Ejerskab af efterlad bil.
Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 05-07-02 21:19

Hejsa..

Min kammerats søster har købt en gård nær Ringsted. Den forrige
ejer har efterladt en masse skrammel i diverse lader og udhuse.
Godt gemt under halm, gamle cykler og andet jern fandt de ved
indflytningen en gammel Alfa Romeo magen til den jeg kører i. Jeg
gravede bilen fri og fandt den i så god stand at den faktisk
fortjener en restaurering.

Status er pt.:
Søsteren + mage vil gerne af med bilen så de kan rive udhuset ned
og lave ridebane/hundebane?
Jeg er lun på bilen, men har ikke lyst til at røre en bil jeg ikke
har en registreringsattest på.
Den forrige ejer er åbenbart ikke nem at få kontakt med.

Naturligvis skal der stadig arbejdes videre på at finde den
retmæssige ejer af bilen for at høre om han/hun vil komme og
fjerne den eller om den kan overgå til mit ejerskab, men som
løsning to vil jeg gerne vide hvad reglerne er for ting der
efterlades ved en fraflytning.

En fra bilgruppen har nævnt en historie om en veteranbil der blev
fundet i en lade. Ingen kendte ejeren eller historien bag bilen og
myndighederne endte med at udstede et ny registreringsbevis til
ejerne af laden. Holder historien eller er det netop en historie
og kan det i givet fald lade sig gøre at min kammerats søster
rekvirerer en registreringsattest på bilen og efterfølgende sælger
den til mig?

--
Hygge..
Thomas

<http://carftp.com> - a library of car videos.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 06-07-02 06:31

> og kan det i givet fald lade sig gøre at min kammerats søster
> rekvirerer en registreringsattest på bilen og efterfølgende sælger
> den til mig?

Spørg dog hos politiet. De må vide det - og kan formentlig også finde ejeren
via nummerplade eller stelnr.

Mvh Maria

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 06-07-02 09:39

In article <ag5vep$sng$1@sunsite.dk>, Maria Frederiksen wrote:

> Spørg dog hos politiet. De må vide det - og kan formentlig også finde ejeren
> via nummerplade eller stelnr.

Bare fordi politiet kan sætte et navn på som ejer, er det ikke sikkert
at ejer kan findes.

JonB

Fra : TGD

Dato : 06-07-02 22:15

"Thomas Strandtoft" <thomas.strandtoft@anderledes.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> indflytningen en gammel Alfa Romeo magen til den jeg kører i. Jeg
> gravede bilen fri og fandt den i så god stand at den faktisk

Tjek lige salgspapirerne på huset det kan være der står noget om skrammel og
gammelt jern, politiet kan sikkert ikke hjælpe dig.

<KLIP>

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 07-07-02 15:04

TGD wrote:

> Tjek lige salgspapirerne på huset det kan være der står noget om skrammel og
> gammelt jern, politiet kan sikkert ikke hjælpe dig.

Okay, det vil jeg gøre..

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 08-07-02 07:27

"Thomas Strandtoft" <thomas.strandtoft@anderledes.dk> wrote in message
> [...]

<snip>

Lyder spændende, Thomas! Husk fortsættelse i dk.fritid.bil

\Mandal

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 08-07-02 12:18

Thomas Strandtoft wrote:

> Jeg er lun på bilen, men har ikke lyst til at røre en bil jeg ikke
> har en registreringsattest på.
> Den forrige ejer er åbenbart ikke nem at få kontakt med.

Du eller din søster bør via politiet og stelnr få ejerskabet
oplyst, før i går videre.
Det ville jo være træls, hvis den var meldt stjålet, og i så
skal købe den igen ved forsikringsselskab.

> men som
> løsning to vil jeg gerne vide hvad reglerne er for ting der
> efterlades ved en fraflytning.

Det vil normalt fremgå af skøde / købsaftale, men en bil af den
slags er ikke normalt tilbehør til en landbrugsejendom, så skal
det bruges som ejerbevis, skal den være nævnt direkte.

Modsat er alt hvad der er ved overtagelsen normalt købers, men
kan sælger sansynliggøre, at det var en forglemmelse, f.x. fordi
bilen ikke var ejet af gårdejeren, er den ikke omfattet af skødet.

> [...]
> fundet i en lade. Ingen kendte ejeren eller historien bag bilen og
> myndighederne endte med at udstede et ny registreringsbevis til

Det bør i spørge politiet om

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.