At bruge PC som videobåndoptager - systemk~
Fra : Carsten Milling

Dato : 07-07-02 11:07

Hej og undskyld, hvis jeg er off-topic her.

Men jeg går og tumler med en idé om at stille en PC op som "TV-server" på
mit netværk og bruge den til at optage og afspille ting på TV med. Men jeg
har ingen videre erfaring med videokort og aner ikke, hvad der er muligt, og
hvad det vil koste - og i givet fald hvilke krav, der burde være til
hardware.

Jeg skal i givet fald ud og investere i en bambus-maskine og bygge den op
fra bunden. Jeg har leget lidt med min daglige workstation, som kører Win2K
og er 650 MHz Pentium III m. 192 MB Ram. Jeg har et nVidia TNT 32 MB
grafikkort med TV-out (men ikke in). Win2K kan slet ikke udnytte
accellerator-funktionerne på dette kort, har jeg fundet ud af. Visse DivX
film hakker fælt og har svært ved at holde synkroniseringen, med mindre
PC'en lige har været bootet og ikke laver andet. Begynder jeg at køre
eDonkey eller andet i baggrunden, hakker filmen - og det er måske ikke så
mærkeligt. Jeg har sat den virtuelle hukommelse op til at være fast 600 MB,
hvilket burde være nok. Men hvis jeg skulle køre en dedikeret
"video-maskine", skulle den selvfølgelig heller ikke lave andet end at enten
optage eller afspille ad gangen.

Men hvad bør jeg kræve som minimum af en sådan maskine? Hvad skal
processor-hastighed være, og er Pentium bedre end Athlon til beregning af
film? Harddisk skal selvfølgelig bare være "stor nok", og i disse tider er
det jo ikke et problem. Men hvad med grafikkort? Hvad skal jeg gå efter, og
hvilket software skal jeg bruge til at optage film? Målet er at kunne optage
film i samme kvalitet som de ses på fjernsynet "live" og så siden køre noget
kompression på filerne, så størrelsen sænkes uden at det går ud over
kvaliteten. Jeg vil også meget gerne have råd om software til dette formål.
Vi har et standard coax antennekabel, som skal over i maskinen. Hvad kan man
få? grafikkort, der umiddelbart kan tage et coax-stik, eller skal man evt.
igennem en video og få signalet via SCART-stikket og så køre det over i
super-vhs stik? Jeg har indtil flere videoer, som jeg kan sætte til, så det
er ikke et problem.

Og hvad med operativ-system? Jeg er mest hooked på Windows 2000, idet det er
klippestabilt. Windows XP har jeg ikke haft så gode erfaringer med til
dato - det går tit ned, og der er en masse hardware, jeg har, som ikke kan
benyttes. Windows 98 er for ustabilt, og ME glemmer vi alt om, tror jeg.
.

Kunsten ved denne opgave er, at jeg ønsker det mest prisbillige system, der
kan løfte opgaven. Det er vel ingen kunst at skyde helt vildt over målet og
købe en meget stor maskine, som kan dette - og til overflod alt andet. Men
hvad skal jeg som MINIMUM gå efter? Jeg forestiller mig en PC, jeg stiller
hen ved siden af fjernsynet, som benytter TV-skærmen som monitor, og som jeg
styrer fra sofaen via trådløst tastatur og mus. (I øjeblikket sidder jeg med
et 10 m kabel, når jeg skal køre TV out, og kan næsten ikke skelne
skærmbilledet derfra, hvor PC'en står. Så det er lidt af en udfordring i sig
selv at klikke på de rigtige knapper på den afstand. Har prøvet TVtool i
flere udgaver, hvor man kan sætte noget Dual billede op, men programmet
afslutter sporløst efter et par minutter - uanset hvilken version, jeg har
prøvet. Men pyt. Med den nye maskine på plads ved sofaen/TV'et, vil det ikke
behøves.)

Så hvis nogen med indgående kendskab til dette scenario har lyst til at
udtale sig, ser jeg meget frem til at få direktiver, så jeg kan gå ud at
købe ind!

P.f.t., og håber det er den rette gruppe at henvende sig i!

Carsten

Fra : Bent

Dato : 07-07-02 12:51

"Carsten Milling" <carsten@milnet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej og undskyld, hvis jeg er off-topic her.
>
> Men jeg går og tumler med en idé om at stille en PC op som "TV-server" på

Hej Carsten,

Du kan prøve at læse Alt om Data, hvor der var en artikelserie for et halvt
års tid siden om "Hilmars hjemmebio". Lån bladene på biblioteket eller evt.
via www.itsvar.dk. Disse artikler gav et rigtigt godt indblik i hvad der
krævedes mht. det du skitserer!

