsyneladende endnu en film af samme titel fra 1998
(med David Carradine), så man skal nok passe på, at man får fat i den
rigtige.

Jeg kiggede lidt videre på google igår og fandt en anden diskussion omkring
soundtracket. Type O Negative-udgaven blev også nævnt, men mere interessant,
så skrev Lokke Heiss om en japansk version med en benshi på lydsiden.
Benshi'en var/ er (der eksisterer stadigvæk nogle få) en slags fortæller i
stumfilmstidens Japan, som forklarede og skabte sammenhæng i handlingen for
publikum og nogle gange sågar spillede rollerne. Sidstnævnte skulle være
tilfældet i denne udgave. Jeg ville mægtigt gerne høre en japaner give den
hele armen som Grev Orlock.

MVH
Jens

Fra : Jens Thomsen

Dato : 09-07-02 10:50

"Jens Thomsen" <jens@groenjord.dk> skrev i en meddelelse

> Amazon sælger forøvrigt tilsyneladende endnu en film af samme titel fra
1998
> (med David Carradine), så man skal nok passe på, at man får fat i den
> rigtige.

Glem det. Sekundet efter at jeg sender indlægget, opdager jeg naturligvis,
at der ER tale om Type O Negative-versionen. David Carradine fungerer
åbenbart som "vært". Amazon sælger den heller ikke længere, men kan da i det
mindste tilbyde et par brugte, hvis man er virkeligt vild for at få fat på
den.

MVH
Jens

Fra : ML-78

Dato : 09-07-02 18:49

> [...]
det
> mindste tilbyde et par brugte, hvis man er virkeligt vild for at få fat på

Jeg er ikke helt sikker på, om den version DR2 viste, er Type O
Negative-versionen, men i hvert fald var det tydeligvis et moderne lydspor.
Stemningen i filmen er fanget fint og lydsporet er mere uhyggeligt end mange
af de mere klassiske lydspor. Dog er der også enkelte sekvenser, hvor der
bliver brugt nogle ejendommelige elementer, men samlet set er det ret
vellykket.

Mht. James Bernard-lydsporet har Lokke Heiss ret i sine kritikpunkter, men
han er måske lidt hård i sin samlede vurdering. Der er flere dårlige
Nosferatu-lydspor end gode, og jeg synes at Bernards version er et af dem,
der klarer sig bedst.

Heiss roser Hans Erdmans originale lydspor. Jeg har kun hørt enkelte bidder
af, hvad der må have været fra de dystre scener i filmen, men det var ret
imponerende (måske er det det, Tenzel Kim oplevede i Filmhuset?). Det undrer
lidt, at man aldrig har valgt dette til nogle af DVD-udgivelserne.

ML-78