Tvivlsspørgsmål ang. dørsalg/telefonsalg (~
Fra : Brian Jensen

Dato : 06-07-02 16:02

I dag fik jeg en lap papir smidt ind ad brevsprækken:

[Her følger en afskrift hele indholdet:]
Sommer 2002
_*Tjen penge mens du sover*_
I forbindelse med en ekspansion skal vi bruge 5 firmabiler. Står du som
ejer af en af disse biler sker der følgende:

*Du opnår*
1. Gratis bil om 4 år.
2. Løbende udbetalt overskudsandel fra 1/10 2002, budgetteret til ca.
5.500-6.500

*Vi opnår*
1. Vi sparer ca. 4.000 pr. måned pr.bil, i forhold til at leje/lease
bilernene hos et almindeligt bureau.

*Din risiko*
Det værste der kan ske er, at HollyScan går "på røven", om eksempelvis 2
år.

på det tidspunkt vil bilen typisk være ca. kr. 220.000 værd. Restgælden
typisk 150.000
Bilen bliver solgt og du får udbetalt _*kr. 70.000*_

_*Forsikringer*_
Måske kan du spare 20-40% på dine forsikringer.

Vi kontakter dig pr. telefon for at høre, om du ønsker en *uforpligtende
telefonisk gennemgang og uddybning* af dine muligheder. Ligegyldigt om
du efterfølgende kan bruge vort tilbud eller ej, så sender vi dig et
gavekort på _*kr. 100*_

HollyScan
Købmagergade 2
1150 København
Lokalkonsulent: 25 73 27 40
[Kopi slut]

Et par timer efter at sedlen var blevet smidt ind, blev jeg ringet op af
en 'foner' som spurgte om tilbuddet havde nogen interesse, og jeg frabad
mig yderligere kontakt fra det firma!

Ca. 1½ time senere ringede endnu en 'foner' for at høre om jeg var
interesseret i det 'gode' tilbud. (knurre)

Er det overhovedet tilladt at 'sælge' sine produkter på den måde?
Er 'tilbuddet' overhovedet lovligt, eller er det bare mig der synes det
ligner bondefangeri?

--
Mvh. Brian Jensen
http://www.briannospam.dk - (last updated 25/6-02)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-07-02 16:46

Brian Jensen skrev:

> [...]
>mig yderligere kontakt fra det firma!

>Er det overhovedet tilladt at 'sælge' sine produkter på den måde?

Det er tilladt et reklamere med fodpost og altså også med sedler
smidt i postkassen. Men det er forbudt at ringe uopfordret med et
tilbud af den art. Og det er også forbudt at henvende sig
overhovedet efter at modtageren specifikt har sagt at han ikke
ønsker dette.

>Er 'tilbuddet' overhovedet lovligt, eller er det bare mig der synes det
>ligner bondefangeri?

For en ukvalificeret person som mig ser det ud til at tilbuddet i
sig selv er oplæg til en fuldt oplyst aftale, og den er sikkert
lovlig. Man kan ikke fælde en endelig dom uden at se hele
aftalen.

--
Bertel

Fra : Brian Jensen

Dato : 06-07-02 17:41

On Sat, 06 Jul 2002 17:46:05 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:

>smidt i postkassen. Men det er forbudt at ringe uopfordret med et
>tilbud af den art.

Første opringning burde altså ikke have fundet sted, selv om sedlen kom
først?

>Og det er også forbudt at henvende sig
>overhovedet efter at modtageren specifikt har sagt at han ikke
>ønsker dette.

Anden opringning skyldes formodentlig at de to forskellige 'fonere' ikke
har kendskab til hindandens kontakter, men det bliver det jo ikke mindre
irriterende af.

>For en ukvalificeret person som mig ser det ud til at tilbuddet i
>sig selv er oplæg til en fuldt oplyst aftale

Det er også mit indtryk.

>lovlig. Man kan ikke fælde en endelig dom uden at se hele
>aftalen.

Det kan der være noget om.
Men personligt synes jeg nu, med de forhånden værende oplysninger, at
det er meget optimistisk at påstå at en bil kan indbringe en given sum
ved tvangssalg?

Hvordan kan et firma i øvrigt garantere at deres 'kunder' kommer til at
stå i 'første parket' ved konkurs, således at kunden får de 70 Kkr
_inden_ andre kreditorer skal have deres tilgodehavende?

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 06-07-02 17:48

Brian Jensen wrote:

> [...]
> stå i 'første parket' ved konkurs, således at kunden får de 70 Kkr
> _inden_ andre kreditorer skal have deres tilgodehavende?

Det afhænger da helt af om "firmaet" får overskud, du får jo
alene en overskudsandel, men ved ikke af hvad ?

