Indeksering
Fra : Per Madsen

Dato : 13-02-01 18:35

Hej
Har netop opgraderet til MacOS 9.0.4.
I går begyndte min Mac pludseligt at indeksere min hd, hvilket den skrev,
den ville være 3 timer om. Hvad betyder det at den indekserer min hd, hvad
er det godt for og hvordan fortæller jeg den, at det skal den kun gøre når
jeg beder den om det.
Mvh
Per

Fra : Karl Antz

Dato : 13-02-01 18:43

Hej,

det er Sherlock der er igang

Den gennemtrevler alle filer på harddisken der benytter systemets
tekstmaskine (hvis du har MacLinkPlus, også f.eks. Word-filer) og
opretter et indeks, så du kan foretage en fuldtekstsøgning.

Hvis du vælger menuen Find/Index Volumes (eller hvad det nu hedder på
dansk kan du selv indstille om, hvordan og hvilke diske der skal
indekseres og ved et klik på Schedule ovenikøbet hvornår.

Hilsen ka'l

--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 14-02-01 10:14

Karl Antz <karlantz@isa.dknet.dk> wrote:

> det er Sherlock der er igang
>
> Den gennemtrevler alle filer

SNIP

NU har jeg kæmpet med denne feature lige siden jeg installerede 9.04 US
og jeg er godt træt af den. Hvordan pokker slipper man helt af med den ?
Kan man slette en extension eller hvad ?

Jeg har aldrig brudt mig om den slags
"jeg-ved-hvad-der-er-godt-for-din-Mac" feature - jeg vil selv slå den
slags til, når det passer mig.

Det er det samme med AOL gizmoen i Netscape, men den ved jeg præcist
hvordan man afliver nu !!

--
Ciao Jesper

Fra : Terje Rydland

Dato : 14-02-01 11:17

> [...]
> slags til, når det passer mig.
>
> Det er det samme med AOL gizmoen i Netscape, men den ved jeg præcist

Start Sherlock
Velg menyen "Find -> Index volumes..."
Sørg for at det IKKE er krysset av for "Use Schedule" ved noen av
diskene dine.
Lukk Sherlock

Nå vil ikke diskene indexeres automatisk

Hvis du likevel vil at disken din skal bli indeksert skal du slette den
gamle indeksen og sette opp en schedule som f.eks. oppdaterer indeksen
kl. 0400 natt til onsdag (eller et annet tidspunkt du ikke bruker
maskinen).
Hvis du har problemer med at indekseringen ikke blir ferdig skyldes det
at den gamle indeksen er "ødelagt". Slett den og la Sherlock lage en ny.

Det hjelper også å gi Sherlock mere hukommelse.

Terje

Fra : Tina H.

Dato : 14-02-01 19:04

Hej Terje,

Hvor meget mere RAM skal man give Sherlock for at det går hurtigere med
indexeringen.

hilsen

tina

Fra : Terje Rydland

Dato : 14-02-01 22:43

Tina H. <tvlyd@worldonline.dk> wrote:

> Hej Terje,
>
> Hvor meget mere RAM skal man give Sherlock for at det går hurtigere med
> indexeringen.
>
> hilsen
>
> tina

Min er satt til 2 MB. Jeg tror det er standardoppsettet. Jeg har ikke
hatt problemer med langsom indeksering, men jeg hører andre som har hatt
det sier at det hjelper å øke RAM-tildelingen. Du får nesten prøve deg
fram.

Terje

Fra : Tina H.

Dato : 14-02-01 23:01

Hej,

Tak for svaret.

Lige til forståelsen. Har jeg forstået det korrekt. Det er der hvor der står
Minimum size: jeg skal give et program mere ram og ikke i Preferred size.
Jeg har aldrig rigtig helt forstået det. Eller har jeg.

hilsen

Tina

Fra : Martin Edlich

Dato : 14-02-01 23:18

In article <B6B0BEC8.1DCE%tvlyd@worldonline.dk>, "Tina H."
<tvlyd@worldonline.dk> wrote:

> Det er der hvor der står Minimum size: jeg skal give et program mere
> ram og ikke i Preferred size. Jeg har aldrig rigtig helt forstået
> det. Eller har jeg.

Du kan ikke give den mere i minimum, end i preferred. Minimum, er den
RAM-tildelning programmet mindst skal have til sin rådighed, for at det
vil åbne. Preferred, er det programmet vil tildele sig selv, hvis det er
ledigt.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-02-01 00:06

Tina H. <tvlyd@worldonline.dk> wrote:

> Hvor meget mere RAM skal man give Sherlock for at det går hurtigere med
> indexeringen.

Det er ikke Sherlock der indexerer men programmet "Indekseret søgning".
mht til ramtildeling så meget du kan undvære.
--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Rigtige mænd tager ikke backup!

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 15-02-01 00:07

Tina H. <tvlyd@worldonline.dk> wrote:

> Hej Terje,
>
> Hvor meget mere RAM skal man give Sherlock for at det går hurtigere med
> indexeringen.

Nu er det ikke Sherlock der udfører indexeringen, men derimod "Find by
Content Indexing". Dette program er sat til 2MB og jeg tror ikke på
højere ydelse ved at sætte mængden af hukommelse op.

Faktisk er programmet i stand til selv at allokere mere hukommelse efter
behov. Check selv i "About this computer". Brug evt. ballonhjæp til at
se hvordan ram mængden øges under en længere indexering.
--
Venligst Michael Tysk-Andersen

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-02-01 11:50

Jesper Haaber Gylling wrote:

> [...]
> man slette en extension eller hvad ?
>
> Jeg har aldrig brudt mig om den slags
> "jeg-ved-hvad-der-er-godt-for-din-Mac" feature - jeg vil selv slå den

Jeg brugte heller ikke indeksering i lang tid, men det er nu ikke så dumt.
Det kan være smart at søge på indhold i filer, og jeg synes også, det bliver
hurtigere at søge på filnavne, når disken er indekseret. Den første
indeksering tager lang tid, men herefter indekseres kun de ændrede filer.
Indekserer man dagligt, tager det derfor ikke så lang tid hver gang. Man kan
stadig bruge computeren imens, så det er ikke nødvendigt at vente på, at
indekseringen bliver færdig. Men den bliver godt nok lidt langsommere, så
man skal nok ikke have gang i alt for tunge processer.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : David Blangstrup

Dato : 14-02-01 14:52

On Wed, 14 Feb 2001 11:50:23 +0100, Henrik Münster wrote
(in message <3A8A62EF.1A5BE31A@muenster.dk>):

> [...]
> indekseringen bliver færdig. Men den bliver godt nok lidt langsommere, så
> man skal nok ikke have gang i alt for tunge processer.

Jeg putter en label på dokumentmappen og lader Sherlock indexere den. Det
andet er for tungt.

--

- David

reply to firstname@lastname.dk

http://david.blangstrup.dk

Fra : Martin Petersen

Dato : 14-02-01 15:57

David Blangstrup <non@sense.dk> wrote:

> Jeg putter en label på dokumentmappen og lader Sherlock indexere den. Det
> andet er for tungt.

Der lærte jeg lige noget smart!
Martin