Drivhus, sokkel
Fra : Henrik

Dato : 08-07-02 13:11

Hej.

Jeg håber der er nogen som kan hjælpe mig. Jeg har tænkt mig at købe et
Juliane drivhus, Premium af størrelsen 10 eller 12 M2. Nu jeg er tvivl om
det kan svarer sig at lave en sokkel på ca. 80 cm. Her tænker jeg på
udskiftning af jord osv.
Er der nogen som har erfaringer på dette område. Andre erfaringer som ny
startet drivhusejer som jeg kan have nytte af er meget velkommen.
På forhånd tak.

Mvh.

Henrik

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 08-07-02 14:25

En sokkel på 80 cm er nu lige i overkanten, det er jo næsten frostfri dybde,
og drivhus bruger man jo ikke om vinteren, eller hvad? Jeg har selv lige
støbt sokkel af leca blokke, 2oven på hinanden (1 i jorden og 1 over) Det er
nemlig en god ide' at få lidt højde på drivhuset, du skulle måske overveje
at have 2 over jorden (en blok er 20cm. høj)

Fra : Giro

Dato : 08-07-02 17:49

> Er der nogen som har erfaringer på dette område. Andre erfaringer som ny
> startet drivhusejer som jeg kan have nytte af er meget velkommen.

Jeg har nu på fjerde år et drivhus magen til. Jeg lavede et
sokkelarrangement i ca 80 ca. dybde med 100 mm trykimprægnerede bjælker i en
konstruktion der minder om gammeldags bindingsværk, og nogle eternitagtige
plader ( jeg kan ikke lige huske hvad de hedder ) på både indersiden og
ydersiden. Der blev fyldt ud med rockwool mellem pladerne. Det var en
anbefaling jeg fandt flere steder, så derfor gjorde jeg det. Det var
hundedyrt og også ret besværligt at lave.
Men jeg kan konstatere, at jeg hvert eneste år er _langt_ foran mine naboers
drivhuse med hensyn til at få udbytte.Og min "sæson" er betydeligt længere.
Jeg har faktisk haft røde tomater sidst i november ( dog ikke hvert år ),
hvor naboerne forlængst havde ryddet deres huse.
Det kan du jo så tænke over.

Og så vil jeg da meget anbefale dig at lave et automatisk vandingsanlæg -
helst med regnvand, så drypstederne ikke stopper til på grund af kalk.
Hos mig fungerer det helt automatisk og kan klare drivhuset gennem en hel
ferie hvor man er bortrejst.

Med venlig hilsen

Bo K

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 09-07-02 08:49

Hej Henrik

i 1994 gravede jeg ud i vores drivhus, som er et billigt bilkahus fra 1985,
på en sådan måde, at jeg fik lavet en ny sokkel under drivhuset, og samtidig
fik 60 cm ekstra højde i drivhuset. Bunden af drivhuset er så isoleret med
10 cm lecanødder, og oven på dem ligger der 50*50 havefliser.

Efter denne ombygning dyrker vi ikke længere i bede i jorden, men
udelukkende i 12 liters spande med huller i bunden, og udbyttet steg
dramatisk.

Vi havde oprindeligt et drypvandingsanlæg, men det har vi ikke brugt siden
94. Derimod vandes alt med kande, og vi anvender konsekvent Hornum gødning i
alt vandingsvand. Jeg har stadig ikke set et vandingsanlæg til hobbybrug,
som kan dosere gødning korrekt.

Min anbefaling mht sokkel vil derfor være, at du graver så dyb en sokkel som
du orker (50 - 60 cm) det er alligevel ca 6 m3 jord der skal væk på
trillebør Byg soklen i lecasten, så er der isoleret mod den kolde jord i
siderne, og lav et gulv, som også er isoleret.

Venlig hilsen
Lars

Fra : Giro

Dato : 09-07-02 15:18

> [...]
> alt vandingsvand. Jeg har stadig ikke set et vandingsanlæg til hobbybrug,

Hej Lars,

Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor mange drypvandingsanlæg til hjemmebrug, du
har set, men jeg vil påstå, at jeg har et, som fungerer perfekt.
Jeg er nysgerrig efter at høre hvad forskellen skulle være på at hælde
Hornumgødning i sin vandkande eller lade vandet i drypvandingssystemet
automatisk dosere Hornumgødningen, så der altid er samme koncentration i lat
vandingsvand ? Det er jo det samme, du siger at du gør, men det er da mere
besværligt at skulle måle op hver gang - og man må i særligt varme tider
vande mere end en gang om dagen = nul sommerferie ?
Selve den absolutte koncentration af gødning i vandingsvandet justerer men
ved at regulere styrken af forrådsopløsningen,¨som vandingsanlægget henter
gødning fra.

Mvh

Bo

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 09-07-02 22:06

hej Giro.

Hvilket anlæg har du ( pris) ?, da jeg er på jagt efter et, men har hørt
om mange som ikke dur. Hvor kan man købe det?

Thorleif.

Fra : Giro

Dato : 10-07-02 08:57

> Hvilket anlæg har du ( pris) ?, da jeg er på jagt efter et, men har
hørt
> om mange som ikke dur. Hvor kan man købe det?

