Sortkrage
Fra : Poul Evald Hansen

Dato : 06-07-02 11:02

I går d. 6. juli så jeg en Sort-Krage (ren form) i området nord for
Brøndbyøster Station. Den opførte sig næsten som områdets talrige
Grå-Krager, var dog måske lidt mere sky.

Jeg mindes ikke at have set Sort-Krage før på Sjælland, er det ikke en lidt
usædvanlig forekomst?

Poul Evald Hansen

pevh@vip.cybercity.dk

Fra : Erik Agertoft

Dato : 06-07-02 17:16

On Sat, 6 Jul 2002 12:01:55 +0200, "Poul Evald Hansen"
<cft6753@vip.cybercity.dk> wrote:

>Jeg mindes ikke at have set Sort-Krage før på Sjælland, er det ikke en lidt
>usædvanlig forekomst?
Jo, der ses ikke så mange hvert år.
I 1999 blev der fx. set 23 fugle (heraf 6 trækkende) på Sjælland.

Prøv at søge på sortkrage i DOFbasen, hvor der er sortkrage-obs fra
hele landet (bl.a. fra Solrød Strand den 5/7-2002):
http://www.dofbasen.dk/search.php

Venlig hilsen
Erik

Fra : Gorm Vognsen Jensen

Dato : 06-07-02 20:35

"Poul Evald Hansen" <cft6753@vip.cybercity.dk> wrote in message
> I går d. 6. juli så jeg en Sort-Krage (ren form) i området nord for
> Brøndbyøster Station. Den opførte sig næsten som områdets talrige
> Grå-Krager, var dog måske lidt mere sky.
Du skulle kigge igen næste gang du kommer forbi. Jeg har de sidste mange år
set sortkrage samme sted på nordsiden af Søndersø ved Værløse. Det er ganske
vist ikke tit, måske 1-2-3 gange om året; men når jeg så ser den, så er det
samme sted. Jeg har dog også set sortkrage andre steder ved Søndersø.

mvh Gorm
--
Gorm Vognsen Jensen
Smørumnedre

Fra : Mogens Poulsen

Dato : 06-07-02 20:59

> [...]

>Grå-Krager, var dog måske lidt mere sky.
>
>Jeg mindes ikke at have set Sort-Krage før på Sjælland, er det ikke en lidt

Er den ikke nærmest en "syd-vestlig" art - dvs. at jo længere man
kommer mod sydvest i Europa jo mere alm. er den forekommende?

Iøvrigt ynglede en sortkrage på nabogrunden (Bornholm) sidste år med
en gråkrage - jeg så tre unger med varierende tegning. I år har jeg
ikke set unger men der er stadig en sortkrage i området.

--
Mogens
mpoulsen@tdcadsl.dk

Fra : Rune Bjerre

Dato : 18-09-02 23:07

"Poul Evald Hansen" <cft6753@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Grå-Krager, var dog måske lidt mere sky.
>
> Jeg mindes ikke at have set Sort-Krage før på Sjælland, er det ikke en

Hejsa
Måske kan det være af interesse at Sortkragen netop er blevet ophøjet til
selvstændig art i stedet for som tidligere at have været race af
(Grå-)krage. Se mere på:
http://www.phyl.dk/news.asp#dkwp
Mvh Rune

Fra : Poul Evald Hansen

Dato : 19-09-02 07:00

"Rune Bjerre" <rune.hanne@get2net.dk> wrote in message

> [...]
> Måske kan det være af interesse at Sortkragen netop er blevet ophøjet til
> selvstændig art i stedet for som tidligere at have været race af

?
DNA-studier eller hvad?
Hvordan forklares så blandingsbestandene i bl.a. Sønderjylland?

Poul Evald Hansen

pevh@vip.cybercity.dk

Såkaldt fri og ureguleret markedsøkonomi forholder sig til natur og miljø
som en boksehandske til et blåt øje.

So-called unbounded and unregulated market economics has the same position
to Nature and Environment as a boxing glove to a black eye.

Fra : Jens Boesen

Dato : 19-09-02 07:29

Du kan også finde de meget grundige - engelske - begrundelser på www.phyl.dk
under "Udstødningsrøret".
Venlig hilsen
Jens Boesen

Fra : Niels J Larsen

Dato : 19-09-02 08:47

> [...]

> ?
> DNA-studier eller hvad?
> Hvordan forklares så blandingsbestandene i bl.a. Sønderjylland?

For kort at opsummere mit indtryk efter at have læst det som står på
www.phyl.dk + på de engelske sider der er link til: der findes en relativt
smal hybrid-zone ned gennem Europa. Karakteristisk er det at næsten enhver
fugl kan ses være en ren grå- eller sortkrage, første generation hybrid,
eller tilbagekrydsning, og altså ikke en zone med jævn overgang. For det
andet ses ved feltstudier at krage søger mage, altså at der er
pardannelses-selektion imod hybriderne (så vidt jeg husker refereres til
undersøgelser i Italien). Englændernes konklussion er at gråkrage og
sortkrage for øjeblikket bedst beskrives som semiarter, medens krage bedst
betegnes som superart. En semiart kan betegnes som tilstrækkelig
selvstændig, så man kan "krydse" den på sin liste. Dansk ornitologisk
forening har ikke et panel af folk som tager selvstændige beslutninger mht
taxonomi, og har derfor besluttet at følge beslutninger taget i England
(disse er normalt mere konservative end beslutninger taget i Holland af det
tilsvarende udvalg der).

