Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Panoramabilleder med Smartmedia kort
Fra : Søren Lund

Dato : 06-07-02 20:21

Er der nogen der ved om man skal bruge specielle Smartmedia kort hvis man
skal lave panoramabilleder med et Olympus Kamera.

Mon Sandisk Smartmedia er OK ?

Søren

Fra : Thomas Munk

Dato : 07-07-02 07:40

"Søren Lund" <srl@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der ved om man skal bruge specielle Smartmedia kort hvis man
> skal lave panoramabilleder med et Olympus Kamera.
>
> Mon Sandisk Smartmedia er OK ?

Så vidt jeg ved er det en funktion som ligger på originale SM-kort fra
Olympus (og som sikkert kun fungerer på Olympus-kameraer).

Fra : Jesper Amstrup

Dato : 07-07-02 08:14

Hvis man er eventyrlysten kan man "hacke" smartmedia kort af andre
fabrikater så de også kan bruges med Olympus panorama funktion. Hmmmm....
jeg kan ikke lige huske URL'en prøv at søge i gruppen - det har været nævnt
før.

Jesper

Fra : 120100700

Dato : 07-07-02 09:34

Øhhh !
Måske er jeg dum - men er panoramabilleder ikke et spørgsmål om kamera, og
ikke kort ??
Mit G2 tager da udmærket panoramabilleder uanset om jeg anvender mit 32 mb
kort eller mit IBM 1 gb kort.
Men dette er måske endnu en grund til at tænke sig om, inden man vælger
digitalkamera ??

mvh
120100700

Fra : Peter Sørensen

Dato : 09-07-02 14:45

In article <3d27fdf1$0$12695$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, 120100700
@mail.dk says...
> [...]
> kort eller mit IBM 1 gb kort.
> Men dette er måske endnu en grund til at tænke sig om, inden man vælger

IMHO, nej, der er ikke noget reelt problem med Olympus, slet ikke når
man tager de fordel Olympus har mht. batterier ifht. f.eks Sony/Cannon.

Olympus har lavet et "Sony-trick"* mht. til indbygget panorama funktion.
Kun med Olympus (eller et hack'et kort 3. parts kort
http://www.geocities.com/roberthaus/pan/index.html) kan man bruge den
panorama funktion der er indbygget i kameraet.

Men, man kan jo bare istedet bruge et andet efterbehandlingsprogram end
det der følger med Olympus kameraet. F.eks.
http://www.panoramafactory.com/ det kan bruges til alle typer
billeder/kameraer (incl. indskannede analog billeder)

* Sony bruger deres egen MemoryStick memory kort og specielle batterier,
IMHO en rigtig dårlig måde at binde forbrugeren på, prøv bare at se
prisen på en MemoryStick ifht. CF el. SM.

Andre, f.eks Cannon IXUS, bruger standard memory kort MEN specielle
(hunde dyre) batterier, vil man tage mange billeder skal man ud og
investere en mindre formue i ekstra batterier. Da jeg købt kamera for
ca. 1år siden checked jeg et Nikon Coolpix, her kostede extra
batteri+lader på den forkerte side af 1000kr....

Olympus bruger standard AA-batterier (under 100kr for et sæt opladelige
) og SmartMedia kort.

--
Peter Sørensen
nwc@europe.com

The solution to many problems lies in having somebody else do the work.
[Andrew S. Tanenbaum]

Fra : Kaj E. Sørensen

Dato : 07-07-02 14:57

Søren Lund <srl@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d2742ff$0$16818$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Er der nogen der ved om man skal bruge specielle Smartmedia kort hvis man
> skal lave panoramabilleder med et Olympus Kamera.
>
> Mon Sandisk Smartmedia er OK ?
>

> Søren

Jeg har et originalt Olympus kort, og det er ok med panorama, men jeg har
købt nogle uoriginale i Hongkong, og de kan ikke bruges til panorama.
Kameraet er Olympus 2040.

Fra : Søren

Dato : 07-07-02 15:27

Mon det Smartmedia kort der følger med et nyt Olympus kamera, kan bruges til
Panorama optagelser.
Jeg regner med at købe et Olympus 720UZ, når det kommer i handlen i løbet af
en måneds tid.
Jeg ved godt der ikke kan være så mange billeder på et 16 MB kort, men det
var bare for at prøve denne Panoramafunktion.

Fra : Tom Wagner

Dato : 07-07-02 19:09

On Sun, 7 Jul 2002 15:57:06 +0200, "Kaj E. Sørensen"
>Jeg har et originalt Olympus kort, og det er ok med panorama, men jeg har
>købt nogle uoriginale i Hongkong, og de kan ikke bruges til panorama.
>Kameraet er Olympus 2040.

Betingelsen for at kunne anvende Olympus's egen panoramafunktionen
(lodrette blå markeringsstriber på skærmen, der viser overlapning,
låsning af tid/blænde, sammensyning i Camediasoftwaren) er, at man har
et originalt Olympus kort, eller selv har modificeret et uoriginalt
kort ved at redigere i kortets header.

Interesserede kan læse mere her:
http://www.geocities.com/roberthaus/pan/

Der findes mange andre muligheder for at sy enkeltbilleder sammen til
et panorama, bl.a. har programmet Jasc After Shot denne mulighed.

Tom

Fra : Thf

Dato : 08-07-02 16:22

>Interesserede kan læse mere her:
>http://www.geocities.com/roberthaus/pan/
>
>Der findes mange andre muligheder for at sy enkeltbilleder sammen til
>et panorama, bl.a. har programmet Jasc After Shot denne mulighed.
Rigtigt, der findes en del progs der kan klare problemet uden at man
behøves Olumpus SMcard, men men det medfølgende program og
original SMcard er det en leg, autostich fungerede perfekt da jeg i
sin tid prøvede det med et C-990.

--
Brøndby
MVH THF Cessna 182S

Fra : Britta og Torben

Dato : 07-07-02 19:00

Hej.

Kun originale Olympus kort understøtter Panorama optagelser.Dog kan
uoriginale kort (ad sindrig vej)ændres,så de også kan bruges.

Hilsen

Torben

Fra : Jakob L. Nielsen

Dato : 08-07-02 18:45

> Kun originale Olympus kort understøtter Panorama optagelser.Dog kan
> uoriginale kort (ad sindrig vej)ændres,så de også kan bruges.
>
> Hilsen
>
> Torben

Hvordan ????