Vedr. ophavsret
Fra : Arne Feldborg

Dato : 06-07-02 13:26

Undskyld mig, endnu et spørgsmål om et fortærsket emne.

I Lov om Ophavsret omtales hele tiden "offentliggjorte værker". Og visse
regler regnes fra "offentliggørelsen" eller fra "rettighedshaverens
død",

Men hvordan forholder det sig egentlig med værker der ikke har været
offentliggjort.?

Er sådanne værker beskyttet til evig tid, er de beskyttet i x-antal år
efter fremstillingen, eller i x-antal år efter fremstilleren død, eller
noget helt fjerde.?

Når jeg arbejder med slægts- eller lokalhistorie støder jeg ofte på
materialer af værkshøjde (feks. nedskrevne erindringer eller indtalte
bånd), som aldrig har været offentliggjort. Men hvordan er rettighederne
egentlig her.?

For materialer afleveret til arkiverne gælder vel Arkivlovens
bestemmelser. Men den handler jo primært om hvem der har adgang til
materialet, ikke så meget om hvad det efterfølgende kan bruges til.

Og så lige et tillægs?
Hvordan forholder det sig med optagelser af radioudsendelser.?

Helt konkret drejer det sig om udsendelser fra en lokalradio der
forlængst er gået konkurs og altså er død og borte. De medvirkende i
udsendelsen er måske også døde og borte.
Hvem, om nogen overhovedet, ejer rettighederne til sådanne udsendelser.?

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-07-02 16:41

Arne Feldborg skrev:

>Men hvordan forholder det sig egentlig med værker der ikke har været
>offentliggjort.?

Ophavsrettens gyldighedstid

§ 63.   Ophavsretten til et værk varer, indtil 70 år er forløbet
   efter ophavsmandens dødsår eller for de i § 6 omhandlede
   værker efter længstlevendes dødsår. For filmværker varer
   ophavsretten dog, indtil 70 år er forløbet efter dødsåret
   for den længstlevende af følgende personer:

Fremstillere af lydoptagelser

§ 66.   Lydoptagelser må ikke uden fremstillerens samtykke
   eftergøres eller gøres tilgængelige for almenheden, før
   50 år er forløbet efter udgangen af det år, da optagelsen
   fandt sted. Hvis en lydoptagelse udgives eller
   offentliggøres inden for dette tidsrum, varer
   beskyttelsen dog, indtil 50 år er forløbet efter udgangen
   af det år, hvor den første udgivelse eller
   offentliggørelse fandt sted, alt efter hvilket tidspunkt
   der er det første. Som eftergørelse betragtes også det
   forhold, at en optagelse overføres fra én optagelse til
   en anden.

Stk. 2.   ... om nogle af de andre paragraffer som også gælder.
Stk. 3.   ... om videredistribution parallelt med en udsendelse.

Fremstillere af billedoptagelser

§ 67.   Billedoptagelser må ikke udenfremstillerens samtykke
   eftergøres eller gøres tilgængelige for almenheden, før
   50 år er forløbet efter udgangen af det år, da optagelsen
   fandt sted. Hvis en billedoptagelse udgives eller
> [...]

>udsendelsen er måske også døde og borte.
>Hvem, om nogen overhovedet, ejer rettighederne til sådanne udsendelser.?

§ 6.   Har et værk to eller flere ophavsmænd, uden at de
   enkeltes bidrag kan udskilles som selvstændige værker,
   har de ophavsret til værket i fællesskab. Enhver af dem
   kan dog påtale retskrænkelser.

Arveloven fortæller hvad der sker med ophavsretten hvis
indehaveren dør.

--
Bertel

Fra : Arne Feldborg

Dato : 06-07-02 22:38

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> skrev Sat, 06 Jul 2002
17:40:49 +0200

>§ 63.   Ophavsretten til et værk varer, indtil 70 år er forløbet
>   efter ophavsmandens dødsår eller for de i § 6 omhandlede
[...]

Ja tak, ordlyden kender jeg udmærket. Det var mere et spørgsmål om
hvordan den skulle fortolkes i det konkrete tilfælde.

>   ophavsretten dog, indtil 70 år er forløbet efter dødsåret
>   for den længstlevende af følgende personer:

Skal det forståes derhen, at hvis man får adgang til et materiale som
rettighedshaveren aldrig selv har offentliggjort (og måske heller ikke
har haft til hensigt at gøre det) så kan andre frit gøre der 70 år efter
vedkommendes død.?

>Fremstillere af lydoptagelser

[....]
>   der er det første. Som eftergørelse betragtes også det
>   forhold, at en optagelse overføres fra én optagelse til
>   en anden.

Skal det forståes derhen, at det er ulovligt feks. at overspille gamle
bånd til Cd-rom, hvis formålet alene er at bevare materialet for
eftertiden.?
(gamle spolebånd har jo næppe en levetid på de 50 år)

[..........]
>Arveloven fortæller hvad der sker med ophavsretten hvis
>indehaveren dør.

Nu er der jo normalvis ikke mange arvinger efter en radiostation der er
gået konkurs. Men dybest set er det vel den medarbejder der har lavet de
pågældende udsendelser der har rettighederne.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-07-02 23:10

Arne Feldborg skrev:

>Ja tak, ordlyden kender jeg udmærket. Det var mere et spørgsmål om
>hvordan den skulle fortolkes i det konkrete tilfælde.

Når der ingen ophavsret er, kan alle frit offentliggøre værket
under hensyntagen til § 75 og § 3.

> [...]
>rettighedshaveren aldrig selv har offentliggjort (og måske heller ikke
>har haft til hensigt at gøre det) så kan andre frit gøre der 70 år efter

Ja, sådan forstår jeg det.

> [...]
>eftertiden.?
>(gamle spolebånd har jo næppe en levetid på de 50 år)

Det må klogere folk svare på. Teksten siger formelt at det vil
være forbudt, men det lyder underligt hvis der ikke findes en
undtagelse når formålet er bevarelse af værket.

>Nu er der jo normalvis ikke mange arvinger efter en radiostation der er
>gået konkurs. Men dybest set er det vel den medarbejder der har lavet de
>pågældende udsendelser der har rettighederne.

Ja, det vil jeg gætte på, men det kommer vel an på hvilke aftaler
der blev lavet?

--
Bertel