Hvor meget bevsier et anbefalet brev ... ?
Fra : _ carsten thomsen

Dato : 08-07-02 09:34

Hej!

Jeg har tit tænkte på, at et anbefalet brev beviser at man har sendt t brev
til vedkommende.

Men hvor meget beviser det selve indholdet?
Ikke noget, vel ?

Sæt nu det kommer til en retssag og den ene part fremviser en kopi, mens den
anden påstår at konvolutten var tom. Eller der var et andet brev i
konvolutten, som man havde modtgaet et par dage før???

Så kommer det vel an på en vurdering fra dommerens side... men hvad skal han
bedømme ud fra?
Det er jo påstand mod påstand - og hvem mon der får ret?

Hilsen
Carsten

cajuth(remove_xx_this)@tiscali.dk
cajuth(fjern-dette-i-parantes)@tiscali.dk

Fra : Kim Monberg

Dato : 08-07-02 09:58

---
[...]

Mon ikke det er gældende at man er uskyldig indtil andet er bevist?

Altså anklager skal bevise at brevet virkeligt er sendt til personen, og
hvis han ikke kan det, er der jo ikke noget at sagsøge om?

Ved modtagelse skriver man vel under på at man har modtaget en kuvert med
indhold, og ikke indholdet.

Med den slags sager plejer man da at skulle skrive et dokument under og
returnerer det, hvis man ikke kan dette må det jo betyde at man ikke har
modtaget dokumentet.

Eller?

Mvh:
Kim Monberg

Fra : Peter G C

Dato : 08-07-02 10:21

Kim Monberg <news@monberg.dk> skrev:

[klip]

> Mon ikke det er gældende at man er uskyldig indtil andet er bevist?

Ja - i straffesager - ikke i andre sager.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : kc

Dato : 09-07-02 17:33

Det er som udgangspunkt en almindelig bevisvurdering - hvem er mest
troværdig, men jeg tror, der oftest vil blive lagt afgørende vægt på
følgende:

- Hvis man modtager et tomt rekommanderet brev (eller andet brev) - vil man
formentlig skulle reklamere herimod forholdsvist hurtigt.
- Det har normalt formodningen imod sig, at man sender et tomt rekommanderet
brev
- Retsvirkningerne af brevet - højere krav til beviset jo større
retsvirkninger.

KC

Fra : _ carsten thomsen

Dato : 09-07-02 18:25

> - Retsvirkningerne af brevet - højere krav til beviset jo større
> retsvirkninger.

Hvad mener du ?