9.1: At opgradere... eller ej?
Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 13-02-01 19:13

http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=9689&showRatings=

Læs anmeldelserne. ENtek er folk vilde med det, elelr også melder de om
fejl og datatab, ouch!

Jeg må sige at jeg ikke umidelbart har lyst til at opgradere... :(

--
- Peter

http://www.titancity.com/lib/
- et friere, billigere og BEDRE Danmark!

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-02-01 19:25

DJ Supreme / Peter Perlsø <root@NOSPAM.com> wrote:

> [...]
> fejl og datatab, ouch!
>
> Jeg må sige at jeg ikke umidelbart har lyst til at opgradere... :(

JEG synes, at det er en rigtigt god opgradering. Den er tydeligt
hurtigere til at skifte mellem programmer og så har jeg også oplevet den
som stabil.

Der er dog lidt bøvl med Microsoft Office 2001, da IE5 crasher, hvis den
startes efter Entourage.

--
René

Fra : Jesper

Dato : 13-02-01 19:34

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> [...]

Det må jo komme an på en prøve Peter - eller er du bange for det hele
explomderer? ))

> [...]
> som stabil.
>
> Der er dog lidt bøvl med Microsoft Office 2001, da IE5 crasher, hvis den

Det problem havde jeg nu også under OS 9.0.4. Jeg har også oplevet det
samme problem med OE og IE... Det er blevet en vane.
Men jeg synes også det er en rigtig god opgradering til min Beige G3.
Den kører væsentligt mere stabilt og 'booter' noget hurtigere.
Jeg havde ellers forventet en del problemer idet jeg tog chancen og
installerede opgraderingen på en godt rodet harddisk med diverse ekstra
udvidelser etc. - men det kørte bare.

--
mvh Jesper

Besøg Biddet Online: <URL:http://homepage.mac.com/biddet>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-02-01 19:52

Jesper <jmfink@mac.com> wrote:

> Det problem havde jeg nu også under OS 9.0.4. Jeg har også oplevet det
> samme problem med OE og IE... Det er blevet en vane.

Jeg havde samme problem, men løsningen var at bruge den IE5, som var på
Office CD'en. Det kunne være, at jeg skulle prøve dette igen...

> [...]
> Jeg havde ellers forventet en del problemer idet jeg tog chancen og
> installerede opgraderingen på en godt rodet harddisk med diverse ekstra

Jeg tog dog den helt store tur med formatering og komplet
reinstallering. Et kæmpe arbejde, som ikke er helt afsluttet endnu

--
René

Fra : Jesper

Dato : 13-02-01 20:10

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Jeg havde samme problem, men løsningen var at bruge den IE5, som var på
> Office CD'en. Det kunne være, at jeg skulle prøve dette igen...

Ja - jeg har set at der ligger en mappe på cd'en - det er måske også
derfor - pga. problemer med den 'gamle' - den ligger der? Hmm.... meget
suspekt! :-|

> Jeg tog dog den helt store tur med formatering og komplet
> reinstallering. Et kæmpe arbejde, som ikke er helt afsluttet endnu

Det gjorde jeg også før i tiden. Så føler man at det er gjort rigtigt!
Og det er en god følelse...

Det gider jeg ikke mere.

Jeg har også lige installeret en ny HD hvor jeg bare har kopieret ravl
og krat over på den og så rydde lidt op med diskwarrior. Jeg har nok
været heldig; det kørte bare...

Fra : David Blangstrup

Dato : 13-02-01 20:44

On Tue, 13 Feb 2001 20:09:50 +0100, Jesper wrote
(in message <1eosahz.9nxtfhp4w9eN%jmfink@mac.com>):

> [...]
>
> Jeg har også lige installeret en ny HD hvor jeg bare har kopieret ravl
> og krat over på den og så rydde lidt op med diskwarrior. Jeg har nok

9.1 er en fed opgrade! Mærkbart hurtigere, mere stabil, og jeg har ingen
problemer haft med MIE og Entourage, uanset hvilken rækkefølge jeg starter
dem i.