Jeg har ikke kunne finde noget firmanavn på det. Jeg mener at det hedder
Vanlet og så vidt jeg husker er det købt i Bauhaus for omkring 4-500 kroner.
Det har "tykke" slanger ( ca. 8 mm. ) - altså ikke den type med en
vandkanal på tykkelse med en nål. Derfor stopper de ikke til. På hvert
drypsted sidder så en lille rød plasticprop, som man kan justere hver enkelt
drypsteds mængde med. Da jeg i begyndelsen ikke var så omhyggelig med at
sørge for at filtrere gødning og vandværksvand, kunne nogle af drypstederne
dog godt sande til i løbet af nogle uger. Der skulle så lige drejes på dem
et par gange for at få gang i dem igen. Men vandet her hvor jeg bor er altså
også _meget_ kalkholdigt.
Men siden jeg bruger filtreret regnvand har jeg slet ingen problemer.
Systemet virker ved at der i tilløbsbeholderen er monteret en slags
vippeske, der for hver fyldning tilsætter nøjagtig samme mængde gødning til
hvert hold vandingsvand.

Mvh

Bo

P. S. Jeg kan bestemt ikke anbefale "Amanda" fra Harald Nyborg.

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 10-07-02 09:21

Hej Bo

Jeg kender godt den type vandingsanlæg, som du beskriver længere nede i
tråden. Min mor havde sådan et anlæg. Nu kan det selvfølgelig godt være, at
hverken hende eller jeg kunne finde ud af at anvende det, men mine
erfaringer med dette anlæg er, at gødningssystemet med vippeskeen er
tilbøjeligt til at "gå amok", og at drypstederne ville stoppe til. Jeg har
selv haft et såkaldt "Vandan" anlæg, hvor man sætter tynde drypslanger ind i
tykkere fødeslange. Længden af den tynde drypslange bestemmer så vandmængden
på det enkelte drypsted. I dette anlæg var der ikke de store problemer med
tilstopning.

Vandan anlægget havde også gødningsdosering, men det var heller ikke nemt at
indstille.

Det hører med til historien, at jeg er en lille smule "måle og veje freak",
så det jeg vil have på et vandingsanlæg er muligheden for at indstille
gødningsopløsningen efter en kendt skala, så jeg VED at vandet indeholder et
bestemt antal promille gødning. Det kan jeg styre ganske nøje med vandkande
princippet. Jeg bruger forresten en 50 ml engangssprøjte med et stykke
slange på til at dosere gødningen. Det går meget hurtigere end at stå og
fedte med målebægre eller lignende.

Men du har helt ret i at det kan godt gribe lidt om sig med det vanderi. I
varme somre har jeg båret op til 200 liter vand ud om dagen ..... og
ferie det holder jeg i min have.

og efter i nat er der ikke meget, der trænger til vand.

De venligste hilsner
Lars

Fra : Giro

Dato : 10-07-02 14:45

> [...]
> erfaringer med dette anlæg er, at gødningssystemet med vippeskeen er
> tilbøjeligt til at "gå amok", og at drypstederne ville stoppe til.

Det var jo ikke så godt. Mit bud vil være, at tilløbsslange og/eller
forrådsbeholder har været anbragt "ude i vejret" så det blev varmet meget op
når solen skinner direkte på den ?
For jeg kan da godt tænke mig at vandstrømmen kan svinge en del hvis både
justeringsskruen kan opvarmes af solen og det tilførte vand er meget varmt
ved f. eks. at have løbet i en slange, der ligger oven på jorden.
Der stod i brugsanvisningen, at den lille gummiprop, som sidder i
doseringsenheden skulle have særlige egenskaber, så den gav mere vand når
den var varm end når den var kølig. Men hvor godt det virker i praksis ved
jeg ikke
Jeg har min tilførsel nedgravet i jorden i PEX-rør og beholderen hænger
altid i fuld skygge. Så jeg haqr altså ikke nogen større temperaturudsving
og slet ingen direkte opvarmning af hverken beholder eller tilført vand-
Og som skrevet synes jeg det virker helt fint. Og doseringen af gødning kan
du jo regne helt nøjagtigt ud. Du kender jo koncentrationen af din Hornum,
og du kan let måle hvor meget en enkelt fyldning af skeen giver og
tilsvarende hvor meget vand, en portion vanding giver. Du kan så forholdsvis
let beregne hvilken fortynding, du skal give din Hornum for at få den
ønskede - og altid helt ens - koncentration i alt dit gødningsvand.
Jeg har mit anlæg indstillet lidt til den gavmilde side rent
vandmængdemæssigt ( jeg har masser af gratis regnvant at tage af ) og det er
meget sjældent at jeg synes, at skruen skal have en millimeter den ene
elæler den anden vej.
Og det _virker_ faktisk helt godt.

Mvh

Bo

Fra : Henrik

Dato : 09-07-02 17:37

Hej Alle.

Tak for jeres indslag, som jeg vil nærlæse. Nu har jeg lidt at gå efter.

Mvh.

Henrik