LaserWriter 300 - toner?
Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 07-07-02 09:52

Hvor mange (A4) sider kan man mon forvente at kunne udskrive pr.
toner'ladning'?
Efter ca. 1000 sider begyndte min printer at lave en lodret sort stribe
- ca. 1 cm bred - omkring 1/3 inde på siden; omkring striben er der to
lodrette striber, hvori skriften er markant lysere.
Iht. manualen skal man i denne situstion udtage patronen og vippe
('rock') den, mesn den holdes vandret.
Det har jeg netop forsøgt - faktisk lykkedes det mig også at spilde
noget grafitpulver på gulvtæppet! :)
'Kuren' har hjulpet en smule, men ikke afgørende.
Er der andre idéer/erfaringer?

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Lars H. Fischer

Dato : 07-07-02 13:26

Hans H.V. Hansen wrote:
> [...]
> noget grafitpulver på gulvtæppet! :)
> 'Kuren' har hjulpet en smule, men ikke afgørende.

Hvis der ligefrem kom pulver ud, så lyder det mere som en defekt
toner... Min gamle 300'er skrev godt og vel 2000 sider uden problemer.
Nu er det jo så længe siden jeg havde printeren, men jeg kan huske jeg
vist nok havde en toner, der lavede det samme trick med den sorte
stribe....

Nok ikke anden udvej end en ny toner, de fås vist stadig til omkring
3-400,-

Hilsen
Lars H. Fischer

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 07-07-02 17:02

Lars H. Fischer <newsgroup@nospam.dk> wrote:
> Nok ikke anden udvej end en ny toner, de fås vist stadig til omkring
> 3-400,-

øh, hvor?
Sidst jeg kiggede efter så de ud til at koste 7 - 800,- + moms; hvis man
så blot kan påregne at udskrive 1.000 - 2.000 sider, bringer det jo
sideprisen noget i vejret! :)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 07-07-02 17:27

Hans H.V. Hansen <h2vh@post6.tele.dk> wrote:

> Sidst jeg kiggede efter så de ud til at koste 7 - 800,- + moms; hvis man

Ta' et kik på www.edbpriser.dk og led efter en toner med
modelbetegnelsen "ep-p" (eller er det ep-e den bruger?!) Begge typer
patroner er under alle omstændigheder meget brugte i alle mulige slags
printere og sælges af både Canon, Xerox, HP osv. Men de fåes også som
no-name produkt til kr. 430,- incl. moms.

Martin

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 07-07-02 19:06

Martin Bredthauer <mb@talent.dk> wrote:

> Ta' et kik på www.edbpriser.dk og led efter en toner med
> modelbetegnelsen "ep-p" (eller er det ep-e den bruger?!)

Det er ep-p. Sidst jeg købte en patron var hos metro, pris 479,- + moms
for en canon.

--
Mvh Nicolai Brandt

- http://www.robra.dk

Fra : Jakob Kusk

Dato : 07-07-02 21:44

> Det er ep-p. Sidst jeg købte en patron var hos metro, pris 479,- + moms
> for en canon.

På Teknisk Skole i Holstebro har vi et jættestort forbrug af ep-p
patronerne, og jeg kan ikke forestille mig, at det er ret meget anderledes
de fleste andre steder. Prøv at høre i en virksomhed eller
undervisningsinstitution du har noget med at gøre.

NB. bemærk lige, at undervisningsinstitutioner ikke må sælge ting og sager.
De må ikke konkurrere med private virksomheder.

/jakob

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-07-02 19:20

<http://www.edbpriser.dk> find en EP toner

> Sidst jeg kiggede efter så de ud til at koste 7 - 800,- + moms; hvis man
> så blot kan påregne at udskrive 1.000 - 2.000 sider, bringer det jo
> sideprisen noget i vejret! :)

Jeg har skrevet over 7000 siders text på min 4/600 med samme toner og
"motor" (nu er den dog begyndt at svigte og kræver en kærlig rystetur inden
udskrift)

Bolig søges i KBH Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-07-02 03:17

Hej Hans

Jeg har selv en Laserwriter 300 og har haft det i de sidste ca. 6 år nu,
og jeg er først på den tredie patron nu....

Der er to typer, du kan bruge til den, - Apples egen originale + den
tilsvarende HP toner. Jeg købte den som en demo printer, og forretningen
hævdede at den højst havde printet omkring 4-500 sider, - og det stemte
meget godt med det antal sider, jeg kørte på den første patron - ca. 4500
sider næsten udelukkende tekst i medium indstilling. Det var en original
Apple patron.

