ASE, Dana eller ingenting?
Fra : Steen Suder

Dato : 07-07-02 18:01

Hej,

Jeg er startet som selvstændig IT-konsulent.
Hidtil har jeg været organiseret i Prosa, men da det ikke kan blive ved,
vil jeg gerne høre om jeres overvejelser i dette spørgsmål:

Hvor skal man som selvstændig være organiseret, hvad er godt/skidt og
hvorfor?

Jeg er som sådan ikke det store fagforeningsmenneske, men der spøger
altid spørgsmål som f.eks. sygdom (sygedagpenge) etc.

Hvis nogen skulle have noget at tilføje, der måtte være uegnet for
usenet, skal vedkommende for undtagelsens skyld være velkommen til at
skrive det til mig pr. email (den virker...).

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 07-07-02 18:05

Steen Suder wrote:

> Jeg er startet som selvstændig IT-konsulent.
> Hidtil har jeg været organiseret i Prosa, men da det ikke kan blive ved,
> vil jeg gerne høre om jeres overvejelser i dette spørgsmål:

Du kan sansynligvis godt fortsætte som selvstændig i Prosa,
hvis de ellers opretter en afdeling for selvstændige.

Ellers er ASE den langt største, og du skal såmænd blot
være medlem, til du med sikkerhed kan klare dig uden

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Steen Suder

Dato : 07-07-02 18:38

Erik G. Christensen wrote:

> Du kan sansynligvis godt fortsætte som selvstændig i Prosa,
> hvis de ellers opretter en afdeling for selvstændige.

Så langt er de knapt kommet endnu; de er meget opmærksomme på
interessekonflikter. Det forstår man på sin vis godt

> Ellers er ASE den langt største, og du skal såmænd blot
> være medlem, til du med sikkerhed kan klare dig uden

Det giver mening
Men størrelse er ikke lig med kvalitet; se bare på et vist
allestedsnærværende, amerikansk softwarefirma.

Fra : B. Jakobsen

Dato : 07-07-02 19:53

ASE dækker ikke sygdom. Skal du have sygedagpenge skal du registreres i den
sociale ankestyrelse. ASE har du ikke en hel masse fornøjelse af før du
lukker biksen.
Kh
Bjørn

Fra : alexbo

Dato : 07-07-02 19:21

Steen Suder <sfs_news@suder.dk> skrev

> Jeg er som sådan ikke det store fagforeningsmenneske, men der spøger
> altid spørgsmål som f.eks. sygdom (sygedagpenge) etc.

Sygedagpenge har ikke noget med fagforeningen at gøre, du kan tegne en
sygesikring hos "den sociale ankestyrelse"
www.dsa.dk

Om du vil være i fagforening eller ej, er mere et spørgsmål om politik.
Men også de har en hjemmeside, du kan kigge på.

mvh
Alex Christensen

Fra : Karsten Jensen

Dato : 07-07-02 23:00

> [...]
>
> Om du vil være i fagforening eller ej, er mere et spørgsmål om politik.
> Men også de har en hjemmeside, du kan kigge på.

Der vel problematiken om at samle "ancenitet" tilefterlønsordningen, hvor
man skal have været medlem af en statsanerkendt arbejdsløshedskasse i 20 år
inden man når skelsår og alder for efterløn?

Mvh
Karsten Jensen

Fra : alexbo

Dato : 08-07-02 18:14

Karsten Jensen <bito(NS)@tdcadsl.dk> skrev

> [...]
år
> inden man når skelsår og alder for efterløn?

Ja, men en arbejdsløshedskasse er ikke en fagforening, selv om mange
fagforeninger forsøger at give et indtryk af, at de to ting hænger sammen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jørgen E. Madsen

Dato : 08-07-02 23:09

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev >
> Ja, men en arbejdsløshedskasse er ikke en fagforening, selv om mange
> fagforeninger forsøger at give et indtryk af, at de to ting hænger sammen.

Nemlig ASE og Dana er a-kasser og ikke fagforeninger.

ASE bruger dog færre penge til administration pr. medlem end Dana, og deres dækning er den samme.

Mvh. JørgenE