Aftagning af gamle pakninger ;o((
Fra : Morten Juel

Dato : 06-07-02 14:54

Hejsa NG

Er der ikke en der har et godt fif ?? eller er det bare at gå igeng med en
skarp kniv og så skrabe ??
Det tager en krig ;o((

Mvh
Morten

Fra : Poul B-H

Dato : 06-07-02 15:06

Du skal IKKE bruge noget der er hårdere en alu til at skrabe med. Du
ødelægger bare fladerne, så de ikke slutter tæt længere.
Der findes noget spray: Dichtungs Entferner hos f.eks. Louis.de

Poul B-H

Fra : Morten Juel

Dato : 06-07-02 15:26

Suk, nå, men nu har jeg prøvet at smøre både motorblokken og cylinderen ind
i et godt lag olie, så må vi se om det opløser dem !, ellers kan man vel
bruge brum sæbe ! eller ?

Mvh
Morten

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 06-07-02 15:29

> Suk, nå, men nu har jeg prøvet at smøre både motorblokken og cylinderen
ind
> i et godt lag olie, så må vi se om det opløser dem !, ellers kan man vel
> bruge brum sæbe ! eller ?

Jeg har i mellem haft held med at bruge WD40 / Motorrens til at gøre
pakninger bløde med.
Men det kræver nok mere end een "behandling".

Dan
(Som går og venter på endlig svar fra T&S før han sætte plade på 748`eren)
(Ducati 748 + MZ TS250/2)
www.dethlefsens.dk
slet "FJERNMIG" fra adr. ved svar

Fra : Armand

Dato : 06-07-02 23:03

Morten Juel <mp@mail1.OSTEPOPstofanet.dk> skrev i en
> Suk, nå, men nu har jeg prøvet at smøre både motorblokken og
cylinderen ind
> i et godt lag olie, så må vi se om det opløser dem

Øheeeh?
Tror du ikke at lige netop motorpakninger er uimodtagelig imod olie,
således at det ikke vil "svede" ud igennem dem? Og hvorledes skulle olie
så kunne opløse en pakningsrest?

> ..............ellers kan man vel bruge brum sæbe ! eller ?

Jeg var lige ved at skulle foreslå......................Men njaeh :-/
Tilgengæld tror jeg at netop brun sæbe er et godt bud!

Til mekanisk fjerning er hobbyknive med "afknækningsblade" gode - Ikke
skæret men den afknækkede flade!
Hvis man kun trækker, og ikke skubber risikerer man ikke at skære dybe
spor i pakfladen!

--
Armand.
(der før ovennævnte knives fremkomst altid havde et par gamle

Fra : Poul B-H

Dato : 07-07-02 17:02

> [...]
> skæret men den afknækkede flade!
> Hvis man kun trækker, og ikke skubber risikerer man ikke at skære dybe

Til mit sidste skift af crank og cylinder , benyttede jeg med stor sukces en
halv træklemme og Dichtungs Entferner ( som forøvrigt også renser skidt af
f.eks. karburatorer. Sidder pakningerne meget fast skal man sprøjte/skrabe
2-3 gange, men meget af det ryger i første forsøg.
Hvis det skal være tæt bagefter ( så som f.eks. krumtaphuset på en 2-T)
ville jeg aldrig anvende noget der er hårdere en alu.

Kan man forresten ikke smøre pakningerne i siliconefedt, så man ikke har alt
det bøvl næste gang ?

Poul B-H

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 07-07-02 19:24

Poul B-H wrote:

> Kan man forresten ikke smøre pakningerne i siliconefedt, så man ikke har alt
> det bøvl næste gang ?

Nå, der er andre der tænker i de baner også. Det har til irriteret mig at
ventildækselpakninger dør hver gang man skal kontrollere. Både papir og kork.
Almindelig silikoneolie på spray virker udemærket. Selv tynde 0,3 mm pakninger
overlever.

Ib Jakobsen

Fra : Asger Steffensen

Dato : 07-07-02 23:34

"Morten Juel" <mp@mail1.OSTEPOPstofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Suk, nå, men nu har jeg prøvet at smøre både motorblokken og cylinderen
ind
> i et godt lag olie, så må vi se om det opløser dem !, ellers kan man vel
> bruge brum sæbe ! eller ?

Olie opløser dem ikke (se Armands svar).
Jeg har i årevis brugt en trekantskraber og acetone til at fjerne
pakningsrester med. Det virker fint, men pas på, for en skraber er hårdere
end alu, og man kan lave ridser. Poul B-H har principielt ret i at man ikke
bør bruge noget der er hårdere end alu.
Acetone opløser alt (næsten). En klud med acetone bruger jeg til de rester
der sidder tilbage. Det har ydermere den fordel at det er fedtopløsende. Men
pas på lakerede dele!
Når du køber en ny pakning, så tegn den af på et stykke pap inden du
monterer den. Næste gang du skal bruge netop den pakning har du en skabelon
du kan klippe en ny efter i almindeligt pakningspapir. Det er en del
billigere.

Asger
ZX-10

--
In 2001, 89% of all statistics are made up on the spot. This is up by 45%
from 2000.

Fra : Poul B-H

Dato : 08-07-02 10:39

"Asger Steffensen" <ast@get2net.dk> wrote in message
> [...]
skabelon
> du kan klippe en ny efter i almindeligt pakningspapir. Det er en del

Eller smid den på scanner'en !

Poul B-H

Fra : Asger Steffensen

Dato : 08-07-02 16:07

"Poul B-H" <pbekkerh@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Asger Steffensen" <ast@get2net.dk> wrote in message
> skabelon
>
> Eller smid den på scanner'en !

Nå ja, selvfølgelig. Min ide fik jeg for mange år siden hvor scannere ikke
var noget alle havde. Gad vide om min HP printer kan skrive ud på
pakningspapir?

Asger
ZX-10

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 08-07-02 21:03

"Asger Steffensen" <ast@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> >
> Nå ja, selvfølgelig. Min ide fik jeg for mange år siden hvor scannere ikke
> var noget alle havde. Gad vide om min HP printer kan skrive ud på

Ring til deres support linie og spørg.. tlf. 39294099

--
Michael Frederiksen
Honda SFX - MC wannabie