Niels Jørgen

spamTRAP in operation - please remove when answering

Fra : Poul Evald Hansen

Dato : 19-09-02 09:29

"Niels J Larsen" <njl@spamTRAP.biobase.dk> wrote in message
> [...]
> taxonomi, og har derfor besluttet at følge beslutninger taget i England
> (disse er normalt mere konservative end beslutninger taget i Holland af

Semiarter og superarter?
Det afgørende må vel være om der er en reel sterilitetsbarriere eller ej i
naturen. En sterilitetsbarriere er som regel genetisk bestemt, men kan også
være bestemt af adfærd, som det formentlig er tilfældet for bl.a. en del
sangfugle og vist også for nogle svømmeænder. Jeg forstår ikke helt din
redegørelse i ovenstående. Jeg synes da, der forekommer alle mulige
overgange mellem Sort- og Grå-Krage i Sønderjylland. Meget af det du skriver
kan forklares med dominante hhv. recessive gener - ligesom for mennesker,
hvor blåøjethed skydes et recessivt gen og brunøjethed et dominant.

Fra : Stig Linander

Dato : 19-09-02 10:22

Thu, 19 Sep 2002 10:28:46 +0200, skrev Poul Evald Hansen bl.a. ...

> Semiarter og superarter?
> Det afgørende må vel være om der er en reel sterilitetsbarriere
> eller ej i naturen.

Problemet er, at der ikke er noget veldefineret artsbegreb.
Tænk bare på Sølvmåge-Sildemåge. Det er to veldefinerede arter i
Europa, men rejser du østpå bliver Sildemågen gradvist lysere og
ender som Sølvmåge når du kommer tilbage til Europa.

Der er en udmærket artikel "Hvad er en art?" i DOF's tidsskrift
"Fugle i felten" 3/2002 p.24.

Mange hilsner,

Stig.
--
Stig Linander | Farum - Denmark | http://www.linander.dk/stig/
The Ophiuchan | 55d49'N 12d21'E | mail: "Who am I?" on Home Page

Fra : Niels J Larsen

Dato : 19-09-02 11:21

> [...]
> hhv. recessive gener - ligesom for mennesker, hvor blåøjethed skydes
> et recessivt gen og brunøjethed et dominant.

Jeg prøver ikke at forsvare den trufne beslutning, men blot at forklare
hvad der stod på de sider jeg har læst. Jeg vil på forhånd undskylde hvis
der er en detaille hist eller pist som jeg har misset.

Forskellen mellem sort- og gråkrage udgøres af andet end den grå farve,
f.eks. også visse forskelle i kropsbygning. Nogle af disse vil kunne
forventes at variere med glidende overgange i en hybridzone mellem to
racer. I deres artikel siger englænderne at de originale forfattere af den
undersøgelse som refereres, med statistik kan konkludere at der ikke er
tale om en glidende overgang, men de tilbagekrydsningsmønstre som jeg
omtalte. Hvis du er uenig i dette, så vil en undersøgelse i f.eks.
sønderjylland nok kaste ekstra lys over emnet; men det vil nok være
nødvendigt at måle og veje en del fugle for at kunne sige noget med en
væsentlig vægt.

Med hensyn til artsbegrebet, så er jeg ikke sikker på at dette eksempel
(hvis dokumentationen er i orden for englændernes argumenter) ikke også
holder med det biologiske artsbegreb. En af udgaverne af det biologiske
artsbegreb siger netop at det er ikke nødvendigt med sterilitet mellem to
arter, kun at der ikke forkommer hybridisering med en større hyppighed end
at en (pardannelses) selektion mod hybriderne sørger for at de to arter i
hovedparten af deres udbredelse bibeholdes i ren form. (min formulering,
jeg kan have skubbet til formuleringen i forhold til den jeg læste). Hvis
man følger linkene på www.phyl.dk kan man finde et PDF dokument
(http://www.bou.org.uk/sppguidelines.pdf) med de guidelines som det
engelske udvalg bruger for hvad der kan siges at være en art, og endvidere
en kort diskussion af artsbegreber.

Endelig, superarter er vel et begreb du kender: så vidt jeg husker kaldes
mælkebøtte også for en superart? Og der skulle være reproduktiv isolation
mellem mælkebøtter med forskellig frøfarve?

Fra : Poul Evald Hansen

Dato : 19-09-02 11:51

> [...]
> (http://www.bou.org.uk/sppguidelines.pdf) med de guidelines som det
> engelske udvalg bruger for hvad der kan siges at være en art, og endvidere

Jeg kikker nærmere på dine links!
Kan det være tilfældet at Grå-Krage/ Sort-Krage forholder sig som arter til
hinanden nogle steder, og ikke andre?
Jeg afventer med spænding nærmere undersøgelser.

