WordPerfect spiser tekst
Fra : Titanium

Dato : 08-07-02 12:01

Hej
Jeg har det problem at når jeg tager en PC WordPerfect-fil og åbner på min
mac, har den "spist" halvdelen af dokumentet.
Selvom dokumentet deles op i bidder, mangler der stadigvæk en masse - og den
snupper det samme sted fra.

Jeg bruger WP 3.0.4.

Nogen ideer?

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 08-07-02 18:06

Titanium <titanium@titanium.dk> wrote:

> [...]
> mac, har den "spist" halvdelen af dokumentet. Selvom dokumentet deles op i
> bidder, mangler der stadigvæk en masse - og den snupper det samme sted

Hvilket format er dokumentet i?
WP 5.1 til DOS?

> Nogen ideer?

Prøv at eksportere dokumentet i et andet format fra PC'en, eksempelvis
ren tekst.

-j

--
http://janus.dk

Fra : Titanium

Dato : 09-07-02 08:03

Hej
Alt er prøvet!
Uanset hvilket andet format jeg eksporterer til går det galt. Enten bliver
æ, ø og å til underscore "_" eller noget andet ubrugeligt der ikke kan
ændres med "søg og erstat", eller også tager den alle linieskift med.

Jeg har lavet en midlertidig løsning på at eksportere til Word (jeg har
indkøbt den nye Office 2001) og med den kan jeg åbne og eksportere korrekt
til tekst. Med Word 98 virker det ikke. Ulempen er dog atstort set alle
afsnit kommer to gange!
Den nemmeste løsning er dog blevet at eksportere til html og åbne med en
Explorer-browser på Mac. Derfra sakset til QuarkXPress. Så spørg mig om
hvordan man flytter et WordPerfect-dokument fra PC til Mac: jo, jeg laver
lige en hjemmeside som mellemstation!
Det er ikke noget jeg råber højt om, for "der er jo ikke nogen problemer med
at konvertere fra PC til Mac"

Titanium

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 09-07-02 08:20

Titanium <titanium@titanium.dk> writes:

> Uanset hvilket andet format jeg eksporterer til går det galt. Enten bliver
> æ, ø og å til underscore "_" eller noget andet ubrugeligt der ikke kan
> ændres med "søg og erstat", eller også tager den alle linieskift med.

Det lyder grangiveligt som om du bruger en eksotisk facilitet som ikke
er implementeret ordentligt i filteret.

Kan du finde ud af hvad det er der er "samme sted hver gang" og
eventuelt prøve at fjerne dét?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Titanium

Dato : 09-07-02 14:00

Hej igen
Tja - det ER det samme sted hver gang. Det sker på mange forskellige filer.
Jeg har prøvet at dele filen op i 4 bidder - men tabet sker STADIGVÆK på det
samme sted. Det er almindelig tekst.
Det er mere for at checke om der er nogen der kender den stabile måde at få
WPD tekst over på Mac - så det virker.

Titanium

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 09-07-02 14:23

Titanium <titanium@titanium.dk> writes:

> Jeg har prøvet at dele filen op i 4 bidder - men tabet sker STADIGVÆK på det
> samme sted. Det er almindelig tekst.

Hvad er "samme sted". Samme sted i den oprindelige tekst, eller på
samme antal bytes, eller hvad.

Vi kan ikke se din skærm eller læse dine tanker, så du må være mere
specifik. Hvis du deler den op i fire dele, er de tre dele så
brugbare?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Titanium

Dato : 12-07-02 09:56

> [...]
> Dato: 09 Jul 2002 15:22:51 +0200
> Emne: Re: WordPerfect spiser tekst

> Det lyder grangiveligt som om du bruger en eksotisk facilitet som ikke
??????????

> Hvad er "samme sted". Samme sted i den oprindelige tekst, eller på
> samme antal bytes, eller hvad.
>
> Vi kan ikke se din skærm eller læse dine tanker, så du må være mere
> specifik.
Klap lige kebabben - jeg gør det så godt jeg kan!
"Det samme sted" burde være ligetil - om det er bytes eller tekst er vel
underordnet, når man regner fra starten. Jeg har ikke regnet i bytes men
konstaterer bare at det er midt i en linie ved samme ord at den klipper.

> Fra: Villy Erichsen <brita-villy@adslhome.dk>
> Dato: Tue, 09 Jul 2002 19:43:00 +0200
> Emne: Re: WordPerfect spiser tekst
>
> Når du bruger QuarkXpress burde du kunne hente teksten ind direkte - uden
> konvertering.
Man kan ikke improtere tabeller i Quark - jeg kan ikke, i hvert fald. Alle
TABs bliver konverteret til retur.

