Andet multimedie
Flere scannede billeder til eet
Fra : Jens Juul Andersen

Dato : 06-07-02 22:22

Hej gruppe

Kan Photoshop 6 sammensætte flere billeder som overlapper hinanden til eet
billede ?
Jeg har scannet et kort i A3 ad 2 gange. Altså 2 A4 scanninger som overlapper.
Kan disse 2 sættes sammen i Photoshop på samme måde som man gør hvis man har
taget 2 billeder med digitalcamera som panoramabilleder og lader cameraets
program sammensætte dem.
Kan Photoshop gøre det samme ?

Jens Juul Andersen

e mail: jens.juul@jja.dk
Http://www.JJA.dk

Fra : Madsen

Dato : 06-07-02 22:37

Jens Juul Andersen skrev:

> [...]
> som man gør hvis man har taget 2 billeder med digitalcamera som
> panoramabilleder og lader cameraets program sammensætte dem.

Ja, det kan den godt. Måske ikke lige så nemt som med de programmer
der decideret er beregnet til det, men det kan godt lade sig gøre i
Photoshop alligevel.
Du kunne åbne den ene halvdel af kortet og så udvide lærredet til den
side hvor du vil have nr. 2 kort indsat. (Funktionen hedder Image >
Canvas Size i den engelske Photoshop).
Når lærredet er udvidet kan du så åbne den anden halvdel, markere
det hele med Ctrl + A og så enten trække det markerede over i
billede nr. 1 eller kopiere med Ctrl + C og indsætte i billede 1
med Ctrl + V.
Nu har du begge kort i det samme dokument og nu gælder det "kun" om
at få dem placeret så det ser rigtigt ud.

Madsen.

Fra : Jens Juul Andersen

Dato : 07-07-02 00:11

Tak Madsen for dit råd.

Den metode bruger jeg også.
Men jeg håbede at Photoshop kunne smmensætte de to lag så de passer nøjagtigt
sammen.
Altså uden først at skulle beskære begge lag nøjagtigt.

Venlig hilsen
Jens Juul Andersen

e mail: jens.juul@jja.dk
Http://www.JJA.dk

Fra : Niels Andersen

Dato : 07-07-02 10:30

Jens Juul Andersen wrote in <3D2778ED.1F23844D@jja.dk>:
> Den metode bruger jeg også.
> Men jeg håbede at Photoshop kunne smmensætte de to lag så de passer
> nøjagtigt sammen.
> Altså uden først at skulle beskære begge lag nøjagtigt.

Altså du mener at de er delt præcist det samme sted? Det behøver du skam
heller ikke. Og hvis ikke det er *præcist* lodret eller vandret, så er det
faktisk bedst at lade være.

Start med at rotere lagene så de passer sammen på det på. Skaleringen
skulle gerne passe, når det er scannet. :)

Gør det øverste lag 50% gennemsigtigt, og få det til at passe nogenlunde
sammen.
Gør det øverste lag 100% synligt igen, og sæt blending mode til difference.
Så kan du fin-justere. Sæt blending mode til normal igen.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Jens Juul Andersen

Dato : 07-07-02 15:14

Tak Niels
Det gør det jo noget nemmere med gennemsigtighed i et af lagene.
Tak for tippet.