Apple patronen rækker i medium indstilling ca. 5000 sider ren tekst og
4000 sider i 80/20% tekst/grafik.
HPs patron rækker i medium instilling ca. 6000 sider i ren tekst og 4500
sider i 60/40% tekst/grafik.

Udover at HP patronen indeholder mere farvepulver, så er den faktisk også
billigere.

Så de 1000 sider er temmelig meget i underkanten af, hvad den burde, -
selv hvis du hele tiden kører i max. indstilling burde den kunne række
omkring 3000 sider i 50/50% tekst/grafik.

Det tyder meget på, at der simpelthen er en fejl i patronen, der gør, at
den har brugt mere pulver, end den skulle gøre. - Selv ved 100% grafik
skulle den række omkring 17-1800 sider i max. indstilling.

Så hvis jeg var dig, ville jeg nok tage patronen med ind til en Apple
forhandler og få ham til at kontrollere, at den er som den skal være. Og
er den ikke det, så må I jo finde ud af en form for bytte-løsning.

mvh. Erik Richard

"Hans H.V. Hansen" wrote:

> [...]
> noget grafitpulver på gulvtæppet! :)
> 'Kuren' har hjulpet en smule, men ikke afgørende.

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 08-07-02 11:14

> [...]
> forhandler og få ham til at kontrollere, at den er som den skal være. Og
> er den ikke det, så må I jo finde ud af en form for bytte-løsning.

Først tak for de mange gode råd fra alle, der har bidraget!
Heldigvis haster det ikke så voldsomt at finde en løsning - dels fordi
jeg ikke udskriver så meget, dels fordi jeg også har en (Color)
StyleWriter 1500, som jeg købte i Aarhus formedelst en tusse for nogle
år siden.

Hvad Erik Richards forslag angår, må jeg bemærke, at jeg købte printer +
original patron i marts '96, så forhandlerne vil sikkert være lidt lorne
ved en reklamation efter ca. 6 1/2 år - specielt da jeg vel kun kan
give mit ord på, at jeg har udskrevet så få sider(?)
I øvrigt bor jeg i Haderslev, hvorfra der vist er langt til nærmeste
Apple butik.

(Forresten er det så godt som udelukkende alm. tekst, jeg har udskrevet
på denne printer.)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-07-02 17:05

On Mon, 8 Jul 2002 12:14:03 +0200,
> [...]

> ved en reklamation efter ca. 6 1/2 år - specielt da jeg vel kun kan
> give mit ord på, at jeg har udskrevet så få sider(?)

Med apples laserwriter utility er detr let at dokumentere hvor mange
sider printeren har udskrevet

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 08-07-02 18:40

,,,
> Med apples laserwriter utility er detr let at dokumentere hvor mange
> sider printeren har udskrevet

Fortæl, fortæl! :)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-07-02 20:10

On Mon, 8 Jul 2002 19:40:26 +0200,

> Fortæl, fortæl! :)

åben programmet Apple Laserriter Utility PPC som enten findes på din
Mac OS 9 CD eller på installations disketterne til din LaserWriter.

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 08-07-02 20:27

> Apple Laserriter Utility PPC

Ikke for at træde i det, men hvis man leder efter Apple Printer
Utility-PPC så finder man det lidt hurtigere

--
Mvh Nicolai Brandt

- http://www.robra.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-07-02 22:54

On Mon, 8 Jul 2002 21:26:56 +0200, Nicolai Brandt <nicstone@mac.com> wrote:

> Ikke for at træde i det, men hvis man leder efter Apple Printer
> Utility-PPC så finder man det lidt hurtigere

Naturligvis - jeg har nuket Mac OS 9, så navnet var taget frit
efter hukommelsen.

--
venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... <icq:13138233>

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 08-07-02 22:47

> åben programmet Apple Laserriter Utility PPC som enten findes på din
> Mac OS 9 CD

Min OS CD hedder 7.6.1! :(

> eller på installations disketterne til din LaserWriter.

?:
Har lige kigget efter (der er ialt 4)
#1 indeholder 'Læs mig' + 'Installation'
#2 - 4 indeholder diverse fonte.

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-07-02 23:02

On Mon, 8 Jul 2002 23:47:00 +0200, Hans H.V. Hansen <h2vh@post6.tele.dk> wrote:

> Min OS CD hedder 7.6.1! :(

har kigget efter?

