Font i CSS
Fra : Lina L

Dato : 05-07-02 16:52

Jeg er ved at lære noget CSS, og har prøvet nogle af lektionerne på html.dk
Jeg har lært at angive font og størrelse for f.eks. <h1>, <h2>, <h3> osv....
Men hvordan skriver man det i CSS hvis man vil have en bestemt font i den
'almindelige' tekst; altså ikke overskrifter etc.?

? {font-family: verdana;
font-size: 2;}

Hvad skal der stå ved ?-tegnet når man bare vil angive font for den
almindelige tekst?

Fra : Jonas Astrup - HTML.~

Dato : 05-07-02 17:01

Lina L wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Hvad skal der stå ved ?-tegnet når man bare vil angive
> font for den almindelige tekst?

Tja, hvad er "almindelig" tekst. Hvis du koder en god velstruktureret HTML
kode er det nok <p> (paragraph) som er det man kan kalde "almindelig" tekst.

Men du kan ogsaa definere font for <body>. I de fleste browsere vil det betyde
at fonten nedarves til sidens oevrige elementer.

En lidt mindre elegant - men LANGT bedre understoettet metode er at liste alle
elementerne - saadan her:

p, td, h1, em, dd, dt {font-family: arial;}

Bedste hilsener,
Jonas

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Lina L

Dato : 05-07-02 17:34

> Tja, hvad er "almindelig" tekst. Hvis du koder en god velstruktureret HTML
> kode er det nok <p> (paragraph) som er det man kan kalde "almindelig"
tekst.

Hm...prøvede lige....

Men kom til at tænke på, at al min 'almindelige' tekst, bare står et sted
mellem <body> og </body>.
Jeg har ikke lavet noget med paragraph, men det burde jeg måske gøre?

Det, du mener med body, er det:

body {font-family...osv}?

Fra : Steen Nielsen

Dato : 07-07-02 01:31

"Lina L" <lind@nomail.dk> wrote in message

> Det, du mener med body, er det:
>
> body {font-family...osv}?

Jeps det er det han mener...
det er en nem og effektiv måde at få de fleste elementer til at få
inkluderet fonten... dog skal det siges at tables ikke er et element som få
font'en inkluderet... der skal du skrive
---
---
Det kan godt være at nogle browsere godt kan give table elementet font
atributterne.. men det kan IE i hvert fald ikke... og så er det jo altid en
god ide at give det til tables også...

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 07-07-02 01:55

Sun, 7 Jul 2002 02:30:59 +0200, skrev "Steen Nielsen"
<steen@msdesign.dk>:

Hvis man kun angiver en font, så er det forkert at bruge
font-family, så bør man bruge kortformen font.

Når man skal angive en størrelse, så skal der en enhed på,
medmindre det er 0, altså 58px f.eks.

Fra : Steen Nielsen

Dato : 07-07-02 16:27

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> wrote in message
> Sun, 7 Jul 2002 02:30:59 +0200, skrev "Steen Nielsen"
> <steen@msdesign.dk>:

> Hvis man kun angiver en font, så er det forkert at bruge
> font-family, så bør man bruge kortformen font.

Ja..undskyld.. ved jeg ikke lige hvorfor jeg kom til at skrive i stedet...
plejer at skrive font... men tja.. wups...

> Når man skal angive en størrelse, så skal der en enhed på,
> medmindre det er 0, altså 58px f.eks

argh.. skal du også altid rette
små fejl må man godt lave... tror jeg var træt... (se dog på tidspunktet jeg
skrev!)

c,'')