mellemmåltider eller mangel på samme
Fra : KatjaStrofen

Dato : 07-07-02 14:26

Jeg har tendens til når jeg går på "kur" at glemme at spise!

Jeg er ofte ikke sulten og så ender det med.. at klokken sent spiser jeg nok
lidt for meget.. og det ved jeg godt nix er smart

så er det jeg tænker.. kan jeg bruge juice, kakao, mælk osv til at sætte
gang i forbrændingen om morgenen af ? - fordi jeg netop ikke er sulten før
klokken 17 ? og derved får så dårlig samvittighed af.. jeg intet har
indtaget..

og så lære ikke at proppe mig.. hen ad aftentiden!

Katja

Fra : Helle Ahlmann Madsen

Dato : 08-07-02 07:06

Hej allesammen

jeg har det problem at jeg overspiser når jeg har bare lidt lækkert i huset.
Det vil sige at jeg kan blive ved at spise hele dagen også selv om jeg ikke
er sulten. Jeg forsøger at lade værd men lige pludselig kommer jeg til mig
selv og så har jeg alligevel overspist hele dagen. Det er især når jeg er
alen hjemme at problemet opstår, og mit problem er lige nu at jeg skriver
speciale nu så derfor sidder jeg meget derhjemme alene og skriver.
Er der nogen af jer der har et par gode råd??? det skal ikke indeholde
gulerødder som jeg ikke kan lide....

Helle Ahlmann

Fra : Dot

Dato : 08-07-02 07:57

Helle Ahlmann Madsen skrev i meddelelsen
<3d292b58$0$13956$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
>jeg har det problem at jeg overspiser når jeg har bare lidt lækkert i
huset.

Lad være med at ha noget usundt i huset...

Jeg kender det fra mig selv, men kan styrer det nogenlunde ved at
spise 3 store måltider + min. 2 mellemmåltider (sundt og fornuftigt)
så kan jeg overtale min hjerne til "at jeg er ikke småsulten og
behøver altså ikke at småspise".
og så har jeg erkendt at hvis jeg har noget liggene ...ja så spiser
jeg det så jeg køber ikke noget.

Find evt på lækre ting der er ok - fortiden blender jeg "½ banan i et
gl kærnemælk med lidt vanille" det fylder, dækker noget af behovet for
søde deserter.

Mvh Dot

Fra : J¤mfruen\)

Dato : 08-07-02 08:28

Hej Helle
"Helle Ahlmann Madsen" <ahlmann@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
skriver.
> Er der nogen af jer der har et par gode råd??? det skal ikke

Det lyder velkendt. Jeg har selv været overspiser og er det i
perioder stadig, hvis jeg bliver meget frustreret (som nu hvor du
skriver speciale). Jeg fik hjælp af en NLP-terapeut, som lærte mig
at heale mit indre barn. Vi overspiser fordi vi bruger maden som
kompensation for noget andet ( den kærlighed vi aldrig fik?)

Vil du have en visualisering hvor du kan heale dit indre barn, kan
du maile mig direkte - det samme gælder andre overspisere.

Jeg har gennem de sidste 3 år holdt vægten konstant - d.v. s. jeg
har endda tabt 4 kg hver de sidste 2 somre - hvilket jeg håber at
kunne gøre i denne sommer også. Ja jeg taber mig bedst om
sommeren, og kan så holde det i løbet af vinteren :)

Kærlige hilsner
J¤mfruen) Healer m.m.

Fra : Puk

Dato : 08-07-02 14:46

"Helle Ahlmann Madsen" <ahlmann@oncable.dk> skrev i en meddelelse

Hej Helle

> jeg har det problem at jeg overspiser når jeg har bare lidt
> lækkert i huset.

Undlad at have noget lækkert i huset. Det kan vende dig af med
mangt og meget.

>Er der nogen af jer der har et par gode råd??? det skal
> ikke indeholde gulerødder som jeg ikke kan lide....