> ?:
> Har lige kigget efter (der er ialt 4)
> #1 indeholder 'Læs mig' + 'Installation'
> #2 - 4 indeholder diverse fonte.

kig i "tomme" arkiverene - jeg går ud fra at der er tale om samme SW
som til min LW4/600PS.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-07-02 06:00

Hej Morten

En Laserwriter 300 er ikke en PS printer, og der er meget stor forskel på den
software, der bruges af din 4/600 og så en LW 300. Jeg har originaldisketterne til
min LW 300, og der er ingen 'Apple Printer Utility'. Og svjh. kan den kun bruges
med PS printere.

Den installeres derimod sammen med LW 8 softwaren fra og med Mac OS 8.5.x

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-07-02 03:10

Hej Hans

"Hans H.V. Hansen" wrote:...

> [...]
> jeg ikke udskriver så meget, dels fordi jeg også har en (Color)
> StyleWriter 1500, som jeg købte i Aarhus formedelst en tusse for nogle

Tja, og jeg var dum nok til ikke at købe en, da de solgte restlageret
ud....(-:

> [...]
> ved en reklamation efter ca. 6 1/2 år - specielt da jeg vel kun kan
> give mit ord på, at jeg har udskrevet så få sider(?)

Hvis det stadig er den første patron, du er på på 6 1/2 år, så kan det just
ikke siges, du har brugt den meget, - og nej, jeg tror heller ikke, de vil
gøre noget ved en reklamation i det tilfælde.

Men mht. at se antallet af udskrifter, så kan man se det inde i selve
printeren, der er en tæller, der viser hvor mange prints, den har lavet.

> I øvrigt bor jeg i Haderslev, hvorfra der vist er langt til nærmeste
> Apple butik.

Tja... OfficeLine i Odense er vel den nærmeste....

> (Forresten er det så godt som udelukkende alm. tekst, jeg har udskrevet
> på denne printer.)

- Så lyder det da endnu værre.... - Jeg har et par gæt mere på, hvad der kan
være galt..., og det er, - at der ved et uheld ikke er kommet den mængde
pulver i patronen, som der reelt skulle være. - Og - at patronen har suget
fugt, så pulveret er klumpet sammen. - I alle tilfælde vil resultaterne blive
det samme.

mvh. Erik Richard

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 09-07-02 15:27

> Så de 1000 sider er temmelig meget i underkanten af, hvad den burde, -
> selv hvis du hele tiden kører i max. indstilling burde den kunne række
> omkring 3000 sider i 50/50% tekst/grafik.

Ja, nu har jeg fundet bøgerne frem!
Den skulle have en 'Toner Cartridge' M2045G/A - med et 'Yield' på 3.000.
Om 'Yield' står der:
"Projected number of pages printed with 5% coverage".

Jeg ved ikke lige, hvad "5% coverage" betyder, men jeg kan se, at min
'Udskriftstæthed'-vælger står i midterposition - og dér må den altid
have stået, for jeg vidste slet ikke, at den fandtes! [Jeg burde
åbenbart have fundet bøgerne frem noget før! :)]

Jeg har desuden (næsten) altid udskrevet i 'Sort og hvid'.

(Men jeg har altså indset, at det nok ikke hjælper at reklamere nu - så
ovenstående er 'just for the record'!)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-07-02 03:51

Hej Hans

"Hans H.V. Hansen" wrote:

> Den skulle have en 'Toner Cartridge' M2045G/A - med et 'Yield' på 3.000.

- svarende til en EP-P...

> [...]
> have stået, for jeg vidste slet ikke, at den fandtes! [Jeg burde
> åbenbart have fundet bøgerne frem noget før! :)]

Det betyder, at kun 5% af siden er dækket af sværte, hvis du flyttede alt
det sværtede sammen i en firkant på en A4 side...

Omsat til forståeligt tekst.... - svarer det til, at du bruger Times 12p
ellr New York 10p med en margin på 2,54cm (1" eng. Inch), enkelt
linieafstand og så skriver en ganske normal brødtekst. - I antal 'tegn' er
det ca. 2700 tegn pr. side.

Mætningsvælgeren skal stå i +25% i forhold til standard indstillingen, som
du har den stående til. Det svarer til ca. 70% mætning i forhold til den
max., en LW 300 kan præstere. De 70% er normal bogtrykskvalitet.

mvh. Erik Richard