Tog kontrollører
Fra : izeqb

Dato : 05-07-02 22:49

Hvilke rettigheder har en togkontrollør?
Hvis jeg stiger ud af et tog, kan han/hun så kræve at se min billet?
Altså når jeg er steget ud af toget. Og hvad så hvis jeg havde smidt
den ud i skraldespanden i toget?

Kan de tilbageholde personer der nægter at vise billet, opgive navn?

MVH.
Hjalte

Fra : Gevaldi

Dato : 05-07-02 23:03

"izeqb" <isak@city.dk> skrev i en meddelelse news:fu4ciu0m6r4ikglvff61997t15m9tmoia1@4ax.com...
> [...]
> den ud i skraldespanden i toget?
>
> Kan de tilbageholde personer der nægter at vise billet, opgive navn?

Ja

http://makeashorterlink.com/?M18731331

--
/Gevaldi
http://www.wintip.dk/

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 05-07-02 23:13

"Gevaldi" <georg_valdi@hotmail_.com_> skrev:

> Ja

Tja. Det er Retsplejelovens §755 stk. 2, der i såfald skulle finde
anvendelse.

> http://makeashorterlink.com/?M18731331

"På forlangende af DSBÿs personale skal en passager opgive sit fulde
navn, adresse, f¸dselsdag og -år samt legitimere sig ved k¸rekort,
Dankort eller andet retsgyldigt dokument med foto."

Dvs. DSB skulle have mere vidtgående bef¸jelser end politiet og
fotodokumentation? Der findes ingen officiel fotodokumentation i DK som
alle er i besiddelse af.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : N/A

Dato : 05-07-02 23:53

Fra : N/A

Dato : 05-07-02 23:53

Fra : Jeppe Uhd Jepsen

Dato : 05-07-02 23:53

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> Det må være Morver, der laver sjove ting. Nogle gange er der noget, der
> tricker programmet og får det til at bruge lidt "sjove" kodninger.

> Nu må vi se om Morver kan finde ud af det på den anden side bør din
> newsreader kunne afkode de forskellige tegnsæt

Det kan den skam også, hvis jeg siger ja til at installere baltisk
tegnsæt...

Og jeg synes egentlig min 2k er bloated nok som den er

/Jeppe Uhd Jepsen - NX

Fra : Gevaldi

Dato : 06-07-02 10:05

Morten Bjergstrøm skrev:

> Tja. Det er Retsplejelovens §755 stk. 2, der i såfald skulle finde
> anvendelse.

Nej, det er DSB's befordringsreglement.

Fra : Niels

Dato : 06-07-02 08:21

"Gevaldi" <georg_valdi@hotmail_.com_> skrev i en meddelelse

> Ja

Hvad så med det første spørgsmål: Hvis man smider billeten ud toget og
stiger ud og der står en kontrollør der?

--
Niels Henriksen

Fra : Ove Kristensen

Dato : 06-07-02 09:06

"Niels" <niels@biggs.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad så med det første spørgsmål: Hvis man smider billeten ud toget og
> stiger ud og der står en kontrollør der?

Da der bl.a. står følgende i DSB´s forretningsbetingelser § 4stk.1

Passageren skal ved rejsens begyndelse være i besiddelse af gyldig billet
eller kort der opbevares under hele rejsen.

Så vil jeg mene at hele rejsen er til og med at du har forladt DSB´s område,
han kan jo se at du står ud af toget ellers vil han jo ikke kontrollere.

Mvh
Ove.

Fra : Allan Olesen

Dato : 06-07-02 13:38

"Ove Kristensen" <ovek@adslhome.dk> wrote:

>Så vil jeg mene at hele rejsen er til og med at du har forladt DSB´s område,

Hm. Er du sikker paa, at perronen er DSB's omraade?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Ove Kristensen

Dato : 06-07-02 13:58

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
[klip]

> Hm. Er du sikker paa, at perronen er DSB's omraade?

