Apple-printer på PC
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 06-07-02 15:34

Hvor skal man lede efter printerdrivere til brug af Apple-printer på PC?
(4/600 PS). Min PC har drivere til andre Apple-PSer. Men altså ikke lige
til den. Jeg er ved at forberede, at Mac-en og PC-en skal kunne dele
printer.

Er der problemer i at downloade PC-software på Mac og flytte det til PC
bagefter (via f.eks. diskette)?

Ove Steen Smidt

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 06-07-02 16:34

Ove Steen Smidt <ossmidt@post11.tele.dk> wrote:

> Er der problemer i at downloade PC-software på Mac og flytte det til PC
> bagefter (via f.eks. diskette)?

Det skulle da kunne lade sig gøre. Det største problem er vel hvordan
PC'eren forbindes til printeren. Er den (printeren) på ethernet via en
adapter. PC'eren skal under alle omstændigheder have AppleTalk kørende.

Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-07-02 17:19

On Sat, 6 Jul 2002 16:34:01 +0200,
> [...]

> (4/600 PS). Min PC har drivere til andre Apple-PSer. Men altså ikke lige
> til den. Jeg er ved at forberede, at Mac-en og PC-en skal kunne dele

du kan bruge en hvilken som helst PDD (eller eks Laserwiter NT2
PDD'en) - dit problem består pimært i at få din PC til at tale æble
snask som er den emeste protolkol din netværksprinter forstår. har du
fået løst dette proiblem? (jeg ved ikke om PCMacLAN kan håndtere printere)

> der problemer i at downloade PC-software på Mac og flytte det til PC
> bagefter (via f.eks. diskette)?

Nej.

Bolig søges i KBH Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?

Fra : Martin Edlich

Dato : 06-07-02 21:34

In article <n857ga.g02.ln@g4.reippuert.dk>,

> (jeg ved ikke om PCMacLAN kan håndtere printere)

Det kan den.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-07-02 01:11

On Sat, 06 Jul 2002 22:33:43 +0200,

> Det kan den.

så må det jo være løsningen, omend en lidt dyr én.

Fra : Villy Erichsen

Dato : 06-07-02 17:33

Ove Steen Smidt wrote:

> [...]
> (4/600 PS). Min PC har drivere til andre Apple-PSer. Men altså ikke lige
> til den. Jeg er ved at forberede, at Mac-en og PC-en skal kunne dele

Prøv her: http://www.darryl.com/winmac/
søg på laserwriter

> Er der problemer i at downloade PC-software på Mac og flytte det til PC
> bagefter (via f.eks. diskette)?

Nej.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 07-07-02 09:04

Villy Erichsen <brita-villy@adslhome.dk> wrote:

> http://www.darryl.com/winmac/

Det ser ud til at være et sted, hvor man kan hente gode ideer. Men jeg
kan ikke lige ved første gennemsyn se, hvordan man kan finde downloads.
Kan du hjælpe med det?

Windows 2000 ME kommer med en række Apple-printere. også et par PS-er.
Bare ikke lige 4/600.
Det praktiske problem ved at forbinde printeren og PC-en er
selvfølgelig, at 4/600 er født ca. 10 før USB. Så der skal laves noget
ethernethalløj. Det kan man læse om i i printerens manual.

En af de - ganske få (!) - operationer, som jeg synes er tiltalende
enkel i Windows, er oprettelse af ny printer, og det at man kan vælge
printer i dialogen ved udskrivning af det enkelte dokument. Ved at vælge
en Apple-PS-printer, som i øvrigt ikke behøver være fysisk tilstede, kan
man skrive til fil og oprette en eps.
Men undskyld. Nu skal det naturligvis ikke udvikle sig til en debat om,
hvordan man gør hvad i Windows.

Vh.
Ove Steen Smidt

Fra : Villy Erichsen

Dato : 07-07-02 09:55

Ove Steen Smidt wrote:

> Det ser ud til at være et sted, hvor man kan hente gode ideer. Men jeg
> kan ikke lige ved første gennemsyn se, hvordan man kan finde downloads.
> Kan du hjælpe med det?

Jeg bruger som regel Google til at finde hvad jeg mangler.
Du skal sikkert bruge kontrolpanelet Localtalk Bridge - det har jeg
liggende og kan maile til dig.
Bare send en mail direkte.

> Windows 2000 ME kommer med en række Apple-printere. også et par PS-er.
> Bare ikke lige 4/600.

Den skulle kunne køre med en hvilken somhelst af Apples PS bare det er
level 2.

> Det praktiske problem ved at forbinde printeren og PC-en er
> selvfølgelig, at 4/600 er født ca. 10 før USB. Så der skal laves noget
> ethernethalløj. Det kan man læse om i i printerens manual.

God fornøjelse med det.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 07-07-02 10:52

> [...]

> Jeg bruger som regel Google til at finde hvad jeg mangler.
> Du skal sikkert bruge kontrolpanelet Localtalk Bridge - det har jeg

Tak. Den har jeg allerede fundet forleden med hjælp fra andre i gruppen.

Vh.

Ove Steen Smidt

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 07-07-02 10:26

> [...]

> selvfølgelig, at 4/600 er født ca. 10 før USB. Så der skal laves noget
> ethernethalløj. Det kan man læse om i i printerens manual.

Det kommer enten til at kræve en hardware bro (som koster ca. kr.
1500,-) mellem printer og netværk, eller at Mac'en fungerer som
printserver for PC'en.

Martin

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 07-07-02 10:52

Martin Bredthauer <mb@talent.dk> wrote:

> Det kommer enten til at kræve en hardware bro (som koster ca. kr.
> 1500,-) mellem printer og netværk, eller at Mac'en fungerer som
> printserver for PC'en.