--

- David

reply to firstname@lastname.dk

http://david.blangstrup.dk

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 14-02-01 13:16

David Blangstrup <non@sense.dk> wrote:

> 9.1 er en fed opgrade! Mærkbart hurtigere, mere stabil, og jeg har ingen
> problemer haft med MIE og Entourage, uanset hvilken rækkefølge jeg starter
> dem i.

Hvordan er boottiden, sammenlignet med 9.0.4? hvor mange sekunder vinder
du?

Fra : David Blangstrup

Dato : 14-02-01 14:45

On Wed, 14 Feb 2001 13:15:56 +0100, DJ_Supreme_/_Peter_Perlsø wrote
(in message <1eotlw0.1e0ahj2irjr0gN@9.ppp1-5.worldonline.dk>):

> Hvordan er boottiden, sammenlignet med 9.0.4? hvor mange sekunder vinder
> du?

Har ikke talt sekunder, jeg ved ikke, det er også forskelligt hvor meget jeg
har 'hældt på' systemet, men OVERALL kan du VIRKELIG mærke en forskel! Prøv!
Det er den mest mærkbare update siden jeg startede med 8.1 mht hastighed og
stabilitet. Jeg har INGEN vrøvl overhovedet!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-02-01 15:48

Hej Peter

David har fuldstændig ret!!

Et tip til, hvordan du kan undgå evt. problemer, kan være følgende: Komprimer
din nuværende systemmappe, så du har den liggende fuldstændig intakt på en HD.

Start derefter fra 9.0 system CD'en og kør opdateringen. Du må ikke køre
opdateringen direkte fra den åbnede .smi fil. Kopier den åbnede mappe fra .smi
filen over på HD'en - allerhelst fra en anden disk eller partition.

Eller endnu bedre, lav en bootdisk med systemmappen fra din 9.0 CD og indholdet
fra .xmi mappen og start fra den og opdater. Blot følg den procedure, jeg
anbefalede Ben at bruge.

Det tog mig alt-i-alt 35 min. at lave en bootdisk og opdatere, og jeg har ikke
haft _et_eneste_ problem med 9.1 (udover dem jeg fik med forsøgene med switching
mellem systemer).

Mht. boottid, så er min G3 blevet ca. 30% hurtigere i opstart med Conflict
Catcher 8.07, mens den med Udvidelseskontrol var ca. lige så lang tid om opstart
som med 9.0.4. Det skal lige sige, at mit system fylder godt 422mb. Så det kan
virkelig mærkes i opstarten. På min 7600, hvor jeg har 9.1US tager det ca. 60
sek. om opstart med et system på knap 320mb. Og på min 7200/90 tager det ca. 70
sek. med 9.1US og et system på knap 250mb. Hvis jeg så yderligere har Virex 6.1
aktiv til scanning ved start, skal jeg lægge hhv 75 og 90 sek. yderligere til.

Og skulle du mod forventning få problemer med 9.1, så har du jo den komprimerede
9.0.4, som du så bare kan pakke ud og smide 9.1 systemmappen i papirkurven og
igen starte fra 9.0.4, og du har jo også beholdt alle dine orig. indstillinger.
- Ikke noget med at skulle flytte ting og sager frem og tilbaage....

mvh. ERik Richard

David Blangstrup wrote:

> [...]
> Det er den mest mærkbare update siden jeg startede med 8.1 mht hastighed og
> stabilitet. Jeg har INGEN vrøvl overhovedet!

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Jakob Højer Kristens~

Dato : 14-02-01 19:29

Jeg overvejer at fylde systemet på en 4400 med 96 mb ram men jeg ved sgu
ikke rigtigt om den kan trække det. Jeg har i en anden tråd fået den
anbefaling at det godt kan betale sig men hvor lidt ram kan man barbere
den ned til ? Mit OS 8.6 fylder bruger ca 20 mb.

