Hvem skal betale ?
Fra : Lauridsen

Dato : 07-07-02 08:40

Hej
Vi havde lige en lille diskussion igår aftes ang. følgende:
På arbejdet forleden, gik strømforsyningen i vores ene server og en kollega
blev bedt om at køre fra Odense til Århus for at hente en ny. Undervejs
bliver han fotograferet og chefen kan nu se frem til at modtage et brev med
en fartbøde. Han kørte ca. 62-62 km/t, hvor man må køre 50 km/t.

Hvem skal betale ?
Umiddelbart vil jeg sige ham der kører bilen, men har firmaet nogen
forpligtelser i den forbindelse ?

Mvh.
Lars

Fra : Peter G C

Dato : 07-07-02 12:13

Lauridsen <dsl30271@vip.cybercity.dk> skrev:

[klip]

> Hvem skal betale ?

Bilisten.

> Umiddelbart vil jeg sige ham der kører bilen, men har firmaet nogen
> forpligtelser i den forbindelse ?

Bilisten skal som nævnt betale, med mindre andet er aftalt. Betaler firmaet,
beskattes bilisten heraf og firmaet kan ikke fradrage bøden, skattemæssigt.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Ivar Madsen

Dato : 07-07-02 14:50

On Sun, 7 Jul 2002 13:13:28 +0200, "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>Bilisten skal som nævnt betale, med mindre andet er aftalt. Betaler firmaet,
>beskattes bilisten heraf og firmaet kan ikke fradrage bøden, skattemæssigt.

Det er vel det samme med pakeringsafgifter, betaler vognmanden dem for
chaufføren, så skal der betales skat af det?

--
news.milli.dk fører pga. HD problem på min arbejdsmaskine
kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.

Fra : Peter G C

Dato : 07-07-02 14:55

Ivar Madsen <news-12-04-02@milli.dk> skrev:

[klip]

> Det er vel det samme med pakeringsafgifter, betaler vognmanden dem for
> chaufføren, så skal der betales skat af det?

Ikke nødvendigvis....

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Henning Makholm

Dato : 07-07-02 16:47

Scripsit "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk>

> Bilisten skal som nævnt betale, med mindre andet er aftalt.

Man kan ikke gyldigt aftale at andre end den skyldige skal betale en bøde.

--
Henning Makholm "*Tak* for de ord. *Nu* vinker nobelprisen forude."

Fra : Peter G C

Dato : 07-07-02 17:09

Henning Makholm <henning@makholm.net> skrev:

[klip]

> Man kan ikke gyldigt aftale at andre end den skyldige skal betale en
> bøde.

Efterfølgende kan man da godt aftale med arbejdsgiveren, at man får en
godtgørelse eller noget lignende.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 07-07-02 17:20

Peter G C wrote:

> Henning Makholm <henning@makholm.net> skrev:
>
> [klip]

> Efterfølgende kan man da godt aftale med arbejdsgiveren, at man får en
> godtgørelse eller noget lignende.

Ikke uden beskatning ved modtageren.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen