nedløb / dræn
Fra : Jan Holm

Dato : 06-07-02 00:10

Jeg skal igang med at lave nye tagrender og vil i den forbindelse
lave et eller andet så vandet kommer væk fra huset og ikke som
nu pøser ned i soklen. Jeg vil lægge fast rør i jorden 1,5-2 meter
væk fra huset og så gå over i et drænrør som jeg graver ned 10-15
meter. Under drænrøret vil jeg ligge småsten. Hvad gør jeg for at
dette drænrør ikke bliver stoppet med blade og andet snavs fra
tagrenderne? Hvordan konstrueres dette, gerne billigt. Man kan
købe et eller andet system men det er ret pebret, mener det var
omrking 1000 (kælenavnet er vist kaffekander) pr nedløb og jeg
skal bruge 7.

Mvh
Jan Holm

Fra : SB

Dato : 06-07-02 21:13

"Jan Holm" <jan@parkholm.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> købe et eller andet system men det er ret pebret, mener det var
> omrking 1000 (kælenavnet er vist kaffekander) pr nedløb og jeg

Hvis ikke du vil have en tagbrønd for hver nedløb, kan du vælge at samle dem
alle i en brønd, hvor du så har en vandlås på, inden du lukket det ud i
drænrøret.
På den måde får du også en mulighed for at kunne få dem renset senere, da
næsten alle slamsuger har en mulighed for at kører deres spuleslange gennem
en vandlås.
En anden mulighed er at lave en form for stigrør inde i brønden, som let kan
pille af, og dermed lette adgangen til rensning af drænene.
Kan godt maile en tegning af det til dig, hvis du ikke helt er med på ideen

Søren