Jagthund og råvildt
Fra : Ole Nielsen

Dato : 08-07-02 09:33

Kære jæger.

Jeg har en labrador på 5 år som jeg bruger til både andejagt, markjagt og fællesjagter i skoven.

Til andejagten og markjagten klarer den sig over al forventning, men når det kommer til det opsøgende søg i skoven kniber det en
del.

Jeg ved at alle hunderacer har deres forcer og deres begrænsninger, men jeg vil nu alligevel prøve at forbedre dens svage sider.

Det primære problem ligger i, at hunden efter min mening, er for lidt opsøgende under jagten.
Dens arbejdsradius ligger mellem 0 - 50m hvilket ofte kan være i underkanten. På den måde støder den simpelthen for lidt vildt, og
får derfor for få "succesoplevelser", der måske kunne motivere den til et bredere og mere aggressivt søg.

Findes der træningsmetoder der kan øge hundens lyst til at være mere opsøgende under drevet.

--
/Ole

Fra : Christian Rosenfeldt

Dato : 08-07-02 10:47

Hej Ole

Problemet med at lægge mere søg på en hund kan være noget af en udfordring.
Det er generelt lettere at trække fra, end at lægge til.

Jeg har haft hunde, der havde svært ved at komme ordentligt ud. Den løsning
jeg syntes jeg havde mest succes med var, at træne dirigering med hunden. Så
jeg kunne sende den længere ved hjælp af kommandoer. Det letteste er nok at
træne det selvstændige søg på flad mark, hvor hunden hele tiden kan se dig.
Den har måske et lidt for stort kontaktbehov. En anden løsning kunne være at
finde en jagtkammerat, der har en hund der går stort i skoven og så håbe din
hund "trækkes" med, men den er nok ved at være for gammel til sådanne
tricks. Men generelt er det sådan, at jo mere man kommandere med hunden, jo
mindre lyst får den til at slå sig fri og søge stort. Du kunne jo også prøve
at lade den gå med "lidt" råvildt. Det er jo bare at råbe apport, hvis den
letter et dyr. Så plejer de altså at komme derud'a.

Jeg foretrækker at en hunden jager for mig. Det vil sige, at den skal gå så
stort på marken, at jeg kan overskue situationen. Jeg bryder mig ikke om, at
den er væk for længe. Det samme gælder i skoven. Hunden skal efter min
mening ikke løbe bevidstløst fra den ene ende af driverkæden til den anden.
Afhængigt af hvor tæt skov man går igennem skal søget lægges, så man hele
tiden har kontakt med hunden.

Du har et problem mange andre hundeejere vil op fatte som et luksusproblem,
specielt dem der bruger hele frokosten på at finde deres hund igen.!

Held og lykke

Christian

Fra : Ole Nielsen

Dato : 08-07-02 13:13

"Christian Rosenfeldt" <cro@renovationsteknik.dk> skrev i en meddelelse news:agbn2l$2c4r$1@news.cybercity.dk...
> Hej Ole

> Problemet med at lægge mere søg på en hund kan være noget af en udfordring.
> Det er generelt lettere at trække fra, end at lægge til.

Ja præcis det har vi ingen problemer med.

> [...]
> træne det selvstændige søg på flad mark, hvor hunden hele tiden kan se dig.
> Den har måske et lidt for stort kontaktbehov.

Jeg har prøvet lidt med dette, men det virker mere som om hunden bliver skuffet over at den ikke finder noget når jeg dirrigerer den
rundt.

> [...]
> hund "trækkes" med, men den er nok ved at være for gammel til sådanne

Ja det er den blevet for selvstændig til.

Men generelt er det sådan, at jo mere man kommandere med hunden, jo
> mindre lyst får den til at slå sig fri og søge stort.

Det er faktisk også min bedste erfaring, jeg forsøger at ignorere den når den går ind mod mig.
I starten roste jeg den når den var på vej væk fra mig, men jeg mener efterhånden at have fundet ud af, at den arbejder bedst når
jeg lader den helt være.

Du kunne jo også prøve
> at lade den gå med "lidt" råvildt. Det er jo bare at råbe apport, hvis den
> letter et dyr. Så plejer de altså at komme derud'a.

