Summasummarum momsafregning
Fra : flemming

Dato : 07-07-02 09:13

Hej !

Er der nogen der kan forklare mig, hvordan man laver momsafregning i
regnskabsprogrammet Summasummarum ?

Jeg havde lidt problemer med at anvende de teoretiske bogføringer. Dvs
momskonti, skal de ikke nulstilles efter hvert kvartal ? Og hvordan med
momsafregningskontoen. Skal den ikke benyttes? Har programmet nogle
automatiske funktioner som jeg ikke kender (manuelen er meget mangelfuld) ?

Jeg ønsker gerne 2-3 emails med eksempler, så jeg kan se om alle gør det
samme. Tak.

mvh
Flemming

Fra : flemming

Dato : 07-07-02 09:22

Hej igen.

Skal nævnes, at jeg havde problemer:

Jeg havde indgående moms retur fra januar kvartalet. Denne indgående moms
blev registreret med momsafregning, m.m. i april kvartal. Da jeg så
momsspecifikationen ultimo juni for april kvartal, så kunne jeg ikke forstå
hvorfor moms ikke passede. Det var fordi den trak den indgående moms fra
januar kvartalet fra i april kvartalet. Lidt kompliceret. Er det fordi
momsáfregningsbogføringer skal ske i samme kvartal som moms bogføres i, og
så kan programmet ikke finde ud af det ?
Eller er der en special funktion i programmet ?

Eksempler på bogføringer og evt anvendelse af funktioner til momsafregning i
programmet i efterlyses !
Tak

mvh
Flemming

?

Fra : carl munk

Dato : 07-07-02 22:10

"flemming" <fvestergaard@sol.dk> wrote in message news:<3d27fa1e$0$12683$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> Hej !
>
> Er der nogen der kan forklare mig, hvordan man laver momsafregning i
> regnskabsprogrammet Summasummarum ?

Hvad med at kontakte programmøren http://www.stoneware.dk/
E-mail
Har du spørgsmål, du ikke kan få besvaret på hjemmesiden, kan du sende
en e-mail til stone@stoneware.dk
Postadresse
Stone's Software
v/ Steen Hjelmstrand
Borgmester Jensens Allé 37, 1.tv.
2100 København Ø

Fra : Ove Hansen

Dato : 08-07-02 08:00

"flemming" <fvestergaard@sol.dk> wrote in message
> Hej !
>
> Er der nogen der kan forklare mig, hvordan man laver momsafregning i
> regnskabsprogrammet Summasummarum ?
[klip...]

Jeg ved ikke, hvordan SummaSummarum virker, men normalt skal moms behandles
således:

I løbet af kvartalet krediteres 'momskøb' på "Konto for købsmoms", og
'momssalg' debiteres på "Konto for salgsmoms". Når kvartalet er gået,
debiteres saldoen på "Konto for købsmoms" på "Konto for købsmoms", og det
samme beløb krediteres på "Konto for momsafregning". Samtidig krediteres
saldoen på "Konto for salgsmoms" på "Konto for salgsmoms", og det samme
beløb debiteres på "Konto for momsafregning". Nu er saldoen på "Konto for
købsmoms" og saldoen på "Konto for salgsmoms" 0 (nul) kroner, bortset fra
nogle få øre. Saldoen på "Konto for momsafregning" er nu det beløb, du skal
afregne til Told og Skat senere. Når afregningens time kommer, skal du
debitere "Konto for momsafregning" og kreditere kasse, bank eller giro -
afhængig af betalingsformen.
/Ove

Fra : Michael Bruun

Dato : 08-07-02 09:31

"Ove Hansen" <prominent@prominentdata.dk> wrote in message
> [...]
> skal du debitere "Konto for momsafregning" og kreditere kasse,
> bank eller giro - afhængig af betalingsformen.

Momsafregningen skal være i hele kroner - så hvordan håndteres øre-beløbet
på kontoen egentlig?

Michael
--
The trouble with the world is that the stupid are cocksure
and the intelligent are full of doubt. --Bertrand Russel

Fra : Karsten Jensen

Dato : 08-07-02 11:07

"Michael Bruun" <mibr@nospam.e-box.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> The trouble with the world is that the stupid are cocksure
> and the intelligent are full of doubt. --Bertrand Russel

I forbindelse med nul-stilling af momskonto efter årsafslutning reguleres
differencen over kono for øreafrunding eller kassedifferencer.

Mvh
Karsten Jensen