> Har du Wordperfect import Xtension installeret?
Jeps. WordPerfect Filter 4.1

> Er der tale om flere separate tekstbokse i WPD - eller flere sider - kan det
> være nødvendigt at oprette flere tekstbokse i QXP og lænke dem sammen.
> Det virker fint hos mig.
Hm.

> Fra: Ninzen@ofir.dk (Storm)
> Dato: Tue, 9 Jul 2002 20:05:04 +0200
> Emne: Re: WordPerfect spiser tekst

> Hvilket system bruger du? Og hvilken OS? Hvad er filens extension?
> Modtager du den som et attachment i din mail? Eller ...
Det er modtaget på disk.

Macintosh:
Powermac G3
640 Mb ram
System 9.2.2
QuarkXPress 4.11
WordPerfect 3.5.4 US

Windows:
Windows 98
WordPerfect 10 DK
Endelse: .wpd
Prøvet gemt til RTF, Word, TXT (i alle variationer), WPD i mange udgaver.

> Fra: Jonas Voss <spamthis@verture.net>
> Nyhedsgrupper: dk.edb.mac
> Dato: 09 Jul 2002 23:59:33 +0200
> Emne: Re: WordPerfect spiser tekst
>
> Lidt sent med et loesningsforslag, men kunne du ikke i WP-dokumentet paa
> pc'eren lave en ctrl-a og kopiere al teksten, og dernaest plastre det
> ind i et .txt dokument? Paa den maade skulle det hele vel komme med.
> Saa er det blot at aabne det i et hvilket som helst text-program paa din
> mac forestiller jeg mig.
>
> Ved dog ikke om de danske bogstaver og andre specialtegn kommer med
> over.

Ikke spor sent - men det er stadigvæk et problem med tabeller!

I mellem tiden har vi fundet en QuarkXPress til PC frem, og prøvet at
improtere WPD'en ind i et PC-QuarXPress-dokument. Det kan vi så arbejde
videre med. Vi SKAL bare have noget ordentligt txt-baseret, så tabellers
TABuleringer, æøå og bibeholdes og uden hård retur. TXT-filer eksporteret
fra PC-WPD til TXT mangler også æøå når det kommer ind i PX-QXP!

Har også bestilt en opgradering af vores ældgamle MacLink. Tester videre.
Vi er stor organisation hvor WordPerfect er standard (!!), så det er et
problem der skal løses. Kæmper videre!

Men tusind tak til ALLE der har bidraget. Der er meget at teste videre på.
Kommer retur med konklusion på et tidspunkt!

Titanium

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 12-07-02 10:15

Titanium skrev:

> ??????????

Filteret: Det stykke software som læser din fil ind og gør den
forståelig for den modtagende tekstbehandler.

> [...]
> underordnet, når man regner fra starten. Jeg har ikke regnet i bytes men
> konstaterer bare at det er midt i en linie ved samme ord at den klipper.

Det vil sige at det ikke er et bestemt stykke inde i filen, men ved
samme konstruktion i filen. Det er ret vigtigt.

Har I en PC med Word på? Dets WordPerfect filter skulle være ret godt,
og så gemme den som RTF der.

--
Thorbjørn

Fra : Titanium

Dato : 15-07-02 09:51

> [...]

> være nødvendigt at oprette flere tekstbokse i QXP og lænke dem sammen.
Hm.

Fra : Villy Erichsen

Dato : 09-07-02 18:43

Titanium wrote:

> [...]

være nødvendigt at oprette flere tekstbokse i QXP og lænke dem sammen.

Venlig hilsen
Villy Erichsen
Fjern *not* for at svare på mail.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-07-02 03:28

Hej

Lad os lige få de helt nøjagtige specs for, hvilken version af WPfct, du bruger
på Windows siden. - Det er faktisk ret afgørende. - Er det en 5.1Win, 5.1DOS,
5.2DOS/WIN, 6.0 DOS, 6.1Win osv....

- Og på Mac siden... Er det en 3.04DK, US?

Umiddelbart kan jeg sige, at der er problemer med 5.1Win, 5.2Win, 6.0 og 6.1DOS.
Der er simpelthen en fejl i programmet, der indlægger en 'spærre' på visse
steder i et WPfct dokument.

Umiddelbart er det eneste eksportformat, som Wintel versionen af WPfct 5.x og
6.x understøtter MacWrite II, så det kunne være en mulighed at eksportere til
det format og så importere til Word 2001, - klippe og klistre og gemme som Word
RTF til brug i Quark.