Hvis jeg gør det er det så ligemeget om det er den danske eller den
engelske version jeg installerer?

MVH

Jakob H K
The Lord in His wisdom made the fly
And then forgot to tell us why.

OGDEN NASH

Fra : Martin Edlich

Dato : 14-02-01 21:59

In article <1eou3sh.2y2k8fum9e0nN%n94jhk@xxxnat.ou.dk>,
n94jhk@xxxnat.ou.dk (Jakob Højer Kristensen) wrote:

> Mit OS 8.6 fylder bruger ca 20 mb.

Det gør OS 9.1 på min 4400 ca også.
Jeg har ikke barberet den voldsomt, men har også installeret en del 3.
parts udvidelser.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Jakob Højer Kristens~

Dato : 15-02-01 08:32

Tak for det jeg bliver mere og mere overbevist

MVH

Jakob

Fra : Jakob Højer Kristens~

Dato : 14-02-01 19:28

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-02-01 04:05

Hej Jakob

> [...]
> anbefaling at det godt kan betale sig men hvor lidt ram kan man barbere
> den ned til ? Mit OS 8.6 fylder bruger ca 20 mb.

Du kan roligt, - og jeg vil endda stærkt anbefale det, - installere en 9.1 på en
4400. Og du har RAM nok til det. Jeg har selv installeret 9.1US på en gammel PM
7200/90mhz og det kører aldeles forrygende godt og stabilt. - Den er en smule
langsommere i opstart, men når den er klar, er den væsentlig hurtigere end selv
en 7.6.1!

> Hvis jeg gør det er det så ligemeget om det er den danske eller den
> engelske version jeg installerer?

På min 7200 fylder systemet 27.6mb, og den er faktisk slet ikke 'barberet på ret
mange punkter, - kun alt, hvad der har med USB og Firewire og alle de for mig
ubrugelige printerdrivere er fjernet. Og så har jeg kun 56mb RAM i den 'gamle',
og jeg kører med MS Office 2001 på den uden det mindste slinger i valsen.

Så du kan roligt gøre 'springet'
mvh. Eirk Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Jakob Højer Kristens~

Dato : 15-02-01 08:32

Tak for svaret

Jakob

Fra : Jesper

Dato : 15-02-01 18:43

Jakob Højer Kristensen <n94jhk@xxxnat.ou.dk> wrote:

> [...]
> den ned til ? Mit OS 8.6 fylder bruger ca 20 mb.
>
> Hvis jeg gør det er det så ligemeget om det er den danske eller den

På min G3 bruger 9.1US 21,7 mb med VM og ca. 30 mb uden VM.
Jeg kan godt anbefale opgraderingen - har ingen problemer haft.
Det ville aldrig skade at prøve det.

Fra : Erik Aalund

Dato : 16-02-01 10:53

Jesper <jmfink@mac.com> wrote:

> På min G3 bruger 9.1US 21,7 mb med VM og ca. 30 mb uden VM.
> Jeg kan godt anbefale opgraderingen - har ingen problemer haft.
> Det ville aldrig skade at prøve det.

En reformatering af hardisken og nyinstallering af 9.1, medfører
er forbrug på ca. 47MB uden VM og omkring 30 med VM.

Og jeg har faktisk ikke installeret mange andre programmer på
nuværende tidspunkt. Jeg har dog ej heller fjernet standard installeret
udvidelser, som jeg ike skal bruge endnu.

iMac, Rev A, 196MB RAM.
--
Venlig Hilsen
Erik Aalund

Fra : Jesper

Dato : 16-02-01 12:12

Erik Aalund <mail@erik-aalund.dk> wrote:

> En reformatering af hardisken og nyinstallering af 9.1, medfører
> er forbrug på ca. 47MB uden VM og omkring 30 med VM.

Det skyldes bla. at iMacs (o nyere) har ROM i RAM. Dvs. at de typisk
bruger 4 mb RAM mere end ældre powermacs.

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 14-02-01 13:16

Jesper <jmfink@mac.com> wrote:

> Det må jo komme an på en prøve Peter - eller er du bange for det hele
> explomderer? ))

Jeg har store mængder data, som jeg ikke ønsker at spilel russisk
roulette med.... derfor. Desuden er min tid kostbar, 9.0.4 kører OK, og
jeg vil ikek bruge en uge på at komme godt igang med et nyt system efetr
reninstallation osv.

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 15-02-01 08:05

> [...]

> roulette med.... derfor. Desuden er min tid kostbar, 9.0.4 kører OK, og
> jeg vil ikek bruge en uge på at komme godt igang med et nyt system efetr

Hvis det kører fint, så er der vel ingen grund til at opdatere?
His du har problemer med 9.0.4, så opdater.
For mit vedkommende har det været en klar gevinst mht stabiliteten: I de
sidste små to uger, der er gået siden jeg opdaterede, har jeg haft 1
frysnig og to gange hvor finder begik selvmord; det var dagsdosis på en
god dag med 9.0-9.0.4, på en dårlig dag var det rationen pr. time.

mvh.
Kaj.

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 15-02-01 12:01

Kaj Christiansen <absolut.ingen@spam.dk> wrote:

> Hvis det kører fint, så er der vel ingen grund til at opdatere?

Nej, men

1) IE bomber af og til
2) jeg vil gerne have nogle steroider i min Mac! :)

> [...]
> frysnig og to gange hvor finder begik selvmord; det var dagsdosis på en
> god dag med 9.0-9.0.4, på en dårlig dag var det rationen pr. time.

Ouch.

Jeg har lige læst Technoten til Mac OS 9.1.

Der er rettet i massevis af fejl. Det er virkelig lækkert!

Fra : Jesper

Dato : 15-02-01 18:50

> [...]

> roulette med.... derfor. Desuden er min tid kostbar, 9.0.4 kører OK, og
> jeg vil ikek bruge en uge på at komme godt igang med et nyt system efetr

OK! Men har du ikke en ekstra disk eller partition du kan prøve systemet
på? Det ville jo være ærgerligt hvis OS 9.1 viser sig at køre endnu
hurtigere på din G4 og du aldrig får det prøvet... På den anden side kan
du også finde ud af om det evt. skulle køre ad h... til...

OT:
PS: Peter, hvornår laver du en ordbog så alle andre kan forstår dine små
'finurlige stavemåder', som f.eks.:
ikek = ikke ?
spilel = spille ?
efetr = efter ?

- elelr måsek sdidre dien tsater frokret?

)))))))

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 15-02-01 21:26

Jesper <jmfink@mac.com> wrote:

> OK! Men har du ikke en ekstra disk eller partition du kan prøve systemet
> på? Det ville jo være ærgerligt hvis OS 9.1 viser sig at køre endnu
> hurtigere på din G4 og du aldrig får det prøvet...

True. Jeg har en iMac/Snow, som heg nok vil bruge som testbed. Men nu er
der ikek langt til OS X.

På den anden side kan
> du også finde ud af om det evt. skulle køre ad h... til...

Netop.

> OT:
> PS: Peter, hvornår laver du en ordbog så alle andre kan forstår dine små
> 'finurlige stavemåder', som f.eks.:
> ikek = ikke ?

Ja. Det er slåfejl. Jeg er ikke så perfektionistisk når det kommer til
stavningen på USENET.

> spilel = spille ?

ja.

> efetr = efter ?

ja.

> - elelr måsek sdidre dien tsater frokret?

Nej det er bare mine fingre, samt at jeg aldrig har lært
tifingertastning.