Hvis område skulle det ellers være?

Mvh
Ove.

Fra : Gregers Petersen

Dato : 06-07-02 14:20

"Ove Kristensen" <ovek@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis område skulle det ellers være?

Allan tænker sikkert på Banestyrelsen.

--
MvH

Gregers Petersen
http://disclaimer.gpweb.dk

Fra : Allan Olesen

Dato : 06-07-02 16:10

"Gregers Petersen" <usenet@fjern-dettegpweb.dk> wrote:

>Allan tænker sikkert på Banestyrelsen.

Praecis.

Jeg er dog ikke klar over, om perronen er Banestyrelsens ejendom,
men skinnerne er. Og eftersom ideen med at flytte skinnerne ind
under Banestyrelsen var, at flere operatoerer skal kunne koere
paa samme straekning uden at een af dem ejer skinnerne, har man
vel med samme argumentation flyttet perronerne og evt. ogsaa
stationsbygningerne med.

Som et kuriosum kan jeg i oevrigt fortaelle, at urene rundt
omkring paa mange stationsbygninger er helt ude af tur for tiden.
Det skyldes ifoelge personalet paa den station, jeg benytter, at
urene er ejet af Banestyrelsen, og de vil have penge af DSB for
at stille dem...

(Jeg har saa overtalt DSB til at saette et kryds med tape hen
over Banestyrelsens ur, saa vi passagerer ikke bliver vildledt.)

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : BB

Dato : 06-07-02 09:13

> [...]
> >
> Hvad så med det første spørgsmål: Hvis man smider billeten ud toget og
> stiger ud og der står en kontrollør der?

Der står noget med man ikke må være på perronen uden gyldig billet.
Det står inden du går ud på perronen.

VH
BB
København

*Remove NOSPAM in my mail address for personal mail.*
Norton AntiVirus is sending my email.

Fra : Frank Bech

Dato : 06-07-02 09:32

Efter min bedste overbevisning hænger det ikke sammen med at man ikke må
opholde sig perronen uden gyldig rejsehjemmel, idet der på mange perroner
netop er opsat billetautomater så folk kan købe deres rejsehjemmel på
perronen.

/Frank Bech.

Fra : Peter

Dato : 06-07-02 10:16

"Frank Bech" <oz9fb@mail.dk> wrote in message
> [...]
> opholde sig perronen uden gyldig rejsehjemmel, idet der på mange perroner
> netop er opsat billetautomater så folk kan købe deres rejsehjemmel på

Efter min bedste overbevisning opholder man sig heller ikke på perronen
uden gyldig rejsehjemmel, hvis man går direkte hen og køber en billet.

Jeg har dog godt nok aldrig set nogen kontrollører som har bedt folk som
står på perronen om at se deres billet. Det ville nok også være fuldstændigt
tosset hvis man fik en bøde for at hente/bringe familie og venner til
toget....

--
PM
PM

Fra : JH

Dato : 06-07-02 10:48

Peter wrote:

> [...]
> som står på perronen om at se deres billet. Det ville nok også være
> fuldstændigt tosset hvis man fik en bøde for at hente/bringe familie

Det har jeg til gengæld.
Engang for en del år siden på Albertslund St.
2-3 kontollører havde stillet sig op foran udgangen
og kontrollerede alle de der var steget af toget.

JH

Fra : Ove Kristensen

Dato : 06-07-02 12:53

"Frank Bech" <oz9fb@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> opholde sig perronen uden gyldig rejsehjemmel, idet der på mange perroner
> netop er opsat billetautomater så folk kan købe deres rejsehjemmel på

Jamen hvis du kommer gående ned og hen til automaten, så har du jo under
denne procedure endnu ikke taget ophold.

Mvh
Ove.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-07-02 10:06

BB skrev:

>Der står noget med man ikke må være på perronen uden gyldig billet.
>Det står inden du går ud på perronen.

