Ferielov - FerieKonto - Overenskomst
Fra : Mari

Dato : 05-07-02 21:26

http://www.adir.dk/IEfrsFerie.htm

Hvem bestemmer om optjente feriepenge skal indbetales til FerieKonto eller forblive på arbejdsgivers konto indtil ferie afholdes?

Jeg synes der er noget uklarhed i denne situation:

Arbejdsgiver er medlem af arbejdsgiverforening.
Har overenskomst med virksomhedens håndværkere, men
ikke med funktionærerne - de har individuelle lønaftaler, og deres ansættelsesaftaler reguleres iht. ferielov og funktionærlov.

Det hævdes, at arbejdsgiver er berettiget til at anvende
arbejdsgiverforeningens feriekort til samtlige ansatte - dvs. kan vælge at vente med at udbetale feriepenge til ferie afholdes.

Der er ikke betalt til nogen former for garantiordninger (ferielovens §31), medmindre det er indeholdt i kontingent til
arbejdsgiverforening (hvilket lyder
som noget sludder, i forhold til teksten i §§28-31)

Har funktionærerne RET til at kræve deres feriefenge afregnet til
FerieKonto, når de fratræder???
Og hvor kan jeg finde fortolkning af disse regler, evt. domspraksis.

Mari

Fra : Peter G C

Dato : 06-07-02 10:36

Mari <alohaloh@min.sol.dk> skrev:

[klip]

> Har funktionærerne RET til at kræve deres feriefenge afregnet til
> FerieKonto, når de fratræder???
> Og hvor kan jeg finde fortolkning af disse regler, evt. domspraksis.

Som jeg ser det, så er det vel spørgsmålet om, hvor til feriepengene skal
udbetales ved fratræden, ikke sandt? Funktionæren har ret til at få pengene
udbetalt til sig kontant. Om man kan kræve, at pengene indbetales til
Feriekonto ved jeg ikke. Dog ved jeg, at dansk rets almindelige regel
(Gældsbrevslovens § 3) giver funktionæren ret til at kræve pengene
indbetalt, hvor han vil (groft sagt).

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Mari

Dato : 06-07-02 22:44

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse news:ag6dlc$fr1$1@tux.netsite.dk...
> Mari <alohaloh@min.sol.dk> skrev:
>
> [klip]

> Som jeg ser det, så er det vel spørgsmålet om, hvor til feriepengene skal
> udbetales ved fratræden, ikke sandt?

Ja.... præcis..

> Funktionæren har ret til at få pengene udbetalt til sig kontant.

Det er ikke rigtigt - medmindre der er tale om undtagelsesbestemmelserne.

> Om man kan kræve, at pengene indbetales til Feriekonto ved jeg ikke.

Dey er lige dét mit spørgsmål går på.

> Dog ved jeg, at dansk rets almindelige regel
> (Gældsbrevslovens § 3) giver funktionæren ret til at kræve pengene
> indbetalt, hvor han vil (groft sagt).

Nej....... ferielov og lov om feriekonto overstyrer her.....

Mari

Fra : Peter G C

Dato : 07-07-02 11:14

Mari <alohaloh@min.sol.dk> skrev:

[klip]

> Det er ikke rigtigt - medmindre der er tale om undtagelsesbestemmelserne.

Sikker? Hjemmel?

> Dey er lige dét mit spørgsmål går på.

Så er vi ved at være der

> Nej....... ferielov og lov om feriekonto overstyrer her.....

Jamen så må du jo læse reglerne der. Men indeholder disse love ingen regler
om udbetaling er det de alm. regler der anvendes.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Mari

Dato : 07-07-02 16:51

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse news:ag948d$r0v$1@tux.netsite.dk...
> Mari <alohaloh@min.sol.dk> skrev:
> [klip]
> Sikker? Hjemmel?

Ja, jeg ER sikker....
http://www.adir.dk/IEfrsFerie.htm

> Så er vi ved at være der

Læste du slet ikke mit oprindelige spørgsmål?? )))

> Jamen så må du jo læse reglerne der. Men indeholder disse love ingen regler
> om udbetaling er det de alm. regler der anvendes.

Reglerne i ferieloven er ganske klare - det er reglerne
for arbejdsgivers suveræne anvendelse af feriekortordning i stedet for feriekonto,
der ikke er helt klare. Og det er dét, jeg spørger til erfaringer med.

I mange overenskomster står: "Ved en medarbejders fratræden kan arbejdsgiveren
anvende et af organisationerne godkendt feriekort i stedet for FerieKonto, jf.
hovedorganisationernes standardaftale A."

Og det er fortolkning af ordet "kan", og om det af arbejdsgiver kan fortolkes som
"har ret til at bestemme" at alle medarbejdere skal følge feriekortordningen,
selvom nogle ikke organiserede medarbejdere ønsker Feriekonto.
Funktionærerne er ikke ansat iht. en overenskomst - og jeg kan ikke finde
ordlyd, som bekræfter at disse medarbejdere skal følge en overenskomst mht.
feriekort, når afsættelsesaftalerne ikke har tilknytning til hovedorganisationernes
standardaftale A via en sådan overenskomst.

Det vigtige er at få konstateret, om der faktisk er en garantiordning, der omfatter
disse medarbejdere i tilfælde af, at virksomheden går konkurs el.lign.

Har fundet denne dom - i mellemtiden.
http://www.lo.dk/juradb/dok.asp?nakey=76

Mari

Fra : Peter G C

Dato : 07-07-02 17:07

Mari <alohaloh@min.sol.dk> skrev:

[klip]

> Ja, jeg ER sikker....

Fint.

> http://www.adir.dk/IEfrsFerie.htm

Gisp - listen er lang. Hvor kan jeg helt præcist læse om det?

[klip]

> Læste du slet ikke mit oprindelige spørgsmål?? )))

Jo - men det var ikke lige frem stjerneklart. Eller også er jeg på
sommerferietempo

[klip]

> Har fundet denne dom - i mellemtiden.
> http://www.lo.dk/juradb/dok.asp?nakey=76

Fin kendelse.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Mari

Dato : 07-07-02 17:27

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse news:ag9ovl$cuj$1@tux.netsite.dk...
> Mari <alohaloh@min.sol.dk> skrev:
>
> [klip]

> Fint.

> Gisp - listen er lang. Hvor kan jeg helt præcist læse om det?

<du skrev>Funktionæren har ret til at få pengene udbetalt til sig kontant. <>

Og det er ikke rigtigt, medmindre det er undtagelsesreglerne som du kan læse om i
Ferielovens Kapitel 4-5-6

Mari

Fra : Peter G C

Dato : 07-07-02 17:30

Mari <alohaloh@min.sol.dk> skrev:

[klip]

> Og det er ikke rigtigt, medmindre det er undtagelsesreglerne som du kan
> læse om i Ferielovens Kapitel 4-5-6

Helt fint - tak.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 06-07-02 22:17

Hej Gruppe,

Jeg har lige været igennem sådan en sag. Og loven er ret klar på dette
område.

Hvis den ansatte ikke er omfattet af en overenskomst. Så har den ansatte
krav på at pengene indbetales på Ferie konto.

Situationen er nemlig den at der med overenskomsten følger en garanti for at
pengene også er der hvis firmaet i mellemtiden går konkurs. Men garantien
omfatter KUN medarbejdere der er omfattet af en overenskomst.
DERFOR er det vigtigt at få pengene over på feriekonto, da man ellers kan
risikere at miste dem.

Få din fagforening til at rette henvendelse til firmaet. Loven er ret klar
på det område
Held og lykke

peter

Fra : Mari

Dato : 06-07-02 22:53

"Peter K. Nielsen" <peter-n@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse news:3d275e05$0$41363$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jeg har lige været igennem sådan en sag. Og loven er ret klar på dette
> område.

Det er så dét, jeg ikke kunne udlede af loven -

> Hvis den ansatte ikke er omfattet af en overenskomst. Så har den ansatte
> krav på at pengene indbetales på Ferie konto.

Jeg ville gerne udstyres med noget "bevisagtigt", som underbygger dette krav,
kender du et sted, hvor jeg kan få info fra "kilden" - retspraksis eller evt. voldgiftskendelser...

Mari

Fra : Peter G C

Dato : 07-07-02 11:15

Peter K. Nielsen <peter-n@post4.tele.dk> skrev:

> Hej Gruppe,
>
> Jeg har lige været igennem sådan en sag. Og loven er ret klar på dette
> område.

Hvor?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 07-07-02 07:35

Nej nu da sagen er overstået har jeg selvfølgelig smidt papirene væk. men et
enkelt brev fra faagfreningen, hvor de henviste til loven var nok.

jeg har så selv søgt lidt på nettet. og er kommet til følgende resultat. og
som jeg ser det, så er situationen følgende:

1 Du er IKKE omfattet af nogen overenskomst
2. Derfor er ansættelses forholdet omfattet af henholdsvis funktionærloven
og ferieloven. (begge kan ses på www.familieadvokaten.dk )

Ferielovens §28 er for mig at se ret klar. og i §31 står der netop at er man
omfattet af kollektiv overenskomt så kan man lave en arbejdsgiver ordning,
såfremt der stilles garati for den Enkelte medarbejder. mne du er jo ikke
omfattet af virksomhedens overenskomster.

Ovenstående skal du kun betragte som vejledende/et godt råd givet af en som
ikke har nogensomhelst juridisk baggrund. Så derfor er mit råd stadig: Gå
til din fagforening. Det er det man har dem til, og de har jurister ansat.
Hvis du ikke er medlem af en fagforening, så bent dig af den gratis
retshjælp der findes i næsten alle byer, eller du kan også på det link jeg
gav dig stille spørgsmål.

Under alle omstændigheder, må man aldrig basere en sag på "gode råd" fra
amatører.

Held og lykke med foretagenet. jeg hører da gerne hvordan sagen endte

Hilsen
Peter