Det plejer jeg også, i håb om at den får lov at se resultatet af sit arbejde.

> [...]
> Afhængigt af hvor tæt skov man går igennem skal søget lægges, så man hele

Enig! der er desværre alt for mange hunde der går for hurtigt frem og dermed vender vildtet som går bagud.

Fra : Christian Rosenfeldt

Dato : 08-07-02 13:38

Hej igen

Nu har jeg selv hønsehund og deres adelsmærke er jo at finde vildtet, inden
det bliver skudt. Når man træner dette lægger man meget vægt på at rose
hunden, når den finder fuglene. Jeg tror måske det er det du skal satse på,
når du træner din hund. Du skal rose hunden, når den får en fugl på
vingerne. Så kan det være den finder ud af hvor glad du bliver, hvis den får
en fugl op at flyve og dette at finde levende vildt bliver målet for succes.
Dette kræver imidlertid lidt benarbejde fra din side. For hunden venter jo
ikke på dig, før den letter fuglen. Det er jo det fikse stående hunde. Husk
også at lægge søget i god vind, det vil sige modvind. Så hjælper du hunden
til at søge bredere ud.

Fra : Jaime

Dato : 08-07-02 15:53

> [...]
bredere og mere aggressivt søg.

> Findes der træningsmetoder der kan øge hundens lyst til at være mere

Hej Ole

Du skal lægge et dybere søg hvis du forstår hvad jeg mener. Variere antallet
af "dummyer" gang efter gang, så hunden ikke ved hvor mange der ligger el.
hvor dybt søget er.

Christian R skriver at det er lettere for ham at dirigere hunden længere ud.
Det kan man gøre med en stående hund, IKKE med en hund der arbejder efter
skudet.

Dirigering er ikke et søg, når det drejer sig om retrievere. Dirigering er
en direkte ordre som hunden skal adlyde og den skal stoppe på stopfløjt. Et
søg er et selvstændigt stykke arbejde hunden skal udføre på komandoen søg.

Mvh Jaime

Fra : Christian Rosenfeldt

Dato : 08-07-02 21:10

Hej Jamie

Sådan som jeg forstår Ole's problem, vil hans hund ikke søge ordentligt ud.
Den går med andre ord og roder foran hans støvler. Selvfølgeligt kan man
dirigere en Labrador ud i et større søg. Jeg har set mange Labrador, der
søger ganske udemærket i skoven. Hvad hjælper det med principper, hvis
hunden ingen fugle letter, så bliver det jo også småt med apporteringer. Det
er vist mest et spørgsmål om hvad man kalder tingene.

Christian

Fra : Jaime

Dato : 09-07-02 16:28

"Christian Rosenfeldt" <c.rosenfeldt@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Det
> er vist mest et spørgsmål om hvad man kalder tingene.

Ja, ja what ever.........træning af stående hunde og retrievere er to
forskellige ting. En retriever kan "træde" på en fasan der trykker i
skovbunden uden at opdage den er der. En stående hund ville helt sikkert
finde den med det samme.

Det er to forskellige racer, der søger på to forskellige måder.

En retriever skal ikke "dirigeres" ud i et søg. Dan skal sgu søge
selvstændigt. Og hvis du/jeg/man ikke kander principperne for opstart af et
søg, så bare glem det. Så kan hunden fare rundt som en stor del af de
uopdragede køtere der alligevel er med på jagt mange steder...

Sådan er det.......

Jaime

Fra : Martin Nielsen

Dato : 09-07-02 23:42

Jeg forstår ikke helt dit indlæg Jaime. Du opfordrer til at hans hund skal
søge langt væk, men snakker samtidigt op uopdragne køtere. I mine øjne er
det de "uopdragne" køtere som søger lang væk fra skytten.
At du tillige mener en retriever kan træde på en fasan uden at opdage det,
har jeg svært ved at give dig ret i. Selvfølgelig er der hunde imellem (det
gælder alle racer" som ikke ved hvad det går ud på, men en retrievers næse
er ikke at foragte. Men hvis du synes jagthunde skal vinderplaceres på
markprøver for ikke at blive kaldt uopdragne, så kan jeg godt se der er
mange af dem. En spaniel som jeg selv har, dirrigerer jeg også i søget (både
før og efter skud) og det er der ikke noget forkert i. Det kaldes også en
form for kontakt mellem hund og fører. Det behøver ikke være fordi hunden
ikke kan finde ud af det selv. Selvfølgelig er det meningen at hunden skal
søge selvstændigt, men ikke en nødvendighed. Det lyder som om du selv er til
stående hunde, men derfor behøver man ikke ringeagte de andre racer, hvilket
jeg synes du gør. Det kan godt være jeg misforstår dig, i så fald undskyld.
Men i bund og grund er det fordi vi bruger hundene til noget som de rent
racemæssigt ikke burde bruges til, men det er de færreste jægere som har en
spaniel til at støde og en labbe til apportere den samme fugl.

