Licens?!
Fra : Troels Plougmann Ols~

Dato : 06-07-02 14:00

Hej alle I kloge hoveder på d.v.j.!

Jeg sidder her med en fin Microsoft Word 2000 håndbog, med et "Certificate
of Authenticity" på forsiden, dvs. jeg har licens til det.

Men dum som jeg er, har jeg fået CD'en væk.

Nu vil jeg så høre om jeg må benytte mig af flg. muligheder:

Må jeg:

- låne en Word 2000 CD af min ven, installere Word derfra, og benytte min
licenskode?
- hente Word 2000 på nettet, installere Word med den, og benytte min
licenskode?

Det ville være rart at finde ud af dét, da jeg snart står for at skrive en
længere projektopgave

M.v.h
Troels Plougmann Olsen

Fra : Gevaldi

Dato : 06-07-02 14:10

Troels Plougmann Olsen skrev:

> [...]
> det.
>
> Men dum som jeg er, har jeg fået CD'en væk.
>
> Nu vil jeg så høre om jeg må benytte mig af flg. muligheder:

Du kan rette henvendelse til Microsoft og
ved opgivelse af din licens kan du højst
sandsynligvis købe en ny cd til favorabel pris.

Fra : P.N.

Dato : 06-07-02 14:54

Så længe du ikke har overdraget licensen til andre, må du installere
produktet i det omfang som licensen giver dig ret til. Dine
licensrettigheder ændres ikke ved, at du f.eks. henter en piratkopi på
nettet, og derefter installerer den med eget serienummer.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 06-07-02 15:16

"Troels Plougmann Olsen" <puttitat@adslhome.dk> writes:

> [...]

> Må jeg:
>
> - låne en Word 2000 CD af min ven, installere Word derfra, og benytte min

Jeg er sikker på at Microsoft ville sige nej, men jeg kan ikke finde
noget i ophavsretsloven der forbyder det. Han har ret til at låne sit
program væk. Du har ret til at bruge programmet, du laver ikke nogen
kopi ud over hvad der er nødvendigt for at bruge programmet, og du er
endda venlig nok til at indtaste det licensnummer de har givet dig
(ikke at jeg kan se hvorfor det skulle være et krav fra andre end dem
selv).

Her antager jeg at "programmet" er et enkelt abstrakt værk, og det der
ligger på CDerne er repræsentationer af værket, lige som forskellige
fysiske bøger kan repræsentere det samme litterære værk. Er det en
rimelig antagelse?

> - hente Word 2000 på nettet, installere Word med den, og benytte min
> licenskode?

Næppe. Du må ikke lave en kopi af et edb-program ud over hvad der er
nødvendigt for den brug af programmet som du er har ret til... og det
er lidt sværere at forsvare nødvendigheden her. Det er med
overvældende sandsynlighed ulovligt at distribuere programmet, så ved
at downloade det er du måske medskyldig (gætter jeg helt forkert?).

/L 'Eller prøv AbiWord eller OpenOffice, de er begge gratis :)'
'Faith without judgment merely degrades the spirit divine.'

Fra : P.N.

Dato : 07-07-02 14:42

Kan ikke se at licens rettigheder er knyttet til en bestemt cd-rom eller
måde at skaffe softwaren på. Mig bekendt sælger Microsoft også cd-rom'er af
dyre programmer uden licens for nogle få dollars per styk. Jeg har sådanne
cd-rom'er i en dansk netbutik, men kan ikke lige huske hvilken.

> Her antager jeg at "programmet" er et enkelt abstrakt værk, ...
> Er det en rimelig antagelse?

Det tror jeg ikke det er. Der er jo tale om, at brugen af programmet gives
"i licens" til millioner af brugere.

Lige en note: Hos Microsoft er det kun operativsystemer som kun må
installeres på 1 computer. Rettigheden til office, etc., følger den primære
bruger, og må derfor også installeres på dennes bærbare pc. Det fremgår af
programmernes EULA (End User License Agreement), der kan findes på nettet.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 07-07-02 13:01

"P.N." <fake_mail@nej.dk> writes:

> Det tror jeg ikke det er. Der er jo tale om, at brugen af programmet gives
> "i licens" til millioner af brugere.

Jeg tror vi er enige, jeg var nok bare ikke klar nok om hvad jeg
mente. Prøver lige igen:

Der er kun *et* program der hedder Office 2000. Der er mange
kopier/instanser af dette program rundt omkring. Licensen giver ret
til at bruge programmet, uafhængigt af hvilken instans man bruger.

/L
'Faith without judgment merely degrades the spirit divine.'