Pudsning af mur
Fra : Lars

Dato : 07-07-02 16:03

På min pudsede murstensmur falder pudset af. Mange steder kan jeg banke
forsigtigt på pudset med en hammer, hvorefter det bliver løs og falder af.

Nu er mine spørgsmål:

1. Hvad skal jeg bruge til at pudse de ødelagte områder op igen?
(blandingsforhold)
2. Kan man i byggemarkedet købe en "færdigblandet" puds, som bare skal
tilsættes vand?
3. Kan man på Nettet finde en simpel vejledning til opgaven?

Mvh.
Lars

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-07-02 00:24

Lars <lars@dont-mail-me-please.dk> skrev i en
> [...]
> tilsættes vand?
> 3. Kan man på Nettet finde en simpel vejledning til opgaven?

Hvis du ikke vil gøre det til en tilbagevendende begivenhed, må du først
overveje om det der sidder, overhovedet er værd at reparere på. Og om det er
så udsat for vand, vejr og vind, at der også skal gøres noget mod dette.
Hvis du vil lappe, skal det være med noget der ikke er stærkere end det der
sidder. Bank helt ud, så revnen mellem mur og puds, og den hule lyd, er væk.
Skyl grundigt og puds med mørtel og cement i det forhold der svarer til det
gamle og/eller den mur det sidder på. Oftest 10 til 1 eller stærkere. Du
kan købe mørtel både tørt og vådt og med eller uden cement. Hvis man gider
kan man også pudse i rent sand og cement eller en blanding af dette og
mørtel. Mørtel er egentlig ikke det bedste udendørs, men som sagt afhænger
det af forholdene.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen