Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Exposure
Fra : Brizz

Dato : 08-07-02 12:58

Har et sony digital cam. Der er en menu der hedder Exposure. Hvad er det?
Jeg har mulighed for at gå ind og vælge fra -1.5 EV til +1.5 EV med 0.5 i
interval.
Hvad kan jeg bruge det til? kan ikke finde min brugsforviring og har ikke så
meget forstand på foto til at vide hvad det er.
Håber der er en der kan hjælpe
Brian

Fra : CeeCee

Dato : 08-07-02 13:25

Du kan korrigere hhv. over og underbelysning i billede. Hvis du f.eks har et
billede hvor kameraet bliver snydt og kommer ud alt for mørkt - så kan du
korrigere i + retning. Og vise versa.

Meget forenklet - men sådan er dét

Claus

Fra : Brizz

Dato : 08-07-02 14:43

> [...]
et
> billede hvor kameraet bliver snydt og kommer ud alt for mørkt - så kan du

Det lyder som en funktion man kan bruge efter billedet er taget. Men her
sætter man den inden billedet bliver taget. Men så at forstå at hvis der er
meget mørkt kan man sætte exposure op(+) for at få mere lys på billedet?
Brian

Fra : Claus Stensgaard

Dato : 08-07-02 15:34

Ja det er før du tager billedet....eller hvis din lysmåler "siger" der er
for lidt lys, så giver du den een eller to + trin. Men med digital kamera
har man jo den fordel at man kan se billedet umiddelbart bagefter og så selv
vurdere om det er okay....og hvis ikke så tager man og korrigerer og tager
et nyt.

Men ja, at stille på EV-korrektion er noget man gør før man tager billedet.

Fra : Claus Stensgaard

Dato : 08-07-02 16:53

Uppsss - det er også mig der er CeeCee
Jeg er bare kommet hjem i mellemtiden.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 08-07-02 20:16

Brizz wrote:

> [...]
> Men her sætter man den inden billedet bliver taget. Men så at
> forstå at hvis der er meget mørkt kan man sætte exposure op(+)

Det er sådan at kameraets automatiske lysmåler måler et gennemsnit af
motivet, og fastlægger en eksponering ud fra den værdi, så hvis et motiv
er meget mørkt (low key), så vil lysmåleren blive snydt og overbelyse
motivet, omvendt vil et meget lyst motiv (high key) blive underbelyst.

Hvis man har en kamera hvor blænde og tid kan styres manuelt, så kan man
tage højde for low- og high key motiver, men det er jo ikke muligt på
kameraer med eksponeringsautomatik, de har så EV-funktionen, der gør det
muligt at korrigere eksponeringen.

Så EV-fuktionen skal bruges inden optagelsen, og det kræver en del
erfaring at vurdere om der behov for- og hvor meget der evt. skal +/-,
men en god metode er at man først lysmåler motivet, og derefter måler på
et stykke gråt karton eller en håndflade, hvis der er væssenlig forskel
på de to lysmålinger, så vil det være aktuelt at bruge EV-korrektion.

Note:
Et low-key motiv er f.eks. et billede af en sort hund på en mørk
baggrund. Et high-key motiv er f.eks. et billede af en hvid hest i et snelandskab.

Ovenstående eksempler er yderpunkter.

Fra : Brizz

Dato : 09-07-02 07:50

> [...]
> Et low-key motiv er f.eks. et billede af en sort hund på en mørk
> baggrund. Et high-key motiv er f.eks. et billede af en hvid hest i et

Mange tak for hjælpen. Det har givet mig en god forståelse for hvad det er
så. nu skal der så leges med det.
Brian