Mvh.

Bent

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 07-07-02 17:03

Carsten Milling <carsten@milnet.dk> skrev:

> Hej og undskyld, hvis jeg er off-topic her.

Nej det er du ikke!.

Undskyld men jeg orkede ikke lige at læse alt hvad du skrev!

Men du skal have et TV kort og et system der er hurtigt nok. Hvis du fx
køber et tv kort med MPEG compresser på kan du nøjes med et simpelt
system. Jeg bruger et Happenguf WinTV PVR og har fx optaget F1 løbet i
dag. Jeg valgte en opløsning på 4 MBit/sek fuldt tv billede og de to
timer fyldte godt 4 GB (Over 4 GB kræver det NTFS filformatet).

Kvalitet er rigtig god, men ville jeg have haft den bedre kunne jeg være
gået op i 12 MBit/sek.

Andre TV kort kan gøre det. Matrox Marvel 450 etv bruger CPU'en til at
pakke filmen med. Det kræver at du har en CPU på 1 GHz eller mere og
ikke bruger den til (ret meget) andet samtidigt.

De helt billige TV kort kan gøre det, men så skal du have et DivX codec
eller gå ned i opløsning og samtidig have en hurtig CPU.

--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : Carsten Milling

Dato : 08-07-02 04:30

Tak for svaret.
Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad et sådant Hauppage WinTV PVR kort
koster. Jeg har ikke lige været i stand til at finde det - hurtigt på
netttet. Er det i omegnen 2000 kr, eller er det mindre? Kan det også optage
fra f.eks. en DVD-film, man afspiller, eller er det begrænset til at køre på
antennesignal?

mvh

Carsten

"Michael Lund Sørensen" <hold-diskussionen-i@nyhedsgruppen-tak.dk> wrote in
message news:5DZV8.9750$I52.322050@news010.worldonline.dk...

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 08-07-02 05:33

> [...]

> Kan det også optage fra f.eks. en DVD-film, man afspiller, eller er
> det begrænset til at køre på antennesignal?

Det gør det altså nemmere hvis du svarer nedenunder, som er unsernet
standard!

Kortet koster omkring 2.000 kr se www.edbpriser.dk

Det har som skrevet video og S-video ind og det kan modtage signalet fra
en DVD plade.
De to jeg har prøvet, har der ikke været problemer med, udover at
kvaliteten ikke er lige så god som originalen. Men går du op i 8
MBit/sek er kvaliteten dog rigtig fin.
En ulempe er dog at der ikke laves kapitelinddelinger, men blot bliver
lavet en stor fil.
Du kan selvfølgelig klippe i filen, men det er meget besværligt i en
MPEG2 fil og kun få programmer, fx VideoStudio 6, kan gøre det.

Men i teorien kan du tage en to timers film og optage den, og så brænde
en sikkerheds kopi på DVD-R, uden det løse guf. Men jeg tror ikke, at
du gider gøre det mere end en gang.

Du kan også optage fra en video maskine af god kvalitet. Optagelsen
bliver OK, men heller ikke meget mere end OK.
Digital optagelser har en anderledes støj i billedet end analog
optagelser (VHS) og det skal man lige vænne sig til. Blander man de to
ting, får man det værste fra begge!

Kortet kan optage i MPEG1, MPEG2, VCD og S-VCD formater direkte med den
indbyggede MPEG dekoder.
Desuden kan det bruges med de codec du har (og så bruger du altså
CPU'en) fx DivX.

En oversigt over de MPEG-formater det har, og hvor meget de fylder kan
du se her:
www.dhd.dk/computer/mpeg.htm
--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : Peter Holm

Dato : 08-07-02 10:41

"Carsten Milling" <carsten@milnet.dk> wrote in message
> [...]
> købe ind!
>
> P.f.t., og håber det er den rette gruppe at henvende sig i!

Her er en stædig ræd, som har kæmpet med at lave en PC-film-optager-maskine
i mere end to år nu.
ADVARSEL: Man bliver aldrig tilfreds med kvaliteten - bare at opnå
VHS-kvalli, kan tage måneder. Køb en DVD standalone recorder, og slip for al
besværet.
Peter