Jeg har af og til lidt det samme problem. Det er typisk om
aftenen når jeg har spist min aftensmad og så bare skal sidde og
se lidt flimmer eller hygge ved computeren.
For mig hjælper det at lave en masse the med frugtsmag. Den
slags the er lidt sød i sig selv, så den tager en del af trangen
til søde sager. Samtidig betyder det, at jeg kan putte lige så
meget i munden som jeg lyster, for the indeholder ikke rigtig
nogen kalorier.
Hvis du ikke er glad for gulerødder, så prøv en anden grønsag
eller frugt. Tyggegummi virker jo også for nogle, så det er
måske noget for dig.

Du kan også prøve at bruge god tid på at finde ud af, hvad du
skal have at spise til de forskellige måltider og så bruge god
tid på at tilberede det rigtig lækkert. Jeg finder det selv
meget nemmere at holde mig fra at overspise, hvis den mad jeg får
til måltiderne er rigtig lækker.

Mange hilsner
Puk

Fra : Elisabeth

Dato : 08-07-02 19:07

> [...]
> speciale nu så derfor sidder jeg meget derhjemme alene og skriver.
> Er der nogen af jer der har et par gode råd??? det skal ikke indeholde

Jeg synes du skal kigge ind på www.sylfiderne.dk

Hilsen Bente

Fra : Bo Dudek

Dato : 08-07-02 19:16

Hej Helle

Jeg har det som de andre, der har svaret dig - jeg overspiser også i
perioder. Før i tiden overspiste jeg konstant.... på et tidspunkt bad
jeg mine forældre om at forbyde mig at spise noget, hvis det var
unødvendigt - jeg blev tosset hver gang og opførte mig som en
afhængig. I dag boer jeg sammen med min kæreste, jeg har fortalt ham
om problemet, og ligeledes bedt ham om at minde mig om, at jeg spiser
- han spørger altid pænt: Linda spiser du bare for at spise nu, eller
er du sulten ?? Jeg er nu kommet så langt, at jeg kun en gang imellem
bliver fornærmet på min kæreste, men at derefter går ind og ser på mig
selv. Spiser jeg for at spise, giver jeg mig selv lov til at hygge,
eller er det her så usundt, at jeg ikke skal spise videre....
Jeg har stadig store svagheder overfor nutella og kage. Hvis jeg har
et glas nutella i huset, spiser jeg franskbrød morgen, før formiddag,
formiddag, før frokost, frokost, før eftermiddag....... før sengetid -
helt indtil glasset er tomt ! DERFOR har jeg ALDRIG nutella i huset.
Jeg spiser det når jeg er i byen, for der vil jeg alligevel ikke være
bekendt at tage mere end 2 madder med det :) Hvis jeg bager kage er
den næsten spist førend den er kold. Jeg er begyndt at bage fedtfrie
kager.... stadig rigtig usundt og fedende, men ikke nær så meget som
de normale, og så bager jeg KUN når der kommer gæster, og KUN ÉN kage
!

Det gælder om at erkende, at du spiser. Få en til at støtte dig. Og
spørg så dig selv, hvorfor du spiser ???? Nogle spiser fordi de blev
svigtet som barn andre spiser fordi de har stærke personlige
problemer, de prøver at spise væk. Andre igen spiser af kedsomhed og
ensomhed....... HVORFOR spiser DU ????

Linda Lassen, som selv har overspist, har skrevet en god bog om
emnet: Overspisning - psykologi, selvforståelse og terapi ved
spiseforstyrelser

Læs den - den er nem at komme igennem.

Yderligere kan jeg kun sige det samme som de andre. Sørg for at spise
korrekt. 3 hovedmåltider og gerne 3 sunde mellemmåltider. Det tager
trangen væk. Find en lækker frugt eller grøntsag, som du spiser
langsomt - hav gerne en urtekniv og skær de stykker du skal spise
umiddelbart før - det holder også dine hænder beskæftiget :)

Ellers held og lykke

Linda Sørensen