Er det virkelig rigtigt? Den forordning har jeg overtrådt et utal
af gange. Jeg benægter ikke at det passer, men mine øjne er
aldrig faldet på et sådant skilt. Kunne det være specifikt for
S-tog?

--
Bertel

Fra : Claus E Beyer

Dato : 06-07-02 10:26

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> af gange. Jeg benægter ikke at det passer, men mine øjne er
> aldrig faldet på et sådant skilt. Kunne det være specifikt for

For en del år siden var der skilte ved adgangen til S-togsperronerne, hvor der
var anført noget i retning af "Adgang er forbudt uden gyldigt rejsehjemmel", men
på et tidspunkt, vistnok sidst i firserne, ændrede man teksten til noget i rening af
"Rejs ikke uden gyldig billet eller kort". Man ville vist "afkriminalisere" dem der
blot fulgte nogen til toget, handlede i den DSB-kiosk der ofte lå på perronen eller
blot skød genvej gennem DSB's perroner og tunneler. To sidstnævnte tilfælde var
aktuelle i bla. Klampenborg, hvor jeg var billetsalgsafløser i min studietid. Hvis
jeg dengang i tjenstligt øjemed bevægede mig ud på perronområdet, havde jeg i
princippet gjort mig "fortjent" til en "bøde" på 500 kr, da vi afløsere ikke var forsynet
med tjenestefrikort ligesom det faste personale.

Claus

Fra : Peter

Dato : 06-07-02 10:28

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message

> [...]
> af gange. Jeg benægter ikke at det passer, men mine øjne er
> aldrig faldet på et sådant skilt. Kunne det være specifikt for

Om det er specifikt for S-tog skal jeg ikke kunne sige, men
jeg har godt nok set det skilt mange gange :) Men mon ikke
DSB er ligeglad med om du opholder dig på perronen uden
billet, sålænge du har et "gyldigt" formål...

--
PM

Fra : Gevaldi

Dato : 06-07-02 10:47

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
> af gange. Jeg benægter ikke at det passer, men mine øjne er
> aldrig faldet på et sådant skilt. Kunne det være specifikt for

Nu findes der også et ordensreglement for DSB, og
i det står bla. at (ikke ordret) at man skal have et
gyldigt ærinde for at være på området.

Jeg har flere gange været med til at bortvise personer
som var uønskede på DSB's område (alkoholikere,
narkomaner og uromagere) og det kan man gøre med
DSB's ordensreglement, da det opfattes som privat
område.

I forbindelse med det oprindelige spg. har jeg da også
et par gange været med til at tilbageholde passagerer
der var ved at stige af toget (gratister) og fået dem
overgivet til politiet, fordi de nægtede at vise legitimation
og billet.

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 08-07-02 00:32

On Sat, 6 Jul 2002 10:13:23 +0200,
BB <BB@tdcnospamadsl.dk> wrote:

> Der står noget med man ikke må være på perronen uden gyldig billet.
> Det står inden du går ud på perronen.

Det er da SVJV mange år siden det er lavet om - i hvert fald på
s-togslinjerne. Det var i fjernsynet flere gange, og så droppede DSB
vist ideen med at man skulle have billet for at være på perronen. I
stedet for de gamle skilte satte de skilte op med noget lignende: "Rejs
ikke uden gyldig kort eller billet\nKontrolafgift 500 kr."

--
Anders Bo Rasmussen

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 06-07-02 10:43

> Nej, det er DSB's befordringsreglement.

Dvs. du mener, at en virksomhed kan lave nogle betingelser, der siger
at de må tilbageholde folk, fængsle folk eller gøre som de har lyst
til?

