Portræt i bog uden tilladelse
Fra : P.N.

Dato : 08-07-02 12:34

En ret spændende situation:

Tre forfattere har med støtte fra LO, Kulturministeriets Udviklingsfond og
Politikens Fond udgivet bogen "Langenæs" på Forlaget Ajour (Danmarks
Journalisthøjskole). Langenæs er et sogn/lokalområde i Århus, hvor der bor
ca. 8000 mennesker. Den overvejende del af bogen er helsides billeder (lidt
mindre end A4), mens 20-25% af siderne indeholder tekst med beskrivelser af
personer, etc.

Et ægtepar i min blok er portrætteret med et helsides billede på side 7 -
den første side efter forordet. Se billedet her:
http://home1.stofanet.dk/z8/langenaes_bog.jpg

De er imidlertid IKKE klar over at billedet blev taget, og de er IKKE blevet
spurgt om billedet må trykkes i bogen.

De er utilfredse med billedet, og ønsker slet ikke at være med i den
pågældende bog. Derudover er de utilfredse med, at deres billede bruges til
at markedsføre bogen. Mindst 1 af byens boghandlere har haft en forstørrelse
af deres billede i butiksruden som reklame for bogen.

Personerne er ikke "offentlige" personer hverken i lokalmiljøet, eller i
Århus generelt. Billedet er ganske vist taget på offentlig grund (selvom de
ikke helt er klar over hvor det er taget), men der kan vel næppe være tvivl
om at det er ulovligt at viderebringe uden tilladelse?

Hvilke indsigelse kan de gøre over for forfatterne, forlaget, boghandlere ?

Fra : P.N.

Dato : 08-07-02 15:14

Jeg var ikke opmærksom på, at bogen faktisk udkom i 2001.. Så det er jo nok
for sent at gøre noget nu. Men hvordan havde de stået hvis de havde reageret
umiddelbart efter udgivelsen?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-07-02 17:01

P.N. skrev:

>De er imidlertid IKKE klar over at billedet blev taget, og de er IKKE blevet
>spurgt om billedet må trykkes i bogen.

Er de blevet spurgt om billedet må lægges frem på nettet?

Er fotografen blevet spurgt om billedet må offentliggøres på
nettet?

--
Bertel

Fra : Peter G.

Dato : 08-07-02 17:36

In article <9odjiusq1krmtua8hpmctg9mfhgqsboclv@news.telia.dk>, Bertel
Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> wrote...

> Er de blevet spurgt om billedet må lægges frem på nettet?
>
> Er fotografen blevet spurgt om billedet må offentliggøres på
> nettet?

Loven om ophavsret § 23 stk 1, jf § 70 stk 3 måske?

--
M.v.h. / Kind regards, Peter.
Klip venligst overflødige citater væk og svar nedenunder

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-07-02 18:46

Peter G. skrev:

>Loven om ophavsret § 23 stk 1, jf § 70 stk 3 måske?

Man offentliggør altså et billede fra en bog fordi det betinges
af formålet (§ 23) - at beskytte disse mennesker mod
offentliggørelse af deres billede?

"... må gengives i kritiske eller videnskabelige fremstillinger
...." dur heller ikke. "Kritisk" betyder her ikke at man skælder
nogen ud.

--
Bertel

Fra : Peter G.

Dato : 08-07-02 19:52

In article <2pjjiu0tsahenoiiv2utkbjv1jc8evb8q3@news.telia.dk>, Bertel
Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> wrote...

> Man offentliggør altså et billede fra en bog fordi det betinges
> af formålet (§ 23) - at beskytte disse mennesker mod
> offentliggørelse af deres billede?

Som jeg tolker det:
P.N. _gengiver_ et allerede offentliggjort billede som led i en
videnskabelig forespørgsel. Om hans forespørgsel er " i overensstemmelse
med god skik og i det omfang, som betinges af formålet" skal jeg ikke
kunne sige.

Om billedets _offentliggørelse_ (i bogen) kan anfægtes og sanktioneres er
noget andet. Dette vil jeg ikke udtale mig om (endnu).

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-07-02 20:45

Peter G. skrev:

>videnskabelig forespørgsel. Om hans forespørgsel er " i overensstemmelse
>med god skik og i det omfang, som betinges af formålet" skal jeg ikke
>kunne sige.

Ikke? Det skal jeg gerne kunne:

Det er da topmålet af idioti at ribbe op i en gammel sag og igen
offentliggøre det billede som han ønsker ikke-offentliggjort.

Både "god skik og brug" og "som betinges af formålet" falder helt
til jorden. Han kunne have brugt et 'modelfoto' (noget der
lignede).

--
Bertel

Fra : Peter G.

Dato : 08-07-02 21:59

In article <9oqjiu8i8a7sqram64c3mba5tfkgkcd7vc@news.telia.dk>, Bertel
Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> wrote...

> Det er da topmålet af idioti at ribbe op i en gammel sag og igen
> offentliggøre det billede som han ønsker ikke-offentliggjort.

Det er ikke det P.N. ønsker. Skaden er sket. Nu ønsker han netop at høre
om de berørte parter kan/kunne gøre noget ved offentliggørelsen. Og for
at kunne illustrere spørgsmålet og problemet bedst mulig henvises til det
allerede offentliggjorte billede.

> Både "god skik og brug" og "som betinges af formålet" falder helt
> til jorden. Han kunne have brugt et 'modelfoto' (noget der
> lignede).

Måske. Det kommer meget an på hvilke grunde de evt. har for at føre
indsigelse.

EOD herfra på denne delgren af tråden

Fra : TGD

Dato : 09-07-02 02:29

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Både "god skik og brug" og "som betinges af formålet" falder helt
> til jorden. Han kunne have brugt et 'modelfoto' (noget der

Kan du ikke bare holde dig til §erne ? Der er andre grupper til dine
skriblerier!

Fra : P.N.

Dato : 09-07-02 11:04

> Det er da topmålet af idioti at ribbe op i en gammel sag og igen
> offentliggøre det billede som han ønsker ikke-offentliggjort.

Det er klart det letteste at vise billedet, så I kan se, at der mere er tale
om et portræt end nogle mennesker der tilfældigvis er kommet med på et
billede.

Du må da gerne synes jeg har handlet idiotisk.. Men jeg synes nu der er tale
om offentliggørelse i meget begrænset omfang (set i forhold til den
opmærksomhed billedet har fået uden deres tilladelse). Jeg sletter da
billedet så snart nogen er kommet med en kommentar der faktisk berører det
jeg spørger om.

Nej, jeg har ikke spurgt fotografen om jeg må bruge det som dokumentation
ved at offentliggøre det herinde, men det regner du vel heller ikke med.. Du
bruger vel bare spørgsmålet til at udtrykke din foragt for min forespørgsel.