Fra : Jesper

Dato : 15-02-01 22:36

DJ Supreme / Peter Perlsø <root@NOSPAM.com> wrote:

> True. Jeg har en iMac/Snow, som heg nok vil bruge som testbed. Men nu er
> der ikek langt til OS X.

Nej - det er vel noget vi alle ser frem til?

> Nej det er bare mine fingre, samt at jeg aldrig har lært
> tifingertastning.

That makes two of us...

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 16-02-01 00:45

Jesper <jmfink@mac.com> wrote:

> Nej - det er vel noget vi alle ser frem til?

Selbstverständlich, mein herr!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-02-01 23:14

Hej René

Jeg kan kun give dig ret. Efter at jeg har opgraderet/opdateret til 9.1DK og
US, så har jeg faktisk ikke haft et eneste problem, som ikke skyldes min
egen fejl med en inkompatibilitet i et program, som jeg godt vidste var der
i forvejen, - meeen man skal jo liiige prøve...-)

Mht. Office 2001, så tror jeg mere, det er Office, der har et problem end
det er OS 9.1. Jeg har en enkelt gang oplevet at Office (Word) sluttede med
en uventet quit, men efter at have sat RAMforbruget op til 30mb, så har den
kørt stabilt siden.

Der er en konflikt mellem Entourage og OE, - det har jeg fået flere
rapporter om fra de udenlandske lister, jeg er med på. tilsyneladende
skyldes det nogle af de 'SharedLibs', som begge programmer benytter sig af.
OE kan ikke registrere, at en bestemt SL kan bruges af flere programmer
samtidig, men det kan Entourage godt.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-02-01 17:53

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Der er dog lidt bøvl med Microsoft Office 2001, da IE5 crasher, hvis den
> startes efter Entourage.

Du bør tilføje _stadig_. Brug den version af IE der ligger på Office
CD'en - Enturage IE (office2001) bruger version 5.03 af "Microsoft
Internet Library", mens den "gamle" version af OE og IE bruger version
5.02 - deraf problemet.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Rigtige mænd tager ikke backup!

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 15-02-01 01:38

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> [...]
> CD'en - Enturage IE (office2001) bruger version 5.03 af "Microsoft
> Internet Library", mens den "gamle" version af OE og IE bruger version

Så er da altså her problemet ligger. Jeg skal fluks prøve det.

--
René

Fra : Erik Aalund

Dato : 15-02-01 13:21

> [...]

> CD'en - Enturage IE (office2001) bruger version 5.03 af "Microsoft
> Internet Library", mens den "gamle" version af OE og IE bruger version

Hvad så hvs man installerer IE fra 9.1 installations cd-en?

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-02-01 21:25

Erik Aalund <mail@erik-aalund.dk> wrote:

> Hvad så hvs man installerer IE fra 9.1 installations cd-en?

Jeg har ver. 5.0.2 i min udvidelsesmappe.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Ben Knudsen /NNFBEN

Dato : 13-02-01 21:01

root@nospam.com,Ny-Internet writes:
>Læs anmeldelserne. ENtek er folk vilde med det, elelr også melder de om
>fejl og datatab, ouch!

Det har IKKE forbedret stabiliteten på min pismo - tværtimod. Jeg havde
stort set aldrig crash under 9.04, men det har jeg med 9.1. Så vidt jeg
kan se er det især i forbindelse med "vågeblus" eller IE5 at der opstår
probs - typisk i form af totale frysninger, hvor pointeren er naglet til
skærmen og kun en brutal genstart løser problemet... sådan ser det altså
ud hos mig

Mvh Ben

Fra : Martin Petersen

Dato : 13-02-01 21:51

Ben Knudsen /NNFBEN <ben@net.dialog.dk> wrote:

> med "vågeblus" eller IE5 at der opstår
> probs -

Jeg har set et tips på en US-mac-side om at det er meget klogt at quitte
IE5 omkring vågeblus. Og jeg må indrømme at det har hjulpet mig meget.
Prøv at se om det ikke kan bedre situationen: Lad aldrig IE sove, dræb
den helt!

martin

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-02-01 23:51

Hej Ben

Lige et par spørgsmål...
Har du opdateret _oveni_ dit bestående system DK, US, eller IE?
Bootede du fra system CD og installerede fra en opd. der lå på harddisken?

Jeg har fået to spørgsmål omkring det samme netop på en Pismo og et
spørgsmål på en Lombard. I alle tre tilfælde havde de opdateret oveni et
bestående system ( 2 US 9.0.4 og 1 IE 9.0) uden at boote fra en system CD.

Et godt tip, hvis du (og andre) har adgang til en brænder, så lav en boot
CD i en Temporay Disk i Toast 4.x. Åbn den i Toast ved at klikke på Mount'.
Quit Toast uden at slette tempdisken. Kopier systemmappen fra din 9.0 CD
over til den temporære disk. Kopier også indholdet af den åbnede _fulde_
.smi fil til tempdisken.

Åbn igen Toast og træk den temporære disk over på Toast, klik på 'Data' og
afkryds 'Make bootable'. Klik OK og brænd en CD.

Start så computeren fra denne CD og kør installeren igen.

Hvis man opdaterer uden at starte fra en system CD, er der tilsyneladende
nogle filer, der ikke bliver inaktiveret, og de kan derfor ikke opdateres
fuldt ud - eller de bliver slet ikke opdaterede.

mvh. Eirk Richard

Fra : Ben Knudsen /NNFBEN

Dato : 14-02-01 10:29

kml.ers@mail1.stofanet.dk,Ny-Internet writes:
>Hvis man opdaterer uden at starte fra en system CD, er der tilsyneladende
>nogle filer, der ikke bliver inaktiveret, og de kan derfor ikke opdateres
>fuldt ud - eller de bliver slet ikke opdaterede.

Hmmm... så vidt jeg husker, rebootede maskinen da selv, før den begyndte
at installere. Men det er da et forsøg værd at prøve med din metode - jeg
havde alligevel beluttet mig for at begynde forfra med en clean install.

I øvrigt: jeg installerede en 9.1 oveni en 9.04 - begge danske

Mvh Ben

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-02-01 17:53

> [...]

> fejl og datatab, ouch!
>
> Jeg må sige at jeg ikke umidelbart har lyst til at opgradere... :(

opgrader dog, alle disse problemer skyldes oftest obskure 3.parts
udvidelser i forældede versioner. 9.1 _er_ en klippe.

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 14-02-01 19:34

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> opgrader dog, alle disse problemer skyldes oftest obskure 3.parts
> udvidelser i forældede versioner. 9.1 _er_ en klippe.

OK, når selv du siger det...

Fra : Ronty

Dato : 14-02-01 21:20

Jeg har en Cube og efter jeg opgraderede til den engelske udgave af 9.1
kunne jeg mærke en betydelig hastighedsforskel fra 9.0.4... MRJ har ikke
virket ordentlig på Cuben under 9.0.4 og den virker nu også som den skal så
jeg er meget glad for opgraderingen. Jeg har endnu ikke haft nogle problemer
med den så jeg kan kun anbefale folk at gøre det.

in article 1eou3nm.r9wlfs1ucsw1gN@17.ppp1-2.worldonline.dk, DJ Supreme /

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 14-02-01 21:49

Ronty <ronty@samfundsnasser.dk> wrote:

> [...]
> jeg er meget glad for opgraderingen. Jeg har endnu ikke haft nogle problemer
> med den så jeg kan kun anbefale folk at gøre det.

Tak for det.

Jeg har her til aften backet meget af min harddisk over på en firewire
harddisk, og k'ørt Disk FIrst Aid 8.6 uden problemer, så det kan være at
jeg gå r over til 9.1, hvis jeg kan finde den på amerikansk.