12 volt ledningsføring ???
Fra : edob

Dato : 05-07-02 21:25

Hej NG.

Bilen (min trækker til campingvognen) er en Toyota Avensis. Jeg står for at
ville trække en 12 volt ledning fra bilens akkumulator til ben 2 i det
7-polede stik ved trækkrogen.

Mit problem er, at jeg ikke ved hvor men normalt vil føre en sådan ledning
igennem bilen. Ligger det øvrige ledningsbundt trukket under
loftbeklædningen eller er det trukket gennem panelet under dørerne. Eller
hvad er den normale føringsvej for sådanne en ekstraledning (6 kvadrat).

Håber der er nogen som kan give mig et råd inden jeg splitter al
beklædningen af bilen.

Venlig hilsen, Frank

Fra : Jørgen L.

Dato : 05-07-02 22:01

> [...]
> hvad er den normale føringsvej for sådanne en ekstraledning (6 kvadrat).
>
> Håber der er nogen som kan give mig et råd inden jeg splitter al

Jeg gjorde sådan her i min carina og i min sportsvan.

jeg monterede relæ med sikringsholder i med en 15 A sikring i, relæet bliver
aktiveret når bilen lader.
Ledningen som er en 4mm2 bliver så ført igennem en af gummi pakningerne i
mellem motorrum og kabine. så føre jeg den ned i højre side under de paneler
som er forneden ved hver dør så de skal selvfølgelig af og det skal det
panel forneden ved sikkerhedsselen også, så er vi kommet om til bagsædet
hvor jeg som har en liftback kan flytte sædet og så trække den videre om til
det hul hvor ledningerne fra dit træk er ført.

men lige et spørgsmål. er det et originalt lednings net til dit træk, altså
et som er tilpasset din bil eller hvordan. i så fald kan ben 2 allerede være
ført op til din tågebaglygte.

Hilsen Jørgen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 05-07-02 23:11

"edob" <frankhan@private.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvad er den normale føringsvej for sådanne en ekstraledning (6 kvadrat).
>
> Håber der er nogen som kan give mig et råd inden jeg splitter al

Jeg har set et værksted lave det ved simpelthen at føre ledningen ned, så
den blev monteret under bunden af bilen ved hjælp af diverse ophæng. Det er
en del år siden og en helt anden bil end din, men man slipper da for at
splitte det hele ad.

Kurt

Fra : PHK

Dato : 06-07-02 01:04

"Kurt B. Andersen" <kurta@portalen.no> skrev i en meddelelse

> [...]
er
> en del år siden og en helt anden bil end din, men man slipper da for at

I nogle biler er det fuldstændig umuligt at føre en ledning fra motorrummet
ind i kabinen uden at man skal til at bore hul - uanset om det er 4mm2
eller en meget tynd ledning. Dette gælder f.eks. for Mondeo´en.

--
_
|_|

Fra : Hans

Dato : 09-08-02 20:16

Hej Frank

Sørg primært for at anvende tilstrækkelig tyk ledning. Derfor er det bedst
at anvende mindst 4mm kvadrat direkte fra batteriet.

Hilsen Hans
http://www.solifer.dk

Fra : edob

Dato : 12-08-02 14:54

Hej Hans.

Tak for svaret. Jeg har udført arbejdet og det fungerer fint. Jeg anvendte
6 kvadrat rødt (blød maskinkabel - som det hedder) Trak det direkte fra
akkumulatoren via en sikring ( 10 amp.) I motorrummet trak jeg som ekstra
beskyttelse en 10 mm plastslange over ledningen. Det største problem var at
komme fra motorrummet ind i kabinen. Bilens kabelbundt er støbt totalt
vandtæt - tilsyneladende ud under forhjulets inderskærm. Så jeg blev nødt
til at bore et passende hul og forsyne det med en gummitylle til
beskyttelse. Derfra videre under plastpanelerne under dørerne og op over
bagsædet (det gik relativt nemt). I bagagerummet anbragt en afbryder og
derfra videre til bilens 7-polede stik. (ret svært at komme ned dertil - men
det blev fisket med div. kroge).

Minus ledningen (ben 3) er naturligvis lige så vigtig som plusledningen, at
den har et ordentligt kvadrat og en god chassisforbindelse. Dette er jo
oprindelig udført af et autoværksted og det er jeg ikke helt tilfreds med.
Kvadratet er lille (ligner 1,5) og forbindelsen er udført med en "strømtyv"
som jeg ikke regner for en god forbindelse og er i øvrigt taget fra en
stelledning til baglygterne!

Jeg har ikke monteret relæ som kunne trækkes når bilen lader. Det ville jo
betyde at bilens motor altid skulle køre når vi ønskede strøm i
campingvognen. Det kræver så at vi husker at afbryde f.eks. køleskabet når
vi holder stille for "kaffepauser" i længere tid.

Tak for hjælpen.

Venlig hilsen, Frank

Fra : [8620] Torben Mondru~

Dato : 12-08-02 17:11

> [...]
når
> vi holder stille for "kaffepauser" i længere tid.

Hvis du montere en "spændings vagt"(bruges til køletasker) som træker et
relæ, er du sikker på at du ikke tapper batteriet for strøm.
Hvis spændingen falder til under 11,5 V vil den afbryde. Den kobler selv ind
når spændingen kommer over 12,5 V (når bilen lader)
Husk at bruge relæ, da spændingsvagten kun kan bære 5 Amp
Det er "træls" at stå op en morgen på en tysk resteplads, og konstatere at
batteriet er fladt, fordi man lige glemte........

Venligst

Torben

Fra : edob

Dato : 17-08-02 20:13

Hej Torben

Tak for indlæget.

Jeg tænker på om bilen kan startes med en akkumulator som er ned på 11,5
volt. På det tidspunkt er der ikke meget kapacitet tilbage. Den nominelle
spænding fuldt opladet er jo 13,8 volt og den spænding holder den i lang tid
under afladning, hvorefter den tilsidst dykker og er tæt ved at være flad.

Har du nogen erfaring med en akku. med kun 11,5 volt ??

Venlig hilsen, Frank