Men det er sikkert, at du hæfter for bilkøbet, uanset hvad du
ellers får fra dem

Og så er det vist også momspligtig, men det gider jeg ikke tjekke.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-07-02 22:46

Brian Jensen skrev:

>Men personligt synes jeg nu, med de forhånden værende oplysninger, at
>det er meget optimistisk at påstå at en bil kan indbringe en given sum
>ved tvangssalg?

Ja.

>Hvordan kan et firma i øvrigt garantere at deres 'kunder' kommer til at
>stå i 'første parket' ved konkurs, således at kunden får de 70 Kkr
>_inden_ andre kreditorer skal have deres tilgodehavende?

Det kan man vist kun ved at tinglyse kravet (ved jeg ikke så
meget om), men det har de vel næppe tænkt sig at gøre?

--
Bertel

Fra : Per Tolbøll

Dato : 06-07-02 23:42

>Er det overhovedet tilladt at 'sælge' sine produkter på den måde?
>Er 'tilbuddet' overhovedet lovligt, eller er det bare mig der synes det
>ligner bondefangeri?

Uden at kende den specifikke jura eller firmaet i det hele taget, men blot
læst gennem det kritiske filter:

Alarmlampe 1:
- Et firma, der skal bruge fem firmabiler, men som tilsyneladende kun har et
mobilnummer ...

Alarmlampe 2:
- Et firma, der skal bruge fem firmabiler, men som ikke findes i krak.dk på
den anførte adresse. Der bor dog - blandt mange andre - et firma der hedder
ProCall - det kunne jo ligne en tanke

Alarmlampe 3:
Der svinges til højre og venstre med store pengebeløb ("udbetalt 70.000",
"løbende udbetalt 5.500"). Det er lidt for professor Tribini-agtigt.

Jeg synes det lugter langt væk, og ville personligt arkivere henvendelsen
samme sted som brevene fra Nigeria.

---
Mange Hilsener
/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-07-02 08:14

Per Tolbøll skrev:

>Alarmlampe 1:
>Alarmlampe 2:
>Alarmlampe 3:

Helt enig. At jeg erklærer at deres forslag er lovligt, betyder
ikke at jeg har tillid til 'firmaet'.

--
Bertel

Fra : Brian Jensen

Dato : 07-07-02 16:59

On Sun, 7 Jul 2002 00:41:34 +0200, Per Tolbøll wrote:

>Jeg synes det lugter langt væk,

Netop.

> og ville personligt arkivere henvendelsen
>samme sted som brevene fra Nigeria.

Derved stopper man jo ikke den slags, og man kan jo ikke på forhånd vide
om nogen skulle 'hoppe på den'.

Det er bedre at forebygge end at helbrede.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 07-07-02 03:42

brian.nospam@jensen.mail.dk writes:
>Første opringning burde altså ikke have fundet sted, selv om sedlen kom
>først?

Hvis du er selvstændig erhvervsdrivende, må andre erhvervsdrivende ringe
til dig lige så tosset de vil.

Hilsen Sverre.

Fra : Brian Jensen

Dato : 07-07-02 16:58

On Sun, 07 Jul 2002 04:42:23 +0200, Sverre Stokke wrote:

>Hvis du er selvstændig erhvervsdrivende,

Det er jeg ikke.

> må andre erhvervsdrivende ringe til dig lige så tosset de vil.

Lidt uretfærdigt kunne man synes, men jeg har arbejdet for en
arbejdsgiver som ret hurtigt fik sat en stopper for sådan en trafik:
Hvis det var sådan et reklame-tilbud når han tog tlf. i arbejdstiden,
var hans svar kort og kontant: "Dette er firmaet xxx, og jeg vil da
gerne snakke al den tid du har råd til, da jeg blot beregner det som
konsulent-bistand til 500 kr. pr time, og mindste takst er ½ time - hvad
skal vi snakke om?"

Svaret han fik var altid farvel og tak, og han må jo være blevet
'berygtet' for det, for det den slags reklame-tilbud ebbede ud i løbet
af ca. 10-15 tilbud, og så var det slut.

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-02 18:59

Brian Jensen wrote:
> [...]
> 'berygtet' for det, for det den slags reklame-tilbud ebbede ud i løbet
> af ca. 10-15 tilbud, og så var det slut.

Den vil jeg bruge næste gang... hehe....

Jeg har ellers brugt den her:
Sælger: "Hej jeg ringer fra bla. bla."
Mig : "Må jeg spørge dig om noget"
Sælger: "øhhhheee - ja"
Mig: "okay, hved du hvordan det lyder når en lastbil bakker"
Sælger: "Øhhheee - nej"
min telefon "klick - but but but..."

Jeg har endog oplevet en sælger der var så dum at ringe tilbage for at
høre om jeg ikke glemte at fortælle ham hvordan det lød når en lastbil
bakkede...

René Madsen --- reneZZXQ@schultzconsult.com remove ZZXQ
Schultz Consult --- http://www.schultzconsult.com
Din IT Leverandør --- tlf. 64 73 35 45