/ Forside / Interesser / Fritid / Knallert / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Knallert
#NavnPoint
pallebhan.. 109279
Jon 13755
NoShyGuy 12369
Sunowich 7245
rpje 6490
scootergr.. 5859
masteraug.. 4691
Japse 3488
3773 3416
10  dova 3104
Jeres vurdering
Fra : Troels Plougmann Ols~


Dato : 05-07-02 23:50

En Yamaha FS-1 4g K, fra ca. 1980, med 21 mm karb, Protuna udst.
(http://www.protuna.dk/tun_pic/10110617.jpg - ikke noget at skrive hjem om),
13 tænder foran (9 std.), 39 tænder bag (43 std.), og planet topstykke. Cyl.
ser umiddelbart ikke større ud end originalen, måske den er større indeni,
jeg ved det ikke. 5,3 eller 10 hk, vil jeg tro cyl. er.

Hvor hurtigt kan sådan en fætter ca. rende, hvis den er indstillet så godt
som muligt? Det er en af vennerne der vil have den skulle kunne rende 110,
men det giver jeg altså ikke meget for... Hvad andet er, 4. gear er næsten
100% dødt for acc, selvom 3. gear er løbet HELT ud. Desuden skal maskinen
ret langt ud i gearene før den tager rigtigt ved, og rigtigt accelererer...
Måske skal nålen i karb. hæves? Jeg har snakket med ham om at org. 43 bag,
og 16 for, nok vil være bedre, og så ville der også være mulighed for at
rende den helt ud i topfart.

Hvad ville et komplet 12,8 hk tun med La Franconi 32mm udst. og 21 mm
karburator give i topfart, og hvad ville den ideelle gearing til sådan en
tur være?

file://Troels (som har sin helt egen lovlige FS-1'er, og lader vennen om at
få bøderne på hans maskine...)



 
 
Brian Axelgaard [940~ (06-07-2002)
Kommentar
Fra : Brian Axelgaard [940~


Dato : 06-07-02 18:39

"Troels Plougmann Olsen" <puttitat@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
news:3d2622b2$0$16812$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> En Yamaha FS-1 4g K, fra ca. 1980, med 21 mm karb, Protuna udst.
> (http://www.protuna.dk/tun_pic/10110617.jpg - ikke noget at skrive hjem
om),
> 13 tænder foran (9 std.), 39 tænder bag (43 std.), og planet topstykke.
Cyl.
> ser umiddelbart ikke større ud end originalen, måske den er større indeni,
> jeg ved det ikke. 5,3 eller 10 hk, vil jeg tro cyl. er.

Ja okay... en standard tuning

> Hvor hurtigt kan sådan en fætter ca. rende, hvis den er indstillet så godt
> som muligt? Det er en af vennerne der vil have den skulle kunne rende 110,
> men det giver jeg altså ikke meget for... Hvad andet er, 4. gear er næsten
> 100% dødt for acc, selvom 3. gear er løbet HELT ud. Desuden skal maskinen
> ret langt ud i gearene før den tager rigtigt ved, og rigtigt
accelererer...
> Måske skal nålen i karb. hæves? Jeg har snakket med ham om at org. 43 bag,
> og 16 for, nok vil være bedre, og så ville der også være mulighed for at
> rende den helt ud i topfart.

110km/t!!! Han er ikke helt rask Der skal sgu en større gearing til før
den render 110km/t

> Hvad ville et komplet 12,8 hk tun med La Franconi 32mm udst. og 21 mm
> karburator give i topfart, og hvad ville den ideelle gearing til sådan en
> tur være?

Topfarten vil nok ramme de 110km/t... hvis han er heldig og har pudset og
plejet hver eneste lille detalje i motor (skyllekanaler udstødning osv...)

Problemet med med 4 gear er det samme som det du siger med at den skal op i
omdrejninger før den tager fat. Hans tænding står ikke helt rigtigt, men det
lyder til at den er tæt på. Den skal lige finindstilles, det kan faktisk
give en hel del! Oven-i-hatten kommer der så det at i lave rpm´s er sådan en
stor karburator ikke god... med mindre han selvfølgelig har fået lavet en
speciel indsugningsplade?



