Lydløs køling med "heatpipes". Hvordan vir~
Fra : Lars Jørgensen

Dato : 08-07-02 15:41

Det ser ud til at Zalman snart kommer den denne køleløsning (heatpipes) til
grafikkort.
http://www.zalman.co.kr/english/product/zm50-hp.htm

Jeg synes ikke lige jeg helt kan gennemskue hvordan heatpipes virker. Er der
nogen, som kan forklare lidt nærmere? Bruges metoden i forbindelse med andre
ting?

--
Lars

Fra : 007

Dato : 08-07-02 15:48

On Mon, 8 Jul 2002 16:41:19 +0200, "Lars Jørgensen"
<lagojo@hotmail.DOT.com> wrote:

>Jeg synes ikke lige jeg helt kan gennemskue hvordan heatpipes virker. Er der
>nogen, som kan forklare lidt nærmere? Bruges metoden i forbindelse med andre
>ting?

Prøv at læse denne tråd i dk.edb.hardware.overclocking:

--
007
AKA

Fra : H3nrik V! [2670]

Dato : 09-07-02 15:26

"Lars Jørgensen" <lagojo@hotmail.DOT.com> wrote in message
> Det ser ud til at Zalman snart kommer den denne køleløsning (heatpipes)
til
> grafikkort.
> http://www.zalman.co.kr/english/product/zm50-hp.htm

Smukt!!! So ein ding muss ich auch haben---!

> Jeg synes ikke lige jeg helt kan gennemskue hvordan heatpipes virker. Er
der
> nogen, som kan forklare lidt nærmere?

Følgende link viser en fin tegning...:

http://studiedata.dk/product.asp?product=461&page=1

Kort sker der det, at en kølevæske/gas er i røret. I den ene ende er der
varmt. midlet bliver varmet op til det fordamper, hvilket medfører at det
optager en STOR energi. i den anden ende er der tilpas koldt, så midlet kan
komme af med varmen og derved fortættes og løber ned til den varme ende
igen...!

/H3nrik - der gerne forklarer mere om nødvendigt...! :)

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 09-07-02 15:40

"H3nrik V! [2670]" skrev bl.a.:

> Følgende link viser en fin tegning...:
> http://studiedata.dk/product.asp?product=461&page=1

Ahhh... så falder brikkerne på plads

> [...]
> tilpas koldt, så midlet kan komme af med varmen og derved
> fortættes og løber ned til den varme ende igen...!

Nåja... der blev vist beskrevet noget lignende i enten denne eller i OC
gruppen, men jeg strøg forbi det indlæg lidt for hurtigt.

God lille hurtig forklaring

--
Lars

Fra : H3nrik V! [2670]

Dato : 09-07-02 15:46

"H3nrik V! [2670]" <vernerbo@_dontspam_hotmail.com> wrote in message

> Smukt!!! So ein ding muss ich auch haben---!

Og så løser den jo problemet omtalt i tråden
news:3d2716c2$0$16805$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk - nemlig at
køleprofilet sidder på den "forkerte" side af GFX-kort...!

/H3nrik!

/H3nrik!

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 09-07-02 16:06

"H3nrik V! [2670]" skrev bl.a.:

> Og så løser den jo problemet omtalt i tråden
> news:3d2716c2$0$16805$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk - nemlig at
> køleprofilet sidder på den "forkerte" side af GFX-kort...!

Ja, lige præcis.

Jeg kikkede lidt på et par Coolermaster reviews og faldt over en lille model
over teknikken.
http://www.3dvelocity.com/reviews/coolermaster/hhc001.htm

Umiddlbart ville jeg tro at dens effektivitet ville svinge en del, afhængig
af hvordan den vendes. Når indholdet af røret er flydende, vil det vel søge
mod det laveste punkt. Eller vil det blive fortrængt af gassen?

Jeg ville tro at det var smartest med varmekilden nederst, så gassen stiger
op ad (som Zalmans modeller i de fleste tilfælde vil gøre).... eller er det
mon ligemeget?

--
Lars

Fra : H3nrik V! [2670]

Dato : 09-07-02 21:26

> Jeg kikkede lidt på et par Coolermaster reviews og faldt over en lille
model
> over teknikken.
> http://www.3dvelocity.com/reviews/coolermaster/hhc001.htm

Kanon!!! Den kunne jo ikke vise det bedre...!

> [...]
stiger
> op ad (som Zalmans modeller i de fleste tilfælde vil gøre).... eller er

Det tror jeg du har ret meget ret i - hvordan f** skulle det fortættede
kølemiddel ellers "vide" hvor det skulle løbe hen... Der er så vidt jeg kan
se kun tyngekraften at gøre godt med...!

/H3nrik - der pusler med noget hjemmetrådt heatpipe i værkstedet...!

Fra : J. V. Rasmussen

Dato : 09-07-02 22:01

Mon ikke der er tale om et af de meget sjældne "anti grav heatpipes"

Fra : Jens Sigurdson

Dato : 10-07-02 02:41

Hej.

Hehe.. Der er faktisk tale om antigravteknologi her - heatpipen er opbygget
af et rør der er foret med en "væge" langs rørets inderside, der sørger for
at væsken (for det meste vand el. sprit) bliver fordelt jævnt langs
overfladen. Når der så er en varm "plet" hvor væsken fordamper fra vil der
trække mere væske hen til det pågældende sted...

/ZIGGE

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 09-07-02 17:57

"H3nrik V! [2670]" skrev:

> Og så løser den jo problemet omtalt i tråden
> - nemlig at køleprofilet sidder på den "forkerte" side af
> GFX-kort...!

Både og. Umiddebart ser det ikke ud til at løse det problem mht. GF4 (Ti).

At dømme efter Zalman billederne sidder der stadig en indre køleprofil på
GF4 Ti-4400 kortet (det længst til venstre på indstikskortseksemplerne
http://www.zalman.co.kr/english/product/zm50-hp.htm) hvorved det da først
bliver umuligt at benytte PCI slot 1 efter montering af sådan en.

Mvh, Lars

Fra : Karsten Borchers

Dato : 09-07-02 16:42

> [...]
der
> nogen, som kan forklare lidt nærmere? Bruges metoden i forbindelse med

Nogen der ved hvornår disse kommer til landet, og evt. hvem der tager dem
hjem ?
Er godt træt af min MSI turbine dernede ;)

/Borchers