> Endelig, superarter er vel et begreb du kender: så vidt jeg husker kaldes
> mælkebøtte også for en superart? Og der skulle være reproduktiv isolation
> mellem mælkebøtter med forskellig frøfarve?

En lidt anden problemstilling. Her taler man om "samlearter" og "småarter"
eller "apomikter" . Vi har ca. 300 småarter af Mælkebøtte fordelt på en halv
snes forskellige, ret distinkte grupper inden for samlearten. Apomikter
sætter spiringsdygtige frø uden befrugtning. Hvis en samleart er obligat
apomikt kan den komme til at bestå af en sværm af småarter, der nærmest er
en slags kloner. Nye småarter opstår kun ved mutationer eller hvis
sterilitetsbarrieren undtagelsesvis gennembrydes. Apomiktiske arter findes
også ved Høgeurt, Brombær (ca. 100 i DK), Sølv-Potentil, Løvefod, Nyrebladet
Ranunkel m.v.

Fra : Niels J Larsen

Dato : 19-09-02 12:26

> [...]
> arter til hinanden nogle steder, og ikke andre?
> Jeg afventer med spænding nærmere undersøgelser.

Det kunne godt tænkes at en art med to racer har subpopulationer af de to
arter som er adskilt af en artsbarriere. Et eksempel har været nævnt med
sølv/sildemåge, som er en ring-art: gradvis ændring fra vest til øst, som
når man når tilbage er fuldt adskilte som arter. Dette nævnes endda som
eksempel i ovennævnte link på en art hvor hybrid-dannelse skete i et
bestemt område i 1930erne og 40erne, men hvor der var selektion som
styrkede den reproduktive isolation. Et lignende eksempel er beskrevet for
en sibirisk sanger (kan ikke huske navnet lige nu).

Det bliver spændende at se hvad der sker med grå- og sortkrage i de
kommende 30 år (hvis jeg lever så længe), om separationen styrkes eller
bryder sammen.

--
Niels

spamTRAP in operation - please remove when answering

Fra : Stig Linander

Dato : 20-09-02 07:13

Thu, 19 Sep 2002 12:51:15 +0200, skrev Poul Evald Hansen bl.a. ...

> En lidt anden problemstilling. Her taler man om "samlearter" og
> "småarter" eller "apomikter" .

Så vidt jeg har har kunnet læse mig frem, er "apomiktis" et rent
botanisk begreb, d.v.s. de "samlearter" og "småarter" du nævner har
intet med de super- og allo-/semi-arter, der opereres med i
sppguidelines.pdf . Er det korrekt?

Mange hilsner,

Stig.

Fra : Poul Evald Hansen

Dato : 20-09-02 07:35

"Stig Linander" <no_reply@020920.dk> wrote in message
> [...]
> botanisk begreb, d.v.s. de "samlearter" og "småarter" du nævner har
> intet med de super- og allo-/semi-arter, der opereres med i

Ja, det er jo det jeg prøver at sige. Naturligvis et rent botanisk begreb,
der dog er beslægtet med partenogenese. Jeg fik bare bolden og kunne ikke
lade være med at slå til den. Planter har den fordel, at de normalt ikke
futter rundt.Obligat befrugtning som forudsætning for frøsætning, og
udveksling af genetisk materiale, kan derfor blive et problem. Bl.a.
apomixis kan tænkes opstået på den baggrund (dette er et populært bud, og
ikke en videnskabelig bemærkning!). Partenogenese uden kønnede generationer
kendes dog fra en del dyr, i det biologiske system op til padder og fisk,
men vist ikkedokumenteret for fugle og pattedyr. Flerre har
partenogenesiske generationer med kønnede generationer indskudt, som f.eks.
dafnier og bladlus.

M.v.h.
Poul Evald Hansen

Fra : Niels J Larsen

Dato : 19-09-02 08:50

"Rune Bjerre" <rune.hanne@get2net.dk> wrote in

> "Poul Evald Hansen" <cft6753@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> lidt

Den eneste obs i Dofbasen er en fugl ved Tissø (set både i marts og juli) -
de plejer også at blive rapporteret på Røsnæs, så vidt jeg husker.
--
Niels

spamTRAP in operation - please remove when answering

Fra : Ditte og Anders Zusc~

Dato : 22-09-02 16:57

> Den eneste obs i Dofbasen er en fugl ved Tissø (set både i marts og
juli) -
> de plejer også at blive rapporteret på Røsnæs, så vidt jeg husker.

Hej
I mine noter kan jeg se at jeg har set sortkrage ved Vejlø syd for Næstved
d. 26 januar 1997 og ved Ølsemagle revle 2. maj 1997. Hertil kommer et utal
af obser, som ikke er indført i databasen. Jeg bor i Vordingborg og kan om
ikke dagligt, så næsten se sorte krager fra mit vindue. Hyppigere er
arten/racen dog helt sikkert på Falster!

VH Anders Zuschlag