Selvfølgelig må de ikke det. Den eneste mulighed DSBs folk har for at
tilbageholde folk er at gøre brug af Retsplejelovens §755 stk. 2 og
foretage en civil anholdelse, hvis betingelserne for dette er opfyldt.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Henning Makholm

Dato : 07-07-02 16:57

Scripsit "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk>

> Dvs. du mener, at en virksomhed kan lave nogle betingelser, der siger
> at de må tilbageholde folk, fængsle folk eller gøre som de har lyst
> til?

Sig det allesammen i kor: "anstaltsforhold".

> Selvfølgelig må de ikke det.

Jo, bare spørg Grauslund.

--
Henning Makholm "We're trying to get it into the
parts per billion range, but no luck still."

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 07-07-02 17:15

Henning Makholm <henning@makholm.net> skrev:

> Sig det allesammen i kor: "anstaltsforhold".

> Jo, bare spørg Grauslund.

He he

(Jeg ventede egentligt også lidt på Peters kommentar, nu når han er
kommet tilbage fra ferie(?))

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter G C

Dato : 07-07-02 17:23

Morten Bjergstrøm <nospam01@miljokemi.dk> skrev:

[klip]

> (Jeg ventede egentligt også lidt på Peters kommentar, nu når han er
> kommet tilbage fra ferie(?))

Der er jo grænser for galskaben

Anstaltsforhold....tja....der skal jo også være proportionalitet.... det er
der vist ikke.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Henning Makholm

Dato : 07-07-02 21:50

Scripsit "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk>

> Der er jo grænser for galskaben

> Anstaltsforhold....tja....der skal jo også være proportionalitet....

Man kan vel bare definere det til at være et mindre indgreb end at
bortvise vedkommende.

--
Henning Makholm "... and that Greek, Thucydides"

Fra : Peter G C

Dato : 07-07-02 21:52

Henning Makholm <henning@makholm.net> skrev:

[klip]

> Man kan vel bare definere det til at være et mindre indgreb end at
> bortvise vedkommende.

Det er jeg vist ikke enig med dig i. At tilbageholde en person kræver
lovhjemmel - i alle tilfælde. Det er en særdeles indgribende foranstaltning.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Henning Makholm

Dato : 08-07-02 13:38

Scripsit "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk>

> Det er jeg vist ikke enig med dig i.

Nå, det må jeg jo så acceptere. Det er jo som bekendt dig der
bestemmer hvilke foranstaltninger der er mere indgribende end andre.

--
Henning Makholm "Oh, hvilken kok detilig!"

Fra : Peter G C

Dato : 08-07-02 14:32

Henning Makholm <henning@makholm.net> skrev:

[klip]

> Nå, det må jeg jo så acceptere. Det er jo som bekendt dig der
> bestemmer hvilke foranstaltninger der er mere indgribende end andre.

LOL - dog ikke

Men vi kan vel være uenige?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 06-07-02 10:44

"BB" <BB@tdcnospamadsl.dk> skrev:

> Der står noget med man ikke må være på perronen uden gyldig billet.
> Det står inden du går ud på perronen.

Det er efterhånden rigtigt mange år siden.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 06-07-02 10:46

> Er det virkelig rigtigt?

Ikke længere. Det var det engang, men der var en del ballade om det, da
det betød, at folk ikke kunne sige farvel til familie og venner på
perronen og lignende.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 06-07-02 12:03

In article <Xns924377A6F5F48.miljokemi.dk@172.16.16.111>, Morten Bjergstrøm wrote:

> Ikke længere. Det var det engang, men der var en del ballade om det, da
> det betød, at folk ikke kunne sige farvel til familie og venner på
> perronen og lignende.

Det var da egentlig dejligt, så er der ikke 2-3 extra folk på
perronen pr. rejsende. De er små nok i forvejen.

JonB

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 06-07-02 12:07

bendtsen@diku.dk (Jon Bendtsen) wrote in

> Det var da egentlig dejligt, så er der ikke 2-3 extra folk på
> perronen pr. rejsende. De er små nok i forvejen.

Har du aldrig været uden for nørreport ? ;)

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/