Borgere kan blive straffet, hvis de ikke a~
Fra : Toshido - AROS Motor~

Dato : 08-07-02 10:36

Hej. Jeg har netop læst nedenstående artikel på DR Nyheder Online
(www.dr.dk). Artiklen som jeg finder interessant, også for vi MC´ister,
finder du via
http://www1.dr.dk/nyheder/indland/article.jhtml?articleID=61165

100 år gammel lov sætter retsplejeloven ud af kraft (8. juli 2002 08:00)
En dom fra Østre Landsret i en sag om en fartoverskridelse betyder, at
danske borgere kan blive straffet, hvis de ikke angiver deres nærmeste til
politiet.

Det bryder med et grundlæggende princip i retsplejeloven, der siger, at man
ikke kan tvinges til at give politiet belastende oplysninger om ens
nærmeste. Men når det gælder forseelser i trafikken, er retstilstanden en
helt anden, fastslår landsretten i dommen.

Sagen udspringer af, at en politimands bil sidste år blev fotograferet i en
automatisk trafikkontrol på Kildegårdsvej i Hellerup. Farten var mindst 56
kilometer i timen, og straffen var en bøde på 500 kroner.

Men politimanden kørte ikke selv bilen, da den blev fotograferet. Og så
tilføjede han, at han under "iagttagelse af retsplejelovens § 171 ikke har
pligt til at medvirke til politiets efterforskning, idet denne kan være til
skade for mig og/eller mine nærmeste pårørende."

Færdselsloven over retsplejeloven
Men princippet kan undergraves, viser det sig. I færdselsloven er nemlig en
bestemmelse, som netop i år fejrer 100 år. Ved en forordning af 20. december
1902 og derefter gennemført ved lov om automobiler i 1903 blev det
fastslået, at en ejer eller bruger af en bil har pligt til at fortælle
politiet, hvem der har siddet ved rattet.

Og nu er tre landsdommere nået frem til, at færdselslovens bestemmelse står
over retsplejeloven. Facit er en bøde på 500 kroner til bilejeren, fordi han
har holdt mund med, hvem føreren af bilen var.

Mandens forsvarer, advokat Thomas Berg, kalder sagen grotesk og absurd:
- Hvis jeg ejer en brødkniv, og en af mine nærmeste bruger kniven til et
drab, kan jeg rense kniven for fingeraftryk. Og det vil være ganske
straffrit. Men omvendt skal jeg altså straffes, hvis jeg ikke giver politiet
navnet på den person, der kører min bil, siger Thomas Berg.

Professor ser gerne sagen for Højesteret
Det er også langt fra sikkert, at landsrettens dom får et langt liv.
Bilisten vil nemlig søge Procesbevillingsnævnet om at indbringe dommen for
Højesteret, og en juridisk ekspert er heller ikke begejstret for
landsrettens afgørelse.

- Dommen er ikke helt utvivlsom. Jeg så meget gerne en afgørelse i
Højesteret, siger juraprofessor ved Københavns Universitet Vagn Greve.

- Det er meget, meget betænkeligt at gennemhulle princippet i retsplejeloven
og at pålægge folk, at de under strafansvar skal gå til politiet og
fortælle, at de selv eller deres nærmeste er skyldige. Det hænger ikke
sammen, siger professoren.

---
Vi ses på Toppen .... pas nu på reklamebilerne som ALTID venter syd for
Skagen!!!
Vær parat til at smide kr. 500 i bøde for din alt for korte bagskærm

--
Med venlig hilsen/Yours sincerely
Henrik Nedergaard, Århus

Suzuki SV 650 SX - Yellow (AKA Frk. Solvej)
AROS MotorCykel Klub - http://www.amck.dk
AROS# 07, DMCN# 121, MCTC# 134504, DMC# 05779
IGroup for dk.fritid.motorcykel - http://www.dfm.igroups.dk

Fra : Mads Lund

Dato : 08-07-02 11:00

> Vi ses på Toppen .... pas nu på reklamebilerne som ALTID venter syd for
> Skagen!!!
> Vær parat til at smide kr. 500 i bøde for din alt for korte bagskærm

Hmm, nu har jeg netop betalt 1000kr i bøde for for kort bagskærm og
beskidt/bulet nummerplade. Så jeg tager nok stranden fra Fr.havn til Skagen,
der er der forhåbentlig ingen strømere.

Mads Lund
WR200

Fra : Bo Thomsen, \"fjerne~

Dato : 08-07-02 11:25

> Så jeg tager nok stranden fra Fr.havn til Skagen,
> der er der forhåbentlig ingen strømere.
> Mads Lund
> WR200

det kommer vel an på hvor langt ude du kører

bo

Fra : Mads Lund

Dato : 08-07-02 11:33

> det kommer vel an på hvor langt ude du kører

Det vil sku' være rimeligt cool at få en bbøde af kystvagten

Måske Rittig kunne være et bud, eftersom han smed affald (hans styrhjelm) i
havet.

Mads Lund
GS500 snart i speedway style

Fra : Bo Thomsen, \"fjerne~

Dato : 08-07-02 23:03

> Det vil sku' være rimeligt cool at få en bbøde af kystvagten
lol

> Måske Rittig kunne være et bud, eftersom han smed affald (hans styrhjelm)
> havet.
hmm mon det har noget med sæl-døden at gøre, i kattegat?

> Mads Lund
> GS500 snart i speedway style
hvad skal det sige? ( er der en tidliger post jeg har glippet?)
bo thomsen