Troels Plougmann Ols~ (06-07-2002)
Kommentar
Fra : Troels Plougmann Ols~


Dato : 06-07-02 19:00

"Brian Axelgaard [9400]" <0011754m001@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3d272b29$0$391$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...

> Problemet med med 4 gear er det samme som det du siger med at den skal op
i
> omdrejninger før den tager fat. Hans tænding står ikke helt rigtigt, men
det
> lyder til at den er tæt på. Den skal lige finindstilles, det kan faktisk
> give en hel del! Oven-i-hatten kommer der så det at i lave rpm´s er sådan
en
> stor karburator ikke god... med mindre han selvfølgelig har fået lavet en
> speciel indsugningsplade?

Det med indsugningsplader har jeg ikke en ski' begreb om, hvad mener du med
en "speciel indsugningsplade"? Er det en indsugningsplade med større hul,
eller hvad?

Du lader til at have en del forstand på det (jeg ved det, da jeg jo har
snakket med dig før), hvor stor et mellemrum vil du mene at membranbladene
skal have fra "tippet" (std. er vistnok 7 mm), for at det bliver optimalt?

Jeg har selv en indsugningsplade på 16 mm og en ret "speciel" på 17,5 (det
er noget af en svend) til at ligge, hvilken af de 2 vil passe bedst?

Hvad kan jeg gøre for at redde optrækket ved lavere rpm, det er jo ret surt
at køre dørtræk, og have topfarten, når accelerationen kun findes helt ude i
de sidste 2krpm af gearene?

//Troels



Elbarto (09-07-2002)
Kommentar
Fra : Elbarto


Dato : 09-07-02 04:07

Det er sku aldrig lykkedes mig at smække en 21mm karbu på en yamaha .. 19
kan lige lade sig gøre med lidt god vilje
17.5 mm er abselut det bedste på en yamaha



Christian (14-07-2002)
Kommentar
Fra : Christian


Dato : 14-07-02 01:41


"Troels Plougmann Olsen" <puttitat@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
news:3d2622b2$0$16812$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> En Yamaha FS-1 4g K, fra ca. 1980, med 21 mm karb, Protuna udst.
> (http://www.protuna.dk/tun_pic/10110617.jpg - ikke noget at skrive hjem
om),
> 13 tænder foran (9 std.), 39 tænder bag (43 std.), og planet topstykke.
Cyl.
> ser umiddelbart ikke større ud end originalen, måske den er større indeni,
> jeg ved det ikke. 5,3 eller 10 hk, vil jeg tro cyl. er.


Det er lidt svært at bedømme, effter som du ikke kender den aktuelle
volumen, på cylinderen, og hvlke skyllekanaler der er på cylinderen.

> Hvor hurtigt kan sådan en fætter ca. rende, hvis den er indstillet så godt
> som muligt?
Lige fra 70 - 110 km/t

Det er en af vennerne der vil have den skulle kunne rende 110,
> men det giver jeg altså ikke meget for... Hvad andet er, 4. gear er næsten
> 100% dødt for acc, selvom 3. gear er løbet HELT ud. Desuden skal maskinen
> ret langt ud i gearene før den tager rigtigt ved, og rigtigt
accelererer...
> Måske skal nålen i karb. hæves? Jeg har snakket med ham om at org. 43 bag,
> og 16 for, nok vil være bedre, og så ville der også være mulighed for at
> rende den helt ud i topfart.
>
> Hvad ville et komplet 12,8 hk tun med La Franconi 32mm udst. og 21 mm
> karburator give i topfart, og hvad ville den ideelle gearing til sådan en
> tur være?

Hmmmm, jeg tror ikke jeg ville prøve det, en af mine venner, har (havde,
bruger den ikke mere) en FS1-er som gik _godt_ vi havde den opppe på 110
km/t (på et T Hansen speedometer) med 2 på, den var smalet af hans far, som
er en haj mek.
Han har også haft 12.7 på, som han kunne få op på ca. 90-100km/t men hans
alm. cytlinder og karb. samt gearing gik meget bedre, men pørv dig frem, det
er det nemmeste.

Hygge


Mvh Christian


> file://Troels (som har sin helt egen lovlige FS-1'er, og lader vennen om
at
> få bøderne på hans maskine...)
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste