Priser i Tyrkiet
Fra : Michael H.

Dato : 06-07-02 13:27

Hej med jer

Vi skal til Alanya her om en lille uge og kunne godt tænke os og høre lidt
om priserne i Tyrkiet.
Vi har prøvet at regne valutakursen ud og det ser ud som om at man får mange
millioner ud af de danske kroner,
men hvad koster tingene ca. dernede ???
Jeg tænker på feks:

Øl
Middag (3 pers.)
Sodavand
Sård'n forskellige hverdagsting.

Jeg har prøvet Big Mac indexet men siden virker ikke.

På forhånd tak

Michael

Fra : Zilly ink

Dato : 06-07-02 15:36

Michael H. wrote:
:: Hej med jer
::
[...]

a.. Kendt for: Kleopatra stranden og den gamle fæstning.

a.. Læge/hospital:
Byen har to privat-hospitaler. Can hospital, blev bygget i 1990 og har både skandinavisk og
engelsktalende, tyrkisk personale.

a.. Lufthavn - Antalya: Ca. 140 km / 2 timer og 30 min.

a.. Markedsdag: Fredag - bag ved Shell på hovedgaden.

a.. Prisniveau hos købmanden:
Soda-vand koster ca. kr. 3 og en alm. øl ca. kr. 5.
En sandwich kan købes fra kr. 13.

a.. På restauranter:
Sodavand koster fra kr. 8 og en stor øl fra kr. 20. Et alm. måltid mad koster fra kr. 50 u.
drikke-varer - lidt dyrere på restauranterne ved havnen. Tøj er generelt 40 til 50% billigere end i
Danmark.

a.. Rejsetips:
Gå ikke glip af et rigtigt tyrkisk måltid mad, et besøg i drypstenshulen, et tyrkisk bad eller
udsigten fra fæstningen på forbjerget.

a.. Sæson:
Højsæson ligger fra begyndelsen af maj til ultimo oktober, men Alanya besøges flittigt hele året.

a.. Temperaturer:
I sommermånederne juni, juli og august ligger temperaturen ml. 35 og 45 grader. I vintermånederne
december, januar og februar falder temperaturen kun sjældent til under 18 grader, men det regner i
perioder. Vandtemperaturen ligger mellem 18 og 28 grader året rundt.

a.. Den tyrkiske valuta kaldes tyrkiske Lira - daglig forkortelse er TL. Medbring blot danske kroner
og veksle i små portioner da inflationen er meget høj. Danske kroner kan veksles overalt i Tyrkiet
på hotellet, vekslebureau, posthuse og i banker.

a.. 1000 dkr. = 210.084.033,61TL

--
Regards

Zillyink.
Remove: 123 from @

Fra : Michael H.

Dato : 06-07-02 16:01

"Zilly ink" <zilly123ink@hotmail.com> wrote in message

> [...]
veksles overalt i Tyrkiet
> på hotellet, vekslebureau, posthuse og i banker.

Tusind tak, det var godt nok noget vi kunne bruge, og det var lige præcis
det jeg var ude efter..

Tak igen

Michael

Fra : Zilly ink

Dato : 06-07-02 20:00

Michael H. wrote:
:: Tusind tak, det var godt nok noget vi kunne bruge, og
:: det var lige præcis det jeg var ude efter..

Hej Michael

Tjek min tyrkietside ud, der er lidt historie + andet godt at hente.
God tur.
Vi smutter 2 uger til Davutlar.

http://www.zillyink.dk/tyrkiet.htm
--
Regards

Zillyink.
Remove: 123 from @

Fra : Grethes

Dato : 06-07-02 19:26

Hej Michael

Vi har været i Alanya 2 gange, særdeles dejligt feriested. Sidst vi var der,
for ca 2 år siden, var priserne på restuarant for en rigtig god middag
omkring 100 kr for 2 personer. Et godt spisested der kan anbefales er
Brothers Cafeteria. Ligger på Güzel Yali Caddesi, langs Kleopetra stranden,
og lige over for sportsanlægget. Et lille udendørs spisested, hvor maden
bare var i top. Om det stadig eksistere, ved jeg naturligvis ikke, men
såfremt, er det bestemt et besøg værd.

Man kan også sagtens lave en god handel dernede. Både guld og skind kan
købes til rimelige priser, hvis man er i besidelse af lidt tålmodighed. Skal
abselut ikke betale hvad de forlanger, skal mindst en tredjedel ned i pris
af hvad de starter med, men byd lavere, så der er noget at handle om.

Med hensyn til udflugter, kan jeg anbefale en landsbytur. Det har de fleste
rejseselskaber vist på programmet. Her ser man virkelig, hvordan de lever,
og det kan nok give lidt stof til eftertanke...hvor priviligerede vi er i
lille Danmark.

Jeg kan også anbefale at gå til frisør dernede. De er virkelig gode til at
klippe, men også her skal man afsætte lidt ekstra tid, for man får også en
god omgang massage.

Men eller vil jeg bare ønske jer en rigtig god ferie, ville gerne det var
mig der skulle derned, men har lige været i Kusadassi, også et dejligt sted
i Tyrkiet, som jeg varmt kan anbefale.

Hilsen
Grethe