Javel. Men det kan man vel så bare beslutte, at den skal. Eller hvad?

Vh.

Ove Steen Smidt

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-07-02 11:18

On Sun, 7 Jul 2002 11:51:58 +0200,

> Javel. Men det kan man vel så bare beslutte, at den skal. Eller hvad?

Det er ikke nødvendigt, men det er nødvedigt at din mac ikke kører Mac
OS X, idet den serielle localtalk port _ikke_ duer under Mac OS X, af
samme grund findes der til Mac OS X ingen sw basserede broer mellem
localtalk og ethernet.

Du _skal_ bruge en brigde mellem localtalk og ethernet, hvilket kan gøres
på to måder:

1 En dyr hardware brigde som martin beskriver (kan bruges
når mac'en er slukket)
2 En software brigde, der kræver at mac'en er tændt - eks i form af
Apples egen software "localtalbrigde" eller "laserwriterbrigde".
Begge er freeware og kan hentes hos Apple.

Næste trin er at du installerer en Appletalk klient på PC'en - eks i
form af PCmacLAN, sidste trin er at du opretter en Postscript printer
på din PC (der er forbundet via Appletalk på ethernet)

- hvis ikke du kan finde en PDD (Postscript beskrivelse) til din 4/600,
kan du bruge en generel PDD eller eksperimenetere med andre PDD'ere.
Adobe har et stort udvalg af PDD'ere på deres website.

--
venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... <icq:13138233>

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 07-07-02 15:11

> 2 En software brigde, der kræver at mac'en er tændt - eks i form af
> Apples egen software "localtalbrigde" eller "laserwriterbrigde".
> Begge er freeware og kan hentes hos Apple.

Nåh ja, Mac'en fungerer som en softwarebro og ikke en printserver, som
jeg kom til at skrive. (Lidt pinligt, idet jeg selv har haft en 4/600 på
nettet via samme opstilling. Fungerede fint, men det var lidt træls at
ha' en Performa 475 til at stå og brumme på arbejdsværelset dagen lang.)

Martin

Fra : Martin Edlich

Dato : 07-07-02 13:03

In article <1fey7mw.1f8fwme18fz99kN%mb@talent.dk>,
mb@talent.dk (Martin Bredthauer) wrote:

> Det kommer enten til at kræve en hardware bro (som koster ca. kr.
> 1500,-)

Jeg kan sælge sådan en bro med en tilhørende Select 360 for ovennævnte
pris hvis det skulle have interesse.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-07-02 13:20

On Sun, 07 Jul 2002 14:02:59 +0200,

> Jeg kan sælge sådan en bro med en tilhørende Select 360 for ovennævnte
> pris hvis det skulle have interesse.

Ove behøvede slet ikke broen hvis han havde haft en select 360.
localtalk og parallel portene kan modtage printjobs (PS og PCL) samtidig.

btw. fed printer, den kan udvides med ethernet og i modsætning til
4/600 billig ram.

Fra : Martin Edlich

Dato : 07-07-02 14:02

In article <mkb9ga.gj4.ln@g4.reippuert.dk>,

> Ove behøvede slet ikke broen hvis han havde haft en select 360.
> localtalk og parallel portene kan modtage printjobs (PS og PCL) samtidig.

Jaja, men nu er det den kombo jeg kender en der skal af med, så skal du
ikke begynde at snakke udenom

> btw. fed printer, den kan udvides med ethernet og i modsætning til
> 4/600 billig ram.

Ethernetkortet til indbygning koster en formue.
Der er forresten faxkort i printeren også.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-07-02 14:15

On Sun, 07 Jul 2002 15:01:50 +0200,

> Ethernetkortet til indbygning koster en formue.

Ja, men det gør ram til en 4/600 også - og den har som standart kun
2MB

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 08-07-02 08:37

> Ja, men det gør ram til en 4/600 også - og den har som standart kun
> 2MB

Jeg har udvidet til 6 MB for mange år siden. Og den kører, som da den
var ny ca. anno 1991.

Nu skal jeg lige have ADSL lagt ind på torsdag. Og så kommer der
forhåbentlig gang i netværksarbejdet. Tak for alle svarene.
Jeg skal nok melde tilbage, efterhånden som det hele kommer til at
fungere.

Vh. hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 08-07-02 13:16

Ove Steen Smidt <ossmidt@post11.tele.dk> wrote:

> Jeg har udvidet til 6 MB for mange år siden. Og den kører, som da den
> var ny ca. anno 1991.

Ja så'n en laserprinter er ikke til at slide op. Jeg måtte desværre
sælge min, da min hardwarebro gik i stykker og det ikke helt kunne
forsvares at bruge endnu kr. 1500,- på den.

> Jeg skal nok melde tilbage, efterhånden som det hele kommer til at
> fungere.

Det kalder jeg "gå på mod"

Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-07-02 11:35

On Sun, 7 Jul 2002 10:04:03 +0200,
> [...]

> printer i dialogen ved udskrivning af det enkelte dokument. Ved at vælge
> en Apple-PS-printer, som i øvrigt ikke behøver være fysisk tilstede, kan

Det kan man også i Mac OS

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 08-07-02 08:37

> Det kan man også i Mac OS

Ja selvfølgelig. Men det er da morsomt at opdage for første gang, at
sådan nogle funktioner findes på PC. Når jeg før har spurgt PC-brugere,
om de kan lave ps-filer, har de ikke vidst, hvad jeg talte om.
Vh.
Ove Steen Smidt