/Martin

Fra : Christian Rosenfeldt

Dato : 10-07-02 08:39

"Martin Nielsen" <m-n@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
en
> spaniel til at støde og en labbe til apportere den samme fugl.

Hej igen

Vi er ganske enige Martin. Jamie er vist Labradormand ,som jeg læser det. En
ting er hundesport, en anden er praktisk jagt. Hvis man nu har den jagt man
har og den hund man har, så må man prøve at få det bedste ud af det. Mine
råd til Ole, skrev jeg fordi jeg kender problemet selv. Det er
utilfredsstillende at se sin hund gå gennem såten, uden der er søgt
ordentligt af. Så må man gå på kompromis med hvordan man gerne vil have
hunden til at opføre sig på en prøve. Det mener jeg godt man kan. Det
hjælper ikke noget at ens Labrador kan sidde mussestille og lave 7-dobbelte
markeringer, eller at ens Spaniel søger 10 meter til hver side, hvis der
ikke er fugle til det. Det er jo ikke alle der har 500 fugle på paraden til
fyraften. Det er heller ikke altid lige praktisk, at ens hønsehund tager
stand for hver eneste fugl, hvis det der er målet er at mange fugle ud at
flyve. Er der mange fasaner, er det fint nok at hunden selv løser standen og
kommer videre. Hvis hunden er lydig og dirigerbar, kan man sagtens sende den
ud i et søg der overstiger det man ville gøre, hvis det kun var en selv der
skulle skyde. Jeg tror heller ikke på at Labrador sådan generelt ligefrem
træder på fuglene uden at opdage dem. Det ville da være en kedelig fætter at
gå på jagt med.

Christian

Fra : Jaime

Dato : 10-07-02 09:07

> Vi er ganske enige Martin. Jamie er vist Labradormand ,som jeg læser det.
En
> ting er hundesport, en anden er praktisk jagt. .

Nej. Christian, jeg er ikke labradormand. Jeg har faktisk goldens, ja, ja
grin bare. Det er der mange der har gjort før dig, hvilket de senere har
fortrudt....efter at have set hvad de kan. :C)

Du har evig ret med hensyn til eks. markprøver og så jagt. Det er i mine
øjne to forskellige ting. Jeg bruger mine hunde til jagt, ikke til
markprøver. Men ja, jeg er da medlem af DRK.

Gør mig så lige den tjeneste at stave mit navn rigtigt.......

Jaime

Fra : Christian Rosenfeldt

Dato : 10-07-02 11:02

> [...]
> grin bare. Det er der mange der har gjort før dig, hvilket de senere har
> fortrudt....efter at have set hvad de kan. :C)

Det smager vel lidt ens . Noget jeg ikke kan forstå er, at folk typisk er
meget racefixerede. Det er jo mange gange tilfældigheder, der afgører
hvilken hundrace man får. Jeg glæder mig altid over at se dygtige hunde og
godt hundearbejde. Der er jo trods alt flere ligheder end der er forskelle.
Det vigtigste er at man gider arbejde for sagen og prøve at få noget godt ud
af det. Træder man i en lort, er det vel ligemeget om der er fra en Golden
eller en Ruhår.

> Du har evig ret med hensyn til eks. markprøver og så jagt. Det er i mine
> øjne to forskellige ting. Jeg bruger mine hunde til jagt, ikke til
> markprøver. Men ja, jeg er da medlem af DRK.

Jeg går både på skovjagt og på markprøver med min hund. Det er ikke noget
problem. På marken går den stort, i skoven går den småt.