Du kan også gemme i Word 95 til Windows - Word 6.0 til Mac - i Word 2001. Den
kan umiddelbart åbnes også af Quark til Mac.

NB! - Du må _ikke_ gemme som 'RTF Export Text'. - Det kan ikke læses af Quark og
heller ikke af ret meget andet for den sags skyld.

mvh. Erik Richard

Titanium wrote:

> [...]
> samme sted. Det er almindelig tekst.
> Det er mere for at checke om der er nogen der kender den stabile måde at få

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-07-02 03:38

Hej Titanium

Glemte lige at tilføje, at nogle gange hjælper det at reinstallere WPfct på
Windows siden. Brug 'Path Finder' til at finde _samtlige WPfct filer på
Wintel'en med og slet dem manuelt. Du kan ikke fjerne alt ved at bruge
afinstalleringsfunktionen i 'Tilføj/Fjern Software'. - Geninstaller så
WordPerfect på den Wintel, der leverer filerne, - du kan nemlig være heldig, at
den 'springer over' fejlen i programmet ved en geninstallering.

mvh. Erik Richard

Fra : Storm

Dato : 09-07-02 19:05

> [...]

> lige en hjemmeside som mellemstation!

> Det er ikke noget jeg råber højt om, for "der er jo ikke nogen problemer med

Nååå, det er nu ikke så længe siden, at der kunne være godt med
problemer i det. QuarkXPress er heller ikke den mest taknemmelige
modtager. InDesign skulle være mere modtagelig, har jeg hørt.

Hvilket system bruger du? Og hvilken OS? Hvad er filens extension?
Modtager du den som et attachment i din mail? Eller ...

Lige da jeg begyndte med mac-bruger (OS7..) var det tit et problem, og
vi måtte bruge et konverteringsprogram MacLinkPlus eller :

<http://www.dataviz.com/products/maclinkplus/jump/mlp_jump.html>

Filer fra pc, der var gemt som rene ascii tekst-filer kunne umiddelbart
hentes ind i et tekstfelt i Quark, men WordPerfect filer .wpd ?? skulle
igennem MacLinkPlus. Ved ascii røg formatteringen og tit også æ, ø og å.

Idag oplever jeg kun problemer når jeg får en .jpw fil (word pro), pc'er
kan gemme den til ren .doc så har maccen ingen problemer.
Jeg kender ingen der bruger WordPerfect mere? Men det er der altså...

Jeg mener ikke det er et spørgsmål om at fordømme det ene system og
blindt sky-højt-rose det andet. De har vel begge udviklet sig fordi de
ikke var de eneste, og det gælder vel først og fremmest om kunne snakke
sammen, og få systemerne til at snakke sammen, det kan jo ende med nogle
gode ideer. Jeg vil tro at de fleste mac-brugere i dag også er
pc-brugere i en eller anden udstrækning.

Hvis din løsning med at konvertere til Word 2001 virker, så ville jeg
købe den løsning og køre en søg - erstat på de ekstra retur'er.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-07-02 23:58

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Jeg kender ingen der bruger WordPerfect mere? Men det er der altså...

Du færdes ikke meget i det offentlige, hvad?
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jonas Voss

Dato : 09-07-02 23:00

Titanium <titanium@titanium.dk> writes:

[snip[

> [...]

mac forestiller jeg mig.

Ved dog ikke om de danske bogstaver og andre specialtegn kommer med

[snip]

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-07-02 23:38

In article <m2fzyswoje.fsf@verture.net>,
Jonas Voss <spamthis@verture.net> wrote:

> Ved dog ikke om de danske bogstaver og andre specialtegn kommer med
> over.

Det gør de ikke hvis man bruger notepad'en. Med Wordpad kommer de med.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-07-02 04:22

Hej Jonas

Jonas Voss wrote:

> [...]
> ind i et .txt dokument? Paa den maade skulle det hele vel komme med.
> Saa er det blot at aabne det i et hvilket som helst text-program paa din

Problemet er bare, at fejlen kommer med ved en kopiering....

I WPfct dokumenter på PC ligger der ca. lige så meget kodetekst som reel
tekst. Det kan du konstatere ved at åbne en WPD fil med BBEdit.

> Ved dog ikke om de danske bogstaver og andre specialtegn kommer med
> over.

Nogle gange gør de - andre ikke. Det er lidt afhængig af WPfct version og den
textreader, der så bruges på PC'en.

mvh. Erik Richard