> Gør mig så lige den tjeneste at stave mit navn rigtigt.......
>
> Jaime

Undskyld - Jaime

Christian

Fra : Jaime

Dato : 10-07-02 14:29

> [...]
>noget godt ud af det. Træder man i en lort, er det vel ligemeget om der er

Hej Christian..

Du har helt ret.. go´sommer

Jaime

Fra : Jaime

Dato : 10-07-02 08:57

> [...]
en
> spaniel til at støde og en labbe til apportere den samme fugl.

Hej Martin....

:C) Ja, du har misforstået mig. Jeg har selv retrievere og har trænet
retrievere i ca 15 år. Jeg har ikke stående hunde.

Når jeg siger at en retriever kan "træde" på en fasan i skovbunden mener jeg
at retrieverne søger "højt" i forhold til de stående hunde. Det vil sige de
søger færten et stykke over jorden, modsat stående hunde søger ved jorden. I
mange tilfælde "misser" en retriever simpelhen færten af en fugl.

Jeg tror egentlig vi er enige alle 3. Jeg siger da også "ud og søg" og gir´
den et vink, hvis min hund stopper op et stykke ude i området. Jeg vil bare
ikke kalde det en dirigering men en opfordring til at arbejde videre.
Dirigering for mig er en 100% bunden opgave jeg vil ha´min hund til at
udføre, og det er ikke det samme som et søg.

Jeg ringeagter ikke andre racer. Du søgte træningsmetoder til din hund, jeg
gav dig principperne i opstart til søg for en retriever.

Christian skriver at hvad hjælper det med principper, hvis hunden ingen
fugle letter?????.......alt respekt for det....hvis hunden ingen fugle
letter uanset hvor stort og bredt et søg den går, er det sgu nok fordi der
ingen fugle er.....

Hvad hjælper det at sige "søg" til hunden, hvis den ikke aner hvad et søg
er.......

Og vi er helt enige angående "uopdragende" køtere. Det er som regel, læs
"som regel" folk med stående hunde, der bliver lukket ud af bilen, og så
snart såten starter er de væk, sammen med alt vildtet. Disse hunde hedder
som regel Rex el. kom her din møgkøter... ) Lidt træning til disse hunde
ville sikkert gavne. )

Jeg har set mange med stående hunde drive en roemark af, mens de brugte
"vendefløjt" osv. og det ser kanon godt ud. Men resultatet kommer man ikke
sovende til.

Nej, hunde skal ikke vinderplaceres for at være iorden til jagtbrug.

Mvh Jaime

Fra : M Sørensen

Dato : 07-08-02 08:28

Det er da vist kun en forkølet retriever der kan det

--
Med Venlig Hilsen / Digital regards
Martin Sørensen

Fra : Martin Nielsen

Dato : 08-07-02 21:23

Hej Ole

Jeg kan ikke forstå du synes du har et problem, min opfattelse af hundes søg
er at det skal foregå indenfor skudradius, dvs, 50 meter er alt rigeligt. Jo
tættere vildtet stødes på driverkæden, jo større er sandsynligheden for at
det vil trække fremad og mod skyttekæden. Jeg selv har en ft spaniel og
kæmper hårdt for at få den til at blive under bøssen i søget. Træningen af
min hund er selvfølgelig anderledes end din træning pga. det jo er en
stødende og en apporterende hund som sammenlignes. Men når du vælge at drive
med din, er principperne de samme efter min mening. Problemerne kan så være
at I ikke er nok drivere/hunde på jagt og der derved opstår nogle huller i
terrænet som ikke søges af, men igen er det min holdning at det som søges af
skal gøres ordentligt og hullerne kan der så ikke gøres noget ved. I den
situation hvor du er på jagt, hvor det hele kan dækkes af, er I jo et
perfekt makkerpar.

Du skriver at hunden får for få succesoplevelser pga. den ikke støder nok
vildt, men er problemet ikke hos jer, som hos så mange andre (jeg selv
inklusiv), at vi ikke kan holde/bevare vildet og der derved er for få fugle
pr. "m2". Jeg tror ikke du vil opleve et større antal succesoplevelser ved
at den for et bredere og dybere søg, end ved at lade den